۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
صنایع رو به تعطیلی هستند| بحران نیروی کار در اصفهان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

صنایع رو به تعطیلی هستند| بحران نیروی کار در اصفهان

اصفهان – سهل آبادی،‌ رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: صنایع با توجه به چالش‌های تامین انرژی، کمبود نیروی کار و همچنین افزایش حقوق دولت از درآمدهای صنعت و معدن رو به تعطیلی رفته‌اند.

عبدالوهاب سهل آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه با توجه به مراجعات خیلی از مدیران انجمن‌های همگن صنعتی در خصوص افزایش قیمت انرژی و ناهماهنگی‌های ایجاد شده در این زمینه جلسه‌ای مشترک با دو نفر از نمایندگان مجلس در خانه صنعت و معدن اصفهان برگزار کردیم، اظهار داشت: حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، امیرحسین کمیلی سرپرست سازمان صمت و معاونانش در این جلسه حضور یافتند.

وی با بیان اینکه تمام روسای انجمن های همگن و چند نفر از روسای خانه‌های صنعت و معدن شهرستان‌های استان در این جلسه دغدغه‌های خود را مطرح کردند، ادامه داد: یکی از مهم ترین مطالبات این افراد تغییر قیمت انرژی برق و گاز است.

درآمد پیش‌بینی شده از صنایع و معدن در بودجه 1401 خطرناک است
رئیس خانه صنعت و معدن ایران و استان اصفهان با بیان اینکه آنچه در بودجه سال 1401 برای دولت از درآمد صنایع و معادن در نظر گرفته شده است،‌ ابراز داشت: این پیش بینی‌ها بسیار خطرناک است چرا که در آن همه صنایع به یک چشم دیده شده‌اند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 1401همه کارخانه‌ها را به چشم فولاد مبارکه، ذوب آهن، مس کرمان، گل گهر و ... دیده می‌شوند، افزود: حقوق دولتی در سال آینده از صنایع و معادن 300 درصد افزایش یافته است.

سهل آبادی با بیان اینکه سال گذشته معادن بزرگ از جمله معدن گل گهر، سرچشمه و ... 15 هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند، اضافه کرد: نمی‌توان این معادن را با معادنی که با حداقل امکانات و تجهیزات کار می‌کنند، مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه سال جاری سهم دولت از درآمد معادن کشور 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود و این میزان در بودجه 1401 این میزان درآمد تا 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است،‌افزود: این امر بسیار خطر آفرین است و رفته رفته صنایع و معادن رو به تعطیلی می‌رود.

درآمدهای دولتی حاصل از معادن در محل قانونی هزینه نمی‌شود
رئیس خانه صنعت و معدن ایران و استان اصفهان با بیان اینکه دولت درآمدهای ناشی از معادن را نیز در محلی که به صورت قانونی تعیین شده است، هزینه نمی‌کند، ادامه داد: از میزان درآمد دولت از معادن باید 15 درصد برای عمران روستاها و مناطقی که کنار معادن هستند، هزینه شود که این امر محقق نمی‌شود و منجر به اختلاف بین مردم و معادن شده است.

وی ادامه داد: همچنین 12 درصد از حقوق دولتی برای بازسازی معادن بوده است که این کار نیز انجام نمی شود و همه اینها دردسری برای معادن شده است.

سهل آبادی با بیان اینکه تولید کنندگان آرامش ندارند و دستخوش مشکلات هستند، اظهار داشت: آنها نه در تابستان برق و نه در زمستان گاز دارند اما انتظار از آنها نیز زیاد است.

وی افزود: این در حالی است که در دنیا اولویت تامین انرژی با صنایع است و در زمان قطعی انرژی در بخش خانگی این امر محقق می‌شود.

تامین اجتماعی به رسالت خود برای کارگران عمل نمی‌کند
رئیس خانه صنعت و معدن ایران و استان اصفهان با تاکید بر اینکه در بحث مالیات نیز دولت می‌خواهد هزینه‌های خود را از مالیات تامین کند، اضافه کرد: این در حالی است که قرار بود دولت کوچک شود اما هر روز بزرگتر می‌شود و با ترتیبی که وجود دارد، صنایع نمی‌توانند پاسخگوی نیاز دولت باشند و کم کم تعطیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه نبود نیروی کار متخصص چالش دیگر صنایع است، ابراز داشت: فارغ التحصیلان در واحدهای تولیدی و کارگاه‌ها کار نمی کنند، وظیفه آموزش در بحث وزارت صمت و وزارت کار باید مورد توجه باشد و مقداری از درآمدهای حاصل مالیات را بپردازند.

وی در ادامه با بیان اینکه معیشت کارگران به سختی می گذرد، افزود: تامین اجتماعی به رسالت خود عمل نمی کند، گرانی دارو، گرانی بیمارستان و بهداشت و درمان اثرات روانی زیادی را دارد و این امر منجر به افزایش حوادث ناشی از کار شده است.

کد خبر: ۱۳۵٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha