۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
قطار صنعت خوسف بر ریل پیشرفت| شهرک صنعتی ساماندهی شود
گزارش بازار؛

قطار صنعت خوسف بر ریل پیشرفت| شهرک صنعتی ساماندهی شود

بیرجند- پروژه‌های متعدد صنعتی در خوسف عملیات اجرایی آن آغاز شده اما مسائلی چون ساماندهی شهرک صنعتی شهید رحمانی و بهبود وضعیت زیرساخت‌ها از دغدغه های سرمایه گذاران در این شهرستان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان خوسف هر چند در نزدیکی شهر بیرجند قرار دارد ولی توانسته با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی پروژه‌های بسیار خوبی را در سال‌های گذشته راه اندازی کرده و یا در دهه فجر امسال کلنگ زنی کند و به عبارت دیگر قطار صنعت در خوسف در ریل پیشرفت قرار دارد.

در یک نمونه با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری(پنج میلیون دلار برای برای عملیات اجرایی و پنج میلیون دلار برای برای سرمایه در گردش) سرمایه گذار چینی عملیات اجرایی کارخانه تولید کنستانتره سنگ آهن در شهرک شهید رحمانی خوسف آغاز شد که پیش بینی می‌شود بتواند زمینه اشتغال ۸۰ نفر را فراهم کند.

اما وضعیت پروژه‌هایی که در روزهای گذشته در شهرستان خوسف عملیات اجرایی آن آغاز شد به چه صورت است و چه میزان فرصت اشتغال زایی برای این شهرستان ایجاد خواهد کرد و چه زمان می‌توانیم انتظار راه‌اندازی و افتتاح این پروژه‌ها را داشته باشیم.

فاز کارخانه کاشی ساختمانی دو سال دیگر راه اندازی میشود
مرادخانی، سرمایه‌گذار و مدیرعامل کارخانه در حال احداث کاشی ساختمانی کفی پرسلانی درباره پروژه خود و وضعیت شهرک خوسف در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: پروژه در زمینی به مساحت ۲۱.۵ هکتار با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان شروع به کار کرده و کمتر از دو سال دیگر شاهد افتتاح فاز اول خط تولید این مجموعه خواهیم بود.

وی بیان‌کرد: تکنولوژی در نظر گرفته شده برای این کارخانه با تکنولوژی روز اروپا برابری می‌کند و در فاز اول راه اندازی زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را به طور مستقیم فراهم خواهدکرد.

این سرمایه گذار پرتلاش با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی ما بر این است که قسمت اعظم تولیدات کارخانه را به کشورهای مختلف و از جمله کشورهای اروپایی صادر کنیم ادامه داد: در صورت راه اندازی فاز دوم و سوم بی شک زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر دیگر نیز در خراسان‌جنوبی فراهم می‌شود.

مراد خانی گفت: با توجه به اینکه دولت سیزدهم حامی سرمایه گذار است تقاضای ما از دولت و نماینده عالی آن در خراسان‌جنوبی اعطای تسهیلات برای خرید ماشین آلات و تکمیل و راه‌اندازی پروژه است.

شهرک شهید رحمانی خوسف نیاز به ساماندهی دارد
وی در زمینه وضعیت شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف بیان کرد: تقاضای ما از مسئولان مربوطه تلاش مضاعف برای بهبود و ساماندهی این شهرک است که قرار دادن انتظامات در ورودی شهرک، جدول‌کشی خیابان‌ها، حل کردن مسئله روشنایی خیابان‌ها و... است تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این مجموعه پیدا کنند.

داوود رئیسی مدیرعامل مجموعه طلای شادان نیز در زمینه پروژه جدید واحد فرآوری معدن طلای شادان که حوزه شهرستان خوسف قرار دارد در گفتگو با بازار، بیان کرد: هزینه سرمایه گذاری واحد فرآوری معدن طلای شادان با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: خداوند را شاکر هستیم که در حال حاضر ۲۲۰ نفر در مجموعه ما مشغول به کار هستند و با افتتاح واحد فرآوری پروژه در فاز اول این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

پیش بینی استحصال ۳۰۰ کیلو طلا در سال آینده
رئیسی با اشاره به اینکه امیدواریم در سال آینده بتوانیم استحصال ۳۰۰ کیلو طلا را داشته باشیم، گفت: تلاش ما بر این است که با این اقدامات بتوانیم نقش مهم و تأثیر گذاری در اقتصاد استان و به کارگیری نیروی انسانی و ایجاد فرصت های شغلی داشته باشیم.

مدیرعامل مجموعه طلای شادان به عنوان یکی از نقاط طلای خراسان جنوبی در کنار معادنی چون معدن هیرد یادآور شد: یکی از درخواست‌های مهم ما در حوزه حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کردن زیر ساخت‌های تولید است.

استاندار خراسان‌جنوبی هم در مراسم بهره‌برداری واحد فرآوری طلای شادان از مسئولان استان درخواست کرد که ایجاد شهرک فرآوری را در استان پیگیری کرده و آن را از جمله ضرورت‌ها برای بحث معادن خراسان جنوبی دانست.

البته گفتنی است این واحد صنعتی و معدنی، دومین واحد فرآوری و استحصال طلا در استان است که در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

از پنج محدوده و معدن طلای شناسایی شده در استان خراسان جنوبی تاکنون در سه معدن، واحد فرآوری و استحصال طلا ایجاد شده که واحد فرآوری طلای هیرد نیز به عنوان سومین واحد فرآوری استان تا پایان بهمن ماه جاری افتتاح می‌شود.

خراسان جنوبی قابلیت رسیدن مرحله صادرات برق را دارد
سینا سرحدی سرمایه گذار نیروگاه خورشیدی فتوولتایک دو مگاواتی خورشیدی خوسف نیز با اشاره به اینکه در اهداف میان مدت خراسان جنوبی قابلیت این را دارد که به عنوان استان صادر کننده برق معرفی شود، گفت: یکی از استان‌های موفق در استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی یزد است که با افتتاح این نیروگاه دو مگاواتی در خوسف از استان یزد چیزی عقب نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ما چهار ماه و نیم از برنامه جلوتر هستیم، اظهارکرد: هر چند برنامه ریزی برای افتتاح ۱۴ تا ۱۶ ماه است ولی با توجه به سرعتی که داشته‌ایم و با توجه به حمایت‌های دولت و گره‌گشایی هایی که در موضوع تأمین ارزی برای کشور صورت گرفته در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ پروژه را به جمع بندی خواهیم رساند.

سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی برای پروژه نیروگاه
سرمایه گذار نیروگاه خورشیدی با بیان اینکه برای پروژه قرارداد پیمانکاری و ... نیز بسته شده است، گفت: در این نیروگاه از تکنولوژی بای فسیال دو طرفه استفاده خواهد شد.

سرحدی یادآور شد: سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی را نیز در این پروژه نیروگاه خورشیدی را شاهد هستیم.

هر چند پروژه‌های مهمی در حوزه‌های مختلف در شهرستان خوسف عملیات اجرایی خود را آغاز کرده‌اند اما به نظر می‌رسد به ثمر رسیدن، ادامه فعالیت و توسعه این کارخانه ها نیازمند همکاری و همیاری مسئولان امر است تا أن شاء الله با افتتاح این مجموعه شاهد رونق اقتصادی در خراسان‌جنوبی باشیم.

نکته مهم و اساسی دیگر این است که شهرک شهید رحمانی خوسف که میزبان سرمایه گذاران متعدد از جمله سرمایه گذاران خارجی است باید ساماندهی، جدول کشی و ... مناسب داشته باشد تا در شأن تولیدکنندگان پر افتخار استان قرار گیرد.

تولید کنندگان و سرمایه گذاران در شهرستان خوسف به واقع آستین همت را برای تولید و رونق اقتصادی در بخش های مختلف صنعتی و معدنی و ... بالا زده‌اند و حال نوبت مسئولان و مدیران است که نشان دهند چه میزان در اجرا و عملیاتی کردن شعارهای خود در حمایت از تولید راسخ هستند.

کد خبر: ۱۳۴٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha