۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
«فوتون تونلند» یاتاقان می زند| موتور دیزلی که ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد
بررسی فنی «بازار»

«فوتون تونلند» یاتاقان می زند| موتور دیزلی که ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد

فوتون تونلند به دلیل یاتاقان زدن ناشی از کیفیت پایین موتور و بالا بودن قیمت قطعات توسط مالک و تعمیرکار، تعمیر نمیشود. بنابراین تمایل به تعویض پیشرانه وجود دارد که در نسخه دیزلی ۲۵۰ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو مدعی شده است که پیکاپ فوتون تونلند چهار ستاره کیفی را دریافت کرده است. این محصول که در ایران خودرو دیزل تولید می شود، ظاهرا این روزها مایه شوآف برای گروه صنعتی ایران خودرو شده است. این خودرو در نسخه های مجهز به پیشرانه دیزلی و بنزینی راهی بازار شده است. برخلاف آن چه که گروه صنعتی ایران خودرو مدعی بوده است، این خودرو خدمات پس از فروش ضعیف و لوازم یدکی بسیار گران دارد.
به تازگی ایران خودرو دیزل نسل جدید این خودرو را با نام تونلند ۹ به بازار معرفی و عرضه کرده است. ایران خودرو دیزل نه تنها برای این محصول خدمات پس از فروش مناسبی ندارد، بلکه در بهبود کیفیت آن نیز اقدام قابل توجهی نکرده است.
در ادامه به بررسی فنی ضعف های فوتون تونلند در تمام نسخه ها و قیمت برخی از قطعات مهم آن که به سرعت مستهلک می شوند، خواهیم پرداخت.

«فوتون تونلند» یاتاقان می زند| موتور دیزلی که ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد

فوتون تونلند را بشناسیم
فوتون تونلند در سال ۱۳۹۳ به خط مونتاژ ایران خودرو دیزل راه یافت، پیکاپ چینی دو دیفرانسیلی که ابتدا با پیشرانه دیزلی ۲.۸ لیتری سپس به فاصله یکسال با موتور ۲.۴ لیتری بنزینی راهی بازار شد. سال ۲۰۲۰ نسل دوم فوتون تونلند با نام تونلند ۹ توسط چینی ها با الگو برداری از پیکاپ های ژاپنی و آمریکایی طراحی و تولید شد. این خودرو اکنون توسط ایران خودرو دیزل به بازار کشور ما راه یافته است و به تازگی گروه صنعتی ایران خودرو مدعی کسب چهار ستاره کیفی برای این خودرو شده است. خودرویی که در دونسل ضعف های فنی فراوان را داشته و نسبت به رفع آن اقدامی از سوی آبی پوشان جاده مخصوص انجام نشده است.

طراحی تونلند۹
ساختار شاسی و بدنه این خودرو استحکام و طراحی قابل توجهی دارد، اما این پیکاپ چینی نقاط ضعف فراوانی در بدنه دارد. در نمای جلو سپر مرتفع، جلوپنجره بزرگ و چراغ های باریک با حجم عضلانی گلگیر و سپر خود نمایی می کند. در نمایی جانبی فاصله فراوان میان محفظه بار با کابین وجود دارد، در نمای عقب نیز ظاهر ساده و چراغ های عمودی وجود دارد. فوتون در دو نسل تونلند از نقطه کور فراوان برای قسمت جلو و طرفین برخورد دار است، نقاط کوری که در صورت عدم توجه و مهارت راننده می تواند حادثه ساز شود.

چینی ها سعی کردند در طراحی کابین این خودرو از داشبورد و کنسول به روز مجهز شده به نمایشگر و امکانات رفاهی قابل توجه به لطف گیربکس اتوماتیک استفاده کنند. هرچند در برخی از جزئیات ارگونومی رعایت شده است، اما کیفیت متریال به کار رفته چندان قابل قبول نیست.

«فوتون تونلند» یاتاقان می زند| موتور دیزلی که ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد

تونلند ۹ چه تغییرات فنی داشته است؟
فوتون تونلند در نسخه جدید خود نسبت به نسل قبلی عرضه شده به بازار کشور تغییرات فراوانی در قوای محرکه و گیربکس داشته است. برای این نسل فوتون از پیشرانه میتسوبیشی به حجم دو لیتر مجهز به توربوشارژر استفاده کرده است که توانایی تولید ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در این نسل از یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته به ادعا فوتون متعلق به شرکت زد اف استفاده شده است. این پیکاپ چینی دو دیفرانسیل دارای حالت اتوماتیک برای انتخاب دیفرانسیل ها علاوه بر سه حالت متداول در خودروهای دو دیفرانسیل است.

نسب گیربکس اتوماتیک شش سرعته برای این خودرو دو دیفرانسیل که احتمالا مشتریان در بازار به دنبال آفرودنوردی با آن نیز خواهند بود، پاشنه آشیل است. انطباق گیربکس اتوماتیک شش سرعته با پیشرانه دو لیتری توربوشارژر، احتمالا استهلاک را نه تنها افزایش می دهد، بلکه لذت تعویض دنده نرم را از راننده دریغ می کند.

پیشرانه دو لیتری بنزینی این خودرو که مجهز به توربوشارژر شده است، با ضعف کیفی مواجه است. این پیشرانه به همراه پرخوران آن مناسب شرایط جوی، سوختی و البته بازار روغن موتور کشور نیست. مالکان این خودرو باید انتظار گیرپاژ کردن یا خرابی پروانه ها و یاتاقان های توربوشارژر را به دلیل عدم استفاده آلیاژ مناسب انتقال حرارت و ضعف سیستم خنک کاری داشته باشند.

«فوتون تونلند» یاتاقان می زند| موتور دیزلی که ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد

ایمنی تونلند افزایش یافته است؟
فارغ از امکانات رفاهی که برای فوتون تونلند۹ در نظر گرفته شده است، این خودرو به سیستم های مانند کنترل پایداری الکتریکی، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی و تنظیم الکتریکی انتقال قدرت به چرخ ها است، همه این فناوری ها برای حرکت در جاده بسیار مناسب هستند. اما در صورت افزایش وزن خودرو یا حرکت در مسیرهای آفرودی این آپشن ها دچار اختلال عملکرد خواهند شد.

قیمت قطعات فوتون تونلند عبارت است از: میل لنگ ۲۲ میلیون تومان، اویل پمپ ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان، یاتاقان سه ونیم میلیون تومان و پیشرانه کامل دیزلی ۲۵۰ میلیون تومان

هزینه نگهداری فوتون تونلند
فوتون های موجود در بازار کشور در هر دو نسخه مجهز به پیشرانه دیزلی و بنزینی ضعف یاتاقان زدن و خرابی میل لنگ را دارند. این مساله ابتدا در قسمت پاشنه آشیل این خودرو یعنی اویل پمپ(پمپ روغن) رخ می دهد. میل لنگ این خودرو در بازار ۲۲ میلیون تومان، یک دست یاتاقان متحرک سه و نیم میلیون و رینگ های پیستون آن چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. گفتنی است که اویل پمپ این خودرو در بازار ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. سیستم تعلیق این خودرو دارای تکنولوژی متعلق به سال ۲۰۰۰ میلادی بوده که به شدت پر استهلاک است. بسیاری از تعمیرکاران به دلیل کیفیت پایین پیشرانه های فوتون و مالکان به دلیل گرانی قطعات علاقه به تعمیر ندارند، بلکه تمایل به تعویض کل موتور دارند که در نسخه دیزلی قیمت ۲۵۰ میلیون تومانی دارد.

«فوتون تونلند» یاتاقان می زند| موتور دیزلی که ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد

هرچند شرکت فوتون و ایران خودرو دیزل مدعی هستند از پیشرانه های کامینز و البته در نسل جدید از میتسوبیشی استفاده شده است، اما چینی ها کیفیت پیشرانه ها را برای ارزان سازی در پیش گرفتند. ایران خودرو دیزل نیز هیچ اقدام مناسبی برای بهبود کیفیت این پیشرانه ها انجام ندادند.

قطعات فوتون تونلند در بازار آزاد به شدت گران، بسیار کم یاب و نمونه های تقلبی فراوانی دارد، مثال هیج خدمات پس از فروشی برای فوتون تونلند در شهر مقدس مشهد وجود ندارد

خدمات ایران خودرو دیزل ضعیف
خدمات پس از فروش و تامین قطعات فوتون تونلند توسط شرکت گواه زیر مجموعه ایران خودرو دیزل انجام می شود. قطعات فوتون تونلند در بازار آزاد به شدت گران، بسیار کم یاب و نمونه های تقلبی فراوانی دارد. ایران خودرو دیزل نمره قابل قبولی در تامین قطعات این خودرو نمی گیرد، فوتون تونلند در بحث کیفیت قطعات به شدت دارای ضعف کیفی است. به طور مثال هیج خدمات پس از فروشی برای فوتون تونلند در شهر مقدس مشهد وجود ندارد.

خطیبی مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو بهتر است به بررسی کارنامه کیفی محصولاتی که مشخص نیست با ضعف های مذکور در این گزارش چگونه رتبه چهار ستاره را دریافت کردند، بپردازد

خطیبی برای دیزل چه می کند؟
مهدی خطیبی به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در اقدام نخست باید به بررسی فنی و کیفی محصولات مونتاژی آبی پوشان بپردازد. اگر کیفیت محصولات قابل قبول نیست، ابتدا آن را افزایش سپس خدمات پس از فروش را تقویت کند. شاید مدیرعامل جدید توجه چندانی به ایران خودرو دیزل نداشته باشد، اما بهتر است به بررسی کارنامه کیفی محصولاتی که مشخص نیست با ضعف های مذکور در این گزارش چگونه رتبه چهار ستاره را دریافت کردند، بپردازد. مشتریان فوتون در سراسر کشور از نبود خدمات پس از فروش مناسب و تامین قطعه رنج می برند.

«فوتون تونلند» یاتاقان می زند| موتور دیزلی که ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد

تعمیرکاران و مالکان این خودرو از گرانی قطعات تمایل به تعمیر نداشته و نهایتا ترجیح می دهند پیشرانه کامل خودرو را تعویض کنند.

بهتر است، خطیبی مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو در اقدامی یا خدمات پس از فروش ایران خودرو دیزل را تقویت یا مدیران عامل آن را تغییر دهد. با این فرمان اقبال مناسبی برای ایران خودرو دیزل در پیش نیست.

کد خبر: ۱۳۴٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha