۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مکانیزاسیون گران اما مقرون به صرفه است | افزایش ۳۰ درصدی محصول با استفاده از ماشین آلات
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

مکانیزاسیون گران اما مقرون به صرفه است | افزایش ۳۰ درصدی محصول با استفاده از ماشین آلات

مشهد- در حال حاضر حرکت به سمت توسعه و نیل به استقلال رابطه مستقیمی با تولیدات کشاورزی دارد که این مهم بدون مکانیزه کردن کشاورزی امکان ندارد.

بازار-گروه استان‌ها: امروزه با ورود ماشین‌آلات متعدد بسیاری از تولیدات کشاورزی را می‌توان با به‌کارگیری مکانیزاسیون و فنّاوری روز در کمترین زمان و ضایعات ممکن انجام داد.

مکانیزاسیون کشاورزی امروزه در کشورهای پیشرفته به‌صورت جدی دنبال می‌شود و گستره وسیع حضور مکانیزاسیون کشاورزی در چرخه تولید محصولات زراعی، باغی، دام، طیور و آبزی‌پروری و همچنین حضور در عرصه‌های جنگل و مرتع به‌منظور حفاظت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری مناسب بدون انکار است.

بهمن‌ماه امسال برپایی نمایشگاه ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی اگرچه فرصتی را در اختیار بهره‌برداران و کشاورزان خراسان رضوی قرارداد تا از نزدیک با آخرین دستاوردهای این حوزه آشنا شوند اما گرانی ماشین‌آلات و توان اندک بسیاری از کشاورزان برای خرید این دستگاه‌های نوین درد و گلایه مشترکی بود که در تمامی مصاحبه‌ها عنوان می‌شد.

در همین راستا به‌منظور واکاوی مشکلات بهره‌برداران در این حوزه و هم‌چنین نقش مکانیزاسیون کشاورزی در بهبود عملکرد و تولید محصولات زراعی با سعید خوش قامت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

* ضرورت توجه به مکانیزاسیون کشاورزی چیست؟
کشاورزی را می‌توان نظامی به‌حساب آورد که با مدیریت صحیح می‌تواند تحولاتی بنیادی در کشاورزی یک جامعه ایجاد کند چرا که در کشاورزی امروز بیش از کشاورزی سنتی لازم است که روابط بین طبیعت، انسان و ماشین برای ایجاد یک نظام بهره بهاداری مؤثر و دقیق موردتوجه قرار گیرد.

مکانیزاسیون گران اما مقرون به صرفه است | افزایش ۳۰ درصدی محصول با استفاده از ماشین آلات

اصولاً مکانیزاسیون دنبال آن است که افزایش مقداری در هزینه‌ها باعث افزایش مقدار بیشتری در درآمد شود و باید به خاطر سپرد که بزرگ‌ترین عامل پذیرش اجتماعی یک ایده جدید و یا ماشین جدید مقدار هزینه آن و اثر آن بر درآمد و رفاه بهره‌برداران است.

* مکانیزاسیون چه برکاتی برای بخش کشاورزی دارد؟
مکانیزاسیون موجبات پایداری تولید در بخش کشاورزی را فراهم می‌کند. یکی دیگر از مزایای مکانیزاسیون، ایجاد رغبت و جذابیت برای انجام کار کشاورزی است که این کار با استفاده از کاهش سختی کار صورت گرفته است درواقع کاهش سختی کار نه‌تنها در جذابیت کار کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش مؤثر است بلکه حتی در کیفیت و دقت عملیات و نیز بازده کار تأثیر به سزایی دارد.

* چند درصد بهره‌برداران ما در مشهد به‌طور کامل و با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی نسبت به زراعت و باغبانی اقدام می‌کنند؟
۹۰ درصد بهره‌برداران از ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی استفاده می‌کنند و شاید تنها ۱۰ درصد هستند که هنوز به‌صورت سنتی در حال فعالیت هستند.

بدون تردید افزایش تولیدات و ایجاد ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی با بهره‌مندی از روش‌های سنتی در زمان کاشت و به‌خصوص برداشت محصول امکان‌پذیر نخواهد بود چراکه ضایعات ریزش درزمان برداشت همه‌ساله موجب هدر رفت محصول می شود.

* چه مؤلفه‌هایی در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در بین بهره‌برداران و اشتیاق آن‌ها به استفاده از این وسایل تأثیرگذار است؟
آموزش یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار برای به‌کارگیری و استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی است البته یکی از عواملی که همواره در این راستا به‌عنوان مانع نقش‌آفرینی کرده است گرانی و قیمت بالای ماشین‌آلات است که خرید آن از عهده بسیاری از بهره برداران خارج است.

آموزش یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار برای به‌کارگیری و استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی است البته یکی از عواملی که همواره در این راستا به‌عنوان مانع نقش‌آفرینی کرده است گرانی و قیمت بالای ماشین‌آلات است که خرید آن از عهده بسیاری از بهر برداران خارج است

گرانی ماشین‌آلات تأثیر بسزایی در قدرت خرید کشاورز دارد و از طرفی گرانی قطعات و ادوات باعث فرسودگی ناوگان ماشین‌آلات می‌شود.

از طرف دیگر عوامل دیگری نیز مانند وضعیت تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی و هم‌چنین وضعیت خرده مالکی و عمده مالکی در به‌کارگیری این ماشین‌آلات نقش‌آفرینی می‌کند زیرا اگر یکپارچگی اراضی شکل بگیرد بسیاری از خرده‌مالک‌ها نیز که به دلیل گرانی قادر به استفاده از این ماشین‌آلات نیستند آن‌وقت فرصت به‌کارگیری پیدا می‌کنند و هزینه‌های برداشت و کاشت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

* در صورت استفاده تمامی بهره‌برداران از ماشین‌آلات پیشرفته و فراهم‌سازی مکانیزاسیون کشاورزی پیش‌بینی می‌کنید آمار ضایعات محصولات چقدر کاهش یابد و آمار تولیدات چقدر افزایش پیدا کند؟
به‌کارگیری و استفاده از ماشین‌آلات حداقل ۲۰ درصد کاهش ضایعات و از طرفی ۳۰ درصد افزایش تولیدات را به همراه خواهد داشت.

* چه موانعی سد راه یکپارچگی اراضی و کشت مشترک در مشهد وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد چقدر در هزینه‌های کاشت و برداشت صرفه‌جویی می‌شود؟
وجود خلأهای قانونی مانند قانون انحصار وراثت و مشکل اسناد مالکیت مانند اسناد اوقافی و یا آستانه‌ای یکی از موانع سد راه این هدف است.

مکانیزاسیون گران اما مقرون به صرفه است | افزایش ۳۰ درصدی محصول با استفاده از ماشین آلات

هم‌چنین مشکلات فرهنگی و آموزشی وعدم آگاهی بهره‌برداران از مزیت‌های کشت یکپارچه یکی دیگر از موانع و علت‌های مقاومت روستائیان با کشت یکپارچه است.

به‌طور حتم اگر کشت یکپارچه اتفاق بیفتد بیش از۴۰ درصد در هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت صرفه‌جویی می‌شود.

* برای تسهیل خرید ماشین‌آلات کشاورزی چه تسهیلات و یا راهکارهایی اندیشیده شده است؟
گشایش خط اعتباری مکانیزاسیون و ارائه تسهیلات ۵ ساله با بهره۱۵ درصد جهت خرید ادوات ماشین‌آلات در بانک کشاورزی ازجمله اقدامات حمایتی است که در حال انجام است.

قیمت تراکتور تولید داخل در طی یک سال ۱۰۵ درصد افزایش داشته است.

* برپایی نمایشگاه کشاورزی در مشهد تا چه حد در تأمین نیازها و بروز رسانی‌ها علم کشاورزان مفید واقع شد؟
خوشبختانه با برپایی نمایشگاه بین‌المللی ادوات کشاورزی، ماشین‌آلات و مکانیزاسیون، نهاده‌ها، تجهیزات گلخانه‌ای و دستگاه‌های آبیاری در مشهد جامعه هدف و متولیان با آخرین دستاوردهای صنعتی و فن‌آوری و تأثیر آن بر توسعه کشاورزی و تولید و اقتصاد آشنا و به منابع و امکانات دسترسی یافتند.

مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی، آشنایی با آخرین دستاوردها و فن‌آوری‌های تخصصی، ایجاد فرصت جهت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر، از سوی غرفه داران حاضر در نمایشگاه بود که در این نمایشگاه بسیاری از شرکت‌ها موفق شدند تا ماشین‌آلات، ادوات کشاورزی و تجهیزات گلخانه‌ای و باغبانی و درمجموع خدمات فنی و مهندسی خود را ارائه کنند.

* آیا این نمایشگاه کمکی به تأمین نیازهای کشاورزان کرد؟
این نمایشگاه به‌عنوان یک حرکت روبه‌جلو و با ایجاد فضای رقابتی برای ورود به بازارهای جدید و ارائه توانمندی‌های مشارکت‌کنندگان و دریافت سفارش از مشتریان و بازاریابی نقش مهمی ایفا کند که در فرایند تولید بسیار مهم بود.

تبلیغات و فروش تجهیزات بخش کشاورزی در نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از استراتژی‌های عرضه و فروش است.یکی از مزیت‌های این مکان‌ها این است که خود مدیران شرکت‌های تولیدی در غرفه‌ها مسئولیت تبلیغات را بر عهده‌دارند و باعث صرفه‌جویی در پول و وقت بهره‌برداران و خریداران می‌شوند و تجهیزات و محصولات کشاورزی اعم از محصولات فرآوری شده ، نهاده‌های کشاورزی، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی را می‌توان به‌طور مستقیم از همان کارخانه تولیدی به فروش رساند به‌این‌ترتیب دست واسطه گران، دلالان و حذف می‌شود.

کد خبر: ۱۳۵٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha