۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
قیمت لیتیوم لحظه ای افزایش می یابد
گزارش بازار از زنجیره تامین باتری

قیمت لیتیوم لحظه ای افزایش می یابد

براساس ارزیابی موسسه فست مارکت قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی به ویژه چین با افزایش ۳ تا ۴ دلار به صورت لحظه ای مواجه است، کمبود این ماده در شرق آسیا به زودی چالش جدی ایجاد خواهد کرد.

بازار؛ گروه صنعت: براساس آخرین ارزیابی موسسه فست مارکت، قیمت لیتیوم در بازار کشور چین به صورت لحظه‌ ای در حال افزایش است. این افزایش قیمت در سال جاری و همزمان با سال نو چینی آغاز شده است. پایان تعطیلات سال نو در شرق آسیا به کمبود ناشی از عدم عرضه همراه شده است.

آخرین ارزیابی فست مارکت نشان می‌ دهد که قیمت‌ های لحظه‌ ای لیتیوم در بازارهای چین در هفته اول پس از تعطیلات سال نو در شرق آسیا، افزایش قابل‌ توجهی را نشان داده که عمدتاً ناشی از کمبود عرضه پایدار در واحدهای نقطه‌ ای بود.

بر این اساس ارزیابی قیمت فست مارکت‌ برای کربنات لیتیوم با حداقل ۹۹.۵ درصد Li۲CO۳ و نوع کیفیت ساخت باتری، در محدوده قیمتی ۴۰۰ هزار تا ۴۳۰ هزار یوان چین(۶۲ هزار و ۸۳۳ دلار تا ۶۷ هزار و ۵۴۵ دلار) در هر تن در ۱۰ ماه فوریه اعلام شده است. البته این قیمت از ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار در هر تن به اندازه ۳۵ هزار یوان افزایش یافته است.

ارزیابی مربوط به لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات از ۳۴۰ هزار تا ۳۶۰ هزار یوان در هر تن در همان روز دهم فوریه سال جاری افزایش داشته که از ۵۰ هزار یوان در هر تن نسبت به هفته قبل افزایش داشته است.

چندین تولید کننده بزرگ لیتیوم در کشور چین وجود دارد؛ این تولیدکنندگان قبل از تعطیلات سال جدید چینی تمامی تجهیزات خود را تعمیر کرده‌ اند. تولیدکنندگان چینی حدود یک هفته است که تولیدات خود را از سر گرفته‌اند تا به ظرفیت کامل تولید برسند. یکی از تولیدکنندگان لیتیوم چینی به فست مارکت گفته است که واحدهای تولیدکننده لیتیوم نقطه ضعیفی هستند که نیاز به ارتقا بیشتر دارند.

از طرفی دومین تولیدکننده لیتیوم چینی در این باره گفته است که تولید را تا پایان فوریه به ظرفیت کامل نمی‌تواند برساند، بنابراین فعالان بازار به فست مارکت گفتند که تولیدکنندگان لیتیوم کشور چین، همه چیز را در اختیار دارند تا بتوانند به حجم قابل توجه خود دست یابند.

با توجه به اینکه انتظار می رفت تولید اسید در چین طی سه ماهه دوم سال میلادی جاری بهبود یابد، اما آمار گویایی این شرایط است که عرضه لیتیوم در چین کاهش می یابد

کمبود لیتیوم
اولین هفته سال نو چینی سبب شد تا تغییراتی منفی در تولید لیتیوم به وجود آید. به دلیل کمبود لیتیوم در واحدهای تولیدی، سوالات زیادی درباره چگونگی کربنات لیتیوم نیز مطرح شد. اما دومین تولید کننده لیتیوم در این باره گفت: لیتیوم قابل دسترس ما به اتمام رسیده و برای تامین آن تمام تلاش خود را می‌ کنیم.

با توجه به داده‌ های فست مارکت؛ تقاضا برای کربنات لیتیوم نسبت به هیدروکسید لیتیوم با درجه مشابه به دلیل عملکرد بهتر و چشم‌ انداز خوش‌ بینانه نسبت به لیتیوم-آهن فسفاتLFP، در مقایسه با نیکل- کبالت- منگنز در چین نسبت به سایر مواد قوی‌ تر و قابل دسترس‌ تر است.

در نتیجه، قیمت‌ های لیتیوم هیدروکسید به دلیل قیمت‌ بالای کربنات لیتیوم افزایش یافته است. همچنین دلیل تقاضای قوی برای هیدروکسید لیتیوم، این است که اولین منبع تولیدکننده لیتیوم چینی فست مارکت؛ برتری قیمتی کربنات لیتیوم را نسبت به هیدروکسید لیتیوم دانسته است.

تولیدکنندگان مهم در بازار بر اساس میزان تیراژ نشان دادند که در آینده نزدیک عرضه به بازار کم خواهد شد. با توجه به اینکه انتظار می رفت تولید اسید در چین طی سه ماهه دوم سال میلادی جاری بهبود یابد، اما آمار گویایی این شرایط است که عرضه لیتیوم در چین کاهش می یابد.

طی همین مساله قیمت لیتیوم برای باتری در شرق آسیا طی هفته گذشته همچنان صعودی خواهد بود، کارشناسان معتقد هستند که افزایش حجم تولید در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

رزیابی موسسه فست مارکت این هست که کربنات لیتیوم که بها ۴۷ تا ۵۰ دلاری داشتند اکنون به بها ۵۰ تا ۵۴ دلار رسیده است. این افزایش ۳ تا ۴ دلار در هر کیلوگرم نشان می دهد

با توجه به اینکه فروش نقدی در بازارها با چالش مواجه شده و حجم نقدینگی در رقابت با افزایش قیمت شرایط نابرابر دارد، ارزیابی موسسه فست مارکت این هست که کربنات لیتیوم که بها ۴۷ تا ۵۰ دلاری داشتند اکنون به بها ۵۰ تا ۵۴ دلار رسیده است. این افزایش ۳ تا ۴ دلار در هر کیلوگرم نشان می دهد.

یک فعال بسیار مهم در بازار لیتیوم که فعالیت قابل توجه در آمریکا و استرالیا دارد، عرضه لیتیوم به بازارهای شرق آسیا را به تعویق می اندازد تا بتواند فرآیند تقاضا را کنترل کند. براین اساس قیمت لیتیوم در چین براساس نظر فعالان در بازار طی مدت کوتاهی افزایش خواهد یافت.

نظرسنجی که موسسه فست مارکت انجام داده است، نشان از روند افزایشی لیتیوم و سایر مواد شیمیایی برای عرضه این ماده گران بها در بازار انرژی وجود دارد. خودرو سازان اروپایی آمادگی خرید لیتیوم به هر قیمتی در بازارهای جهانی را دارند. باید ذکر کرد که قیمت کربنات و هیدروکسید باتری نیز طی این افزایش قیمت با بالارفتن بها در بازارهای جهانی همراه بوده است.

کد خبر: ۱۳۵٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha