۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
قشرهای متوسط و کارمند جامعه توان خرید طلا ندارند|بنگاه های اقتصادی تحت فشار مالیات
عضو هیات مدیره طلا و جواهر ایران در گفت وگو با «بازار»:

قشرهای متوسط و کارمند جامعه توان خرید طلا ندارند|بنگاه های اقتصادی تحت فشار مالیات

معنوی، عضو هیات مدیره و خزانه دار تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران، گفت: اوضاع اقتصاد کشور نامطلوب است و قشرهای متوسط و کارمندان توان خرید طلا و جواهر ندارند.

بازار؛ گروه صنعت: خرید طلا و جواهر این روزها به یکی از خریدهای لوکس و البته گران در جامعه تبدیل شده است، فارغ از تمایل مردم و مشتریان برای حفظ سرمایه به شکل تبدیل به کالای گران بها، تحریم، تورم و مالیات در کنار سایر چالش های اقتصادی، خرید زیورآلات را سخت کرده است. هرچند گاهی پارامترهای مثبت از این بازار به دلیل سیگنال های مثبتی که از مذاکرات به تهران مخابره می شود، می توان مشاهده کرد. اما به دلیل کاهش قدر خرید مشتریان این مساله نمی توان زمینه ترغیب برای خرید را فراهم کند. از این رو شهروز معنوی عضو هیات مدیره و خزانه دار تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران به «بازار» توضیح می دهد.

* مالیات برعایدی می تواند منجربه کاهش معامله در بازار طلا و جواهرشود؟ این مساله به کسب و کار صنف شما ممکن است آسیب وارد کند؟
اگر بخواهیم از دیدگاه اقتصاد کلان به بحث مالیات نگاه کنیم به نفع کشور است، اما در اقتصاد خرد برای بنگاه های اقتصادی عامل ایجاد فشار است. لذا باید اصناف کمی کنار بیایند تا دولت از مالیات عایدی داشته باشد، دولت نیز مقداری درک عمیق تری از مسائل اقتصاد خرد داشته باشد و بداند به بنگاه های اقتصادی در شرایطی که فروش ندارند یا فروش آنها کم شده فشار می آید، فروش آن ها نسبت به دهه های قبل کاهش یافته است.

یک آویز که در دهه ۶۰ با ۲۰ درصد اجرت ساخته می شد، اکنون با حدود ۷ درصد ساخته می شود که این موضوع به سازنده فشار اقتصادی آورده می کند

* گاهی از سوی مشتریان تصور می شود که اجرت معامله طلا افزایش یافته و این مساله را عامل عدم خرید تلقی می کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟
در اجرت نیز همین دوگانگی وجود دارد، از دیدگاه مشتری و طلافروش تمایل به پرداخت اجرت کم وجود دارد، اما سازنده هم باید بتواند هزینه ها را تامین کند. یک آویز که در دهه ۶۰ با ۲۰ درصد اجرت ساخته می شد، اکنون با حدود ۷ درصد ساخته می شود که این موضوع به سازنده فشار اقتصادی آورده می کند. باید به گونه ای حرکت کرد که بازار چرخش داشته باشد، البته فروش با اجرت کم بهتر از فروختن با اجرت بالا است.

* باتوجه به مسائلی که بیان کردید، به نظر شما در صورت توافق برجام چه تاثیری در بحث تولید و کسب و کار صنف شما خواهد داشت؟
تولید کننده در کشور ما مظلوم است، اصلا تولید در کشور ما به صرفه نیست. مذاکرات هیچ تاثیری در بازار نخواهد داشت و سیگنال های مثبت موقتی است و به زودی تمام خواهد شد. اقتصاد ما خراب تر از آن است که با مذاکرات بخواهد چیزی درست شود. سابقه مذاکرات آقای ظریف را داشتیم که به عنوان برجام به نتایج خوبی رسید، اما منتج به نتیجه مناسب نشد و در مذاکرات فعلی نیز در پایان ثمره مفید و مناسب نخواهد داشت.

* باتوجه به اینکه در دو ماه پایانی سال قرار داریم، این مساله می تواند منجربه بهبود معاملات در بازار طلا و جواهر کمک کند؟
نزدیک شدن به پایان سال می تواند موقتا بازار طلا را بهبود ببخشد، ولی اینکه انتظار داشته باشیم اتفاق خاصی رخ دهد، اینطور نیست. چرا که وضعیت اقتصاد کشور نامناسب تر از آن است که بخواهیم با یک مذاکره کوچک انتظار اتفاق خاص داشته باشیم.

* به نظر شما برای بهبود وضعیت فعلی بازار طلا و جواهر باید چه اقدامی انجام شود؟
امیدواریم با قوانین جدید مقوله ارزش افزوده کمی حل شود، همچنین قوانین صادراتی نیز مقداری چالش برانگیز است و تکلیف خودمان را نمی دانیم، عده ای هم که کار صادرات انجام می دهند در نقل و انتقال مالی یا محصولاتشان با چالش فراوان مواجه هستند. از سوی دیگر هنوز سازوکار و قوانین درستی نیز در زمینه فروش آنلاین نداریم.

اوضاع اقتصاد کشور نامطلوب است و قشرهای متوسط و کارمندان توان خرید طلا و جواهر ندارند

* باتوجه به گذشت حدود هشت ماه از عمر دولت سیزدهم، از هیات دولت به عنوان عضو هیات مدیره تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران چه درخواستی دارید؟
صنف طلا و جواهر را مستقل از اقتصاد کشور نمی دانم و از دولت، وزرای اقتصاد، گردشگری و صمت هیچ انتظاری نداریم، اگر تلاش کنند اقتصاد کشور از این نابسامانی در بیاید، صنف ما می داند چه عملکردی داشته باشد. صنفی نیستیم که نیازمند دولت باشیم، وام و تسهیلات نمی خواهیم. اوضاع اقتصاد کشور نامطلوب است و قشرهای متوسط و کارمندان توان خرید طلا و جواهر ندارند. اگر دولت به آن ها رسیدگی کند به صنف ما نیز رسیدگی کرده است.

کد خبر: ۱۳۴٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha