۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
افزایش ۹۰ درصدی تبادلات تجاری ایران و سوریه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق اعلام کرد

افزایش ۹۰ درصدی تبادلات تجاری ایران و سوریه

سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق از افزایش حدود ۹۰ درصدی تبادل تجاری بین کشورمان با سوریه طی ۹ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، «مهدی سبحانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در گفتگو با روزنامه الوطن سوریه بدون اشاره به جزئیات بیشتر اظهار داشت: آینده روابط ایران و سوریه کاملا روشن است و طی ۹ ماه گذشته روابط تجاری دو کشور حدود ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: اراده سیاسی مقامات ارشد ایران و سوریه توسعه و افزایش زمینه‌های همکاری در همه سطوح پس از دوران سخت جنگ با تروریست‌ها است که از سوی حامیان بین المللی و آمریکایی‌ها حمایت می‌شدند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه اضافه کرد: اصرار بر تقویت این روابط در سطوح مختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی، آموزشی و مردمی موجب ارتقای روابط دو کشور در سطح راهبردی شده است.

سبحانی با اشاره به وجود پتانسیل عظیم بین دو کشور، اظهار داشت: ما عزم راسخی برای استفاده از این پتانسیل داریم.

وی با اشاره به حمایت کامل ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه، حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در خاک سوریه را محکوم و بر لزوم بازگرداندن هر وجب از این اراضی به کنترل دولت قانونی سوریه تاکید کرد.

همچنین معاون وزیر امور خارجه سوریه از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریست‌ها و توطئه گران منطقه‌ای و بین المللی علیه وحدت، فرهنگ و تمدن سوریه قدردانی کرد.

«بشار الجعفری» معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفتگو با روزنامه الوطن سوریه اظهار داشت: رهبری، مردم و دولت سوریه از حمایت‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی ایران در طول جنگ تروریست‌ها علیه مردم سوریه و مقابله با توطئه گران منطقه‌ای و بین المللی علیه وحدت، فرهنگ و تمدن سوریه بسیار قدردانی می‌کند.

وی با تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب ایران به مردم و مقامات کشورمان، افزود: روابط سوریه و ایران منطق روابط سیاسی بین‌الملل و مفهوم ژئوپلیتیک را تغییر داده است بنابراین روابط دو کشور فراتر از یک روابط عادی و یک رابطه ائتلافی است و ما به رابطه‌ای که با متحد خود، ایران داریم افتخار می‌کنیم.

الجعفری با توجه به احتمال سفرهای رسمی بین ایران و سوریه در دوره آینده گفت: روابط دو کشور دارای چنین رویدادها و بازدیدهایی در سطح مقامات عالی دارد و می‌دانیم که این دیدارها بین دو کشور متوقف نمی‌شود و این رویدادها در برنامه‌های دو کشور وجود دارد.

وی درباره نشست آینده وزرای خارجه اتحادیه عرب و احتمال تصمیم گیری برای بازگرداندن سوریه به این اتحادیه گفت که این نشست‌ها جلسات مقدماتی برای نشست سران است و هیچ چیز جدیدی در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر: ۱۳۵٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha