۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
توصیه افراد ناوارد معضل سرمایه‌های مردمی| سرمایه‌گذاری با درایت در محاق فراموش
بازار گزارش می‌دهد؛

توصیه افراد ناوارد معضل سرمایه‌های مردمی| سرمایه‌گذاری با درایت در محاق فراموش

سمنان- برخی کارشناسان اقتصادی یکی از بزرگترین مشکلات سرمایه‌های مردمی را توصیه‌های نامطمئن افراد ناوارد می‌دانند موضوعی که سبب شده تا بخشی از سرمایه‌های مردم از دست برود.

بازار، گروه استان‌ها: فضای مجازی و حقیقی ندارد، همه جا صحبت از تحلیل‌های اقتصادی است یکی از بورس می‌گوید و دیگری از طلا و سکه و دلار، یکی از مذاکرات و توافق هسته‌ای و دیگری از نقش مصوبات مجلس در گرانی ارز و دلار اما آیا این مسائل واقعاً ریشه در حقیقت دارند؟

استان سمنان از جمله استان‌هایی بود که نسبت بسیار بالایی از سرمایه به جمعیت در آن با بورس دخیل شد به عبارت دیگر مردم این استان سهم بسزایی در بورس داشتند و بالتبع این استان از جمله بیشترین متضرران شرایط بورسی هم محسوب می‌شود شرایطی که سبب شد تا مردم بخش قابل توجهی از سرمایه‌هایشان را از دست بدهند.

بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که در استان سمنان ورود افراد ناآگاه به بورس و کسانی که اصلاً تخصصی نداشتند به دو صورت انجام می‌شد یا این افراد سرمایه‌هایی را به دوستان و آشنایانی که آشنایی و تجربه بیشتری در بورس داشتند می‌داند تا اصطلاحاً برایشان سهام بخرند و بفروشند و دوم کسانی که خودشان دست به کار شده و از روی کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام، توصیه‌های این و آن و کمی هم بخت و اقبال و دلایلی که از هر لحاظی منطق خاصی و درستی نمی‌توان برای آن متصور بود، محسوب می‌شوند البته باید گفت هر دوی این گروه‌ها بخش قابل توجهی از سرمایه‌هایشان را از دست دادند اما شاید ریسک پذیری در بین گروه دوم بیشتر بود.

سرمایه گذاری بر روی فکر اقوام!
یک شهروند استان سمنان با اذعان به این موضوع که در ابتدای امر یکی از اقوامشان برای او سهام خرید و فروش می‌کرد، به خبرنگار بازار، می‌گوید: این قوم و خویش ما به دلیل اینکه سود خوبی کرده بود به ما پیشنهاد ورود داد و من هم ۴۰ میلیون تومانی که برای خودرو کنار گذاشته بودم را به وی دادم و البته از اینکه ضرر کردیم ناراحت هم نشدم چرا که او خودش هم ضرر کرد.

استان سمنان از جمله استان‌هایی بود که نسبت بسیار بالایی از سرمایه به جمعیت در آن با بورس دخیل شد

محسن اقوامی با بیان اینکه چاره دیگری نبود چرا که نمی‌شد به کانال‌های تلگرامی و … اعتماد و اعتنا کرد در نتیجه خویشاوندان را ترجیح دادیم، می‌افزاید: تقریباً ده عضو خانواده ما همین کار را کرده بودند و سهام را به دیگران سپرده بودند.

این موضوعی است که دیگر شهروند نیز به آن اشاره دارد سید محمد حسین بی طرف با بیان اینکه روش خرید سهام او هم پیشنهاد اقوام و آشنایان بود، می‌گوید: در یک برهه ۲۰ و در برهه دیگر ۶۰ میلیون تومان را به همکارم دادم تا با آن سهام خرید و فروش کند به برکت راهنمایی‌ها و فعالیت‌های او حتی سود پول‌هایم به ۱۴۰ میلیون تومان هم رسید اما باز شاهد بودیم که پایین امد تا جایی که ضرر هم کردیم اما خیلی زود از بورس بیرون آمدیم.

صحبت با دیگر شهروندان نیز نتایج مشابهی دارد لذا به دلیل اطاله کلام به مابقی آنها اشاره نمی‌کنیم اما موضوع اصلی اینجا است که آیا این رفتار سرمایه گذاری در تمام سرمایه گذاری‌های مردمی هم دیده می‌شود یا فقط مختص به بورس است؟

توصیه افراد ناوارد معضل سرمایه‌ای مردمی | سرمایه‌گذاری با درایت در محاق فراموش

رفتار سرمایه گذاری مردم استان سمنان
یک فعال بازار سرمایه گذاری که البته اولویت کاری او هم بورس است اما هلدینگ سرمایه گذاری را می‌چرخاند، به خبرنگار بازار می‌گوید: بارها و بارها شاید صدها بار افرادی به ما مراجعه می‌کنند و این پرسش را مطرح می‌سازند که پول‌هایشان را در طلا و سکه سرمایه گذاری کنند و یا بورس؟ که پاسخ ما به همه انها این است که بازارهای موازی شرایط خاص خود را دارند و اصلاً نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد در نتیجه شرایط تعیین کننده هستند نه سلیقه‌ها؛

مردم این استان سهم بسزایی در بورس داشتند و بالتبع این استان از جمله بیشترین متضرران شرایط بورسی هم محسوب می‌شود

هادی طباطبایی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم رفتار سرمایه‌ای مردم البته باید این را در نظر داشته باشیم که مقصود افرادی هستند که خرده سرمایه گذار هستند یعنی از ۱۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه دارند و می‌خواهند آن را بیشتر کنند؛ عمدتاً هم برای آن زحمت فراوان کشیده اند و نه آنقدر است که بتوانند خانه یا خودروی خوب خارجی بخرند و نه آنقدر کم است که نتوان با آن کاری کرد پس این را ابتدا باید گفت که تفاوت بین سرمایه گذاری مردم و سرمایه گذاران حرفه ای وجود دارد، افزود: در بین گروهی که بیان شد این تصور وجود دارد که هرگز طلا و دلار ارزان نمی‌شود و بورس هم به دلیل مسائل یکه پیش امد مورد اعتماد نیست.

وی ادامه می‌دهد: در نتیجه با گروهی طرف هستیم که یکبار از سرمایه گذاری زخم خورده اند از سوی دیگر عمدتاً کارمند و معلم و … هستند و کاسبی هم بلد نیستند که سرمایه شان را افزایش دهند در نتیجه تن به مشورت می‌دهند و این آغاز سوء استفاده برخی از این سرمایه‌ها است. مردم عمدتاً با دو خطا روبر می‌شوند نخست اعتماد به افراد نادرست و دوم طمع؛ که هر دویشان می‌تواند سرمایه شان را به باد بدهد در نتیجه بهترین راه مشورت با شرکت‌های سرمایه گذاری و بازرگانی معتبر دارای کارت و مجوز فعالیت است.

ماجرا در فضای مجازی اما عجیب‌تر است یافتن گروه‌ها و کانال‌های فعال در زمینه بورس و کسانی که توصیه به مردم می‌دهند کار راحتی است چرا که در همین استان سمنان ده‌ها کانال در این زمینه وجود دارند. ارتباط با ادمین یکی از این کانال‌ها نکته شگفت آوری را به همراه داشت این ادمین یک پسر ۱۸ یا ۱۹ ساله دامغانی بود نهایتاً توانسته باشد دیپلم خود را گرفته باشد از تصاویر این جوان مشخص است که گویا در یک مغازه لباس کار می‌کند وی هر چند به هیچ پیام خبرنگار بازار پاسخ نداد اما کانال او مملو از پیشنهاد خرید و فروش به مردم است!

نمی توان اعتماد کرد
کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حتی به مشورت‌های مردم حقیقی و حتی کارشناسان حقیقی و حقوقی هم نمی‌توان اعتماد کرد چه برسد به کانال‌های مجازی، می‌گوید: در یک کلام خیلی ساده باید به مردم گفت شرایط امروز اقتصادی کشور به گونه‌ای است که هیچ کارشناسی نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند در نتیجه اگر کسی شروع به پیش بینی وضعیت بازار بورس و سرمایه گذاری، دلار و مذاکرات و … کرد بدانید که اصلاً کارشناس نیست چرا که کارشناس واقعی می‌داند که در این شرایط نمی‌توان چیزی را پیش بینی کرد.

بارها و بارها شاید صدها بار افرادی به ما مراجعه می‌کنند و این پرسش را مطرح می‌سازند که پول‌هایشان را در طلا و سکه سرمایه گذاری کنند و یا بورس؟

حسن همتیان با بیان اینکه یک کارشناس سرمایه گذاری واقعی کسی است که در مقابل مشاوره‌ای که می‌دهد مسئول باشد، بیان داشت: چطور مردم برای حل پرونده‌های حقوقی شان به وکیل و برای دندان خود به دندان پزشک مراجعه می‌کنند پس چطور سرمایه گذاری که یک کار در همین اندازه تخصصی است را از دیگران می‌خواهند؟

وی افزود: متاسفانه با پدیدهای روبرو هستیم که در تاکسی و صف نانوایی و … همه جا صحبت از سیاست و اقتصاد است سابقاً می‌گفتند که ایران ۶۰ میلیون مفسر فوتبال و کارشناس سیاسی دارد اما بورس سبب شد تا ضلغ سومی هم به این امر افزوده شود و آن هم کارشناسان اقتصادی است! امروز در واقع ۶۰ میلیون کارشناس اقتصادی هم در کشور مان داریم اما وقتی کسی بتواند پیشنهاد کارساز بدهد چرا زندگی خودش از این رو به آن رو نشده است؟ در نتیجه مردم به این چیزها توجهی نداشته باشند به هیچ وجه نمی‌توان هیچ سرمایه گذاری را در بورس، طلا، سکه، دلار و حتی خانه که می‌گویند همیشه گران می‌شود، را گارانتی کرد.

در نهایت باید گفت مشاوره کار تخصصی است که از هر کسی بر نمی‌آید لذا نباید چندان به این موضوعات توجه داشت. این روزها با تمام مشکلات اقتصادی مردم قطره قطره سرمایه‌های شان را با دشواری جمع می‌کنند و شگفت آور اینکه به راحتی آن را در معرض ریسک قرار می‌دهند ماجرایی که اصلاً موضوعیتی ندارد.

کد خبر: ۱۳۴٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha