۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
«اراده» مهم‌ترین اهرم موفقیت در کار است| صادرات عروسک چوبی از مشهد به آمریکا
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

«اراده» مهم‌ترین اهرم موفقیت در کار است| صادرات عروسک چوبی از مشهد به آمریکا

مشهد- در روزهایی که بسیاری از جوانان این مرزوبوم داد بیکاری سر می‌دهند اما برخی از آن‌ها نیز بیکار ننشسته و از همان حیاط خانه کار را آغاز کرده و حتی رد پای سفارش آن‌ها تا کانادا نیز کشیده شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کسب‌وکار خانگی هم یکی از شاخه‌های مهم و دارای ارزش در حوزه کسب‌ و کار است که بسیاری از جوانان این روزها در رشته‌های مختلف به آن روی آورده و موفقیت‌های بسیاری به دست آوردند.

سوژه این هفته مایکی از بانوان خراسانی و متولد سال ۱۳۶۶ است که با ایده ساخت اسباب‌بازی‌های چوبی توانسته مشتریان بسیاری برای خود دست‌ و پا کند و حتی از طریق فروش اینترنتی سفارش‌های بسیاری از کشورهای خارجی ازجمله کانادا و آمریکا بگیرد.

اگرچه راه‌اندازی یک کارگاه و رسیدن به محصول به کوتاهی و سادگی نوشتن همین جملات خلاصه نمی‌شود لذا برای آشنایی با مسیر موفقیت این بانوی ایرانی ساعتی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.

هانیه مقدس دارای مدرک تحصیلی کارشناسی برق و مخابرات و سوژه این هفته ما از جمله بانوان کارآفرینی است که توانسته با تولید و ساخت عروسک‌های چوبی کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کند و حتی زمینه اشتغال‌زایی افزون بر ۱۰ نفر دیگر را نیز فراهم کند. گفت‌وگوی ذیل ماحصل مصاحبه بازار با این کارآفرین است.

* ایده ساخت عروسک‌های چوبی چگونه به ذهن شما رسید؟
من از سال ١٣٩٧ ایده شلف ها و اسباب‌بازی‌های چوبی به ذهنم رسید که در ابتدا ایده‌هایم را طراحی می‌کردم و برای ساخت به بیرون می‌دادم. سپس کارم را گسترش دادم و با جذب نیرو تمامی کارها را به‌جز استفاده از دستگاه CNC خودم انجام می‌دهم.

«اراده» مهم‌ترین اهرم موفقیت در کار است| صادرات عروسک چوبی از مشهد به آمریکا

* مراحل ساخت این عروسک‌ها به چه شکلی است؟
مراحل انجام کارها به این شکل است که در ابتدا چوب‌ها تهیه می‌شوند، سپس به‌صورت الوار درمی‌آیند و پس‌ازآن اسباب‌بازی‌ها خراطی می‌شوند و «شلف ها» با دستگاه CNC تهیه می‌شوند و درنهایت در کارگاه سمباده کشی و رنگ انجام می‌شود.

* محصولات را کجا و چگونه به فروش می‌رسانید؟
بازار فروش من در ابتدا با نمایشگاهی در هتل هما مشهد شروع شد که استقبال بسیار خوبی از کارها شد و برخی مشتریان خرید انجام دادند و مشتری ثابت محصولاتم شدند سپس بعد از گسترش کار فروشگاهی در برج مهر کوه سنگی فروشگاهم را تأسیس کردم و در کنار آن فروش مجازی از طریق اینستاگرام راهم شروع کردم.

* زمینه اشتغال‌زایی چند نفر را توانستید فراهم کنید؟
این کار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم درزمینهٔ سمباده کشی، رنگ، کار با دستگاه‌ها برای ١٠ نفر اشتغال‌زایی کرده است که این افراد با توجه به سفارش‌های می‌توانند ماهانه بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند.

* شما چه محصولاتی را تولید می‌کنید؟
محصولات ما شامل شلف های چوبی، تخت کودک، راکر کودک، موتور چوبی و سایر اسباب‌بازی‌های چوبی است.

* آیا برند خاصی را تولید می‌کنید؟
بله. برند «نارون» و«ودیکو»

* بیشتر چه افرادی خریدار محصول شما هستند؟
در داخل ایران بازار فروش ما بیشتر در مشهد و تهران است.

* آیا به بازارهای جهانی هم‌فکر کردید؟
کارها باکیفیت‌های بسیار خوب تولید می‌شوند و قابلیت صادرات نیز دارد. چراکه من از دبی، آمریکا و کانادا سفارش داشته‌ام.

«اراده» مهم‌ترین اهرم موفقیت در کار است| صادرات عروسک چوبی از مشهد به آمریکا

* در حال حاضر بازار کار شما چگونه است؟
یکی از مشکلاتی که کرونا به وجود آورد. کاهش بازار فروش به‌خصوص فروش حضوری بود و در زمان شروع کرونا کار ما نیز مانند دیگر تولیدکنندگان با افت شدیدی روبه‌رو شد اما پس از مدتی که همه به خریدوفروش مجازی روی آوردند، بازار فروش بهتر شد و اکنون نیز بیشتر بازار فروش ما به‌صورت مجازی نیز است.

* مشکلات شما در مسیر تولید چیست؟
یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد، این است که هر تولیدکننده برای گسترش بیشتر کار خود نیاز به سرمایه دارد. من نیز برای گسترش و خرید برخی دستگاه‌های موردنیاز مثل دستگاه لیزر یا CNC نیاز به سرمایه خیلی زیاد داشتم .چراکه قیمت این دستگاه‌ها بسیار بالا است و چند بار برای گرفتن وام اقدام کردم اما متأسفانه حمایت نشدم و وامی به من تعلق نگرفت.

با توجه به این شرایط، ما برای ماندن در کورس رقابت، برای کسب درآمد و پیشبرد معیشت خود باید همان راهی را برویم که شاخه‌های دیگر می‌روند فقط با یک تفاوت عمده ما قوانین جامع حمایتی، توسعه‌ای و راهبردی در این حوزه نداریم چون کسی ما را جدی نمی‌گیرد و در طول شبانه‌روز باید وقت زیادی به کسب‌وکارمان اختصاص دهیم تا به یک درآمد پایدار برسیم چراکه بازهم جدی‌مان نمی‌گیرند.

قیمت مواد اولیه از ابتدا شروع کار ما تاکنون افزایش چند برابری داشته است. به‌طور مثال یک مترمکعب چوب روسی سه میلیون تومان بود و اکنون به ١٢ میلیون تومان رسیده است و این افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود قیمت تمام‌شده کارها افزایش پیدا کند و مشتری‌ها نیز به همان نسبت توان خریدشان کاهش پیداکرده است

* گرانی‌های اخیر و تورم چقدر بر کار شما تأثیر گذاشته است؟
قیمت مواد اولیه از ابتدا شروع کار ما تاکنون افزایش چند برابری داشته است. به‌طور مثال یک مترمکعب چوب روسی سه میلیون تومان بود و اکنون به ١٢ میلیون تومان رسیده است و این افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود قیمت تمام‌شده کارها افزایش پیدا کند و مشتری‌ها نیز به همان نسبت توان خریدشان کاهش پیداکرده است.مشکلی که برای ما به وجود می‌آید این است که باید سود خودمان را کاهش دهیم تا مشتری‌ها را حفظ کنیم.

* با این حساب قیمت محصولات تولیدی شما هم باید دو برابر شده باشد؟
این گرانی بیش‌ازحد مواد اولیه و دستمزدها موجب شده تا به‌طور مثال فروش شلف های چوبی از ٢۵٠ هزار تومان به ٨٠٠ تومان و قیمت برج هوش چوبی از ٩۵ هزار تومان به ٢٢٠ تومان برسد.طبیعی است این افزایش قیمت‌ها از تعداد مشتریان و سفارش‌ها کاسته و به ضرر ما تمام می‌شود.

* انتظار شما از مسئولان چیست؟
توقعی که من از دولت و مسئولین دارم این است که از تولیدکنندگان نوپا حمایت شود تا این تولیدکنندگان با گسترش کار هم خدمات بهتری ارائه دهند و هم برای افراد بیشتری اشتغال‌زایی کنند.

کد خبر: ۱۳۵٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha