۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
خودروهای چینی گران تر شدند| قیمت بازار در انتظار فرمان برجام
«بازار» گزارش می دهد

خودروهای چینی گران تر شدند| قیمت بازار در انتظار فرمان برجام

فیدلیتی، برلیانس اچ ۳۳۰، جک اس ۵ و لیفان ایکس ۷۰ چهار خودرو چینی هستند که طی یک هفته گذشته ۵ تا ۲۰ میلیون تومان گران شدند.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت خودرو این روزها به عنوان سوژه اصلی مسولان و مشتریان در بازار تبدیل شده است. بازار برخلاف میل مسولان قیمت گذاری دستوری را نمی پذیرد و بازیگران اصلی آن نیز اقتصاد کلان کشور در کنار تعامل خارجی است. از روزهایی که سینگال مثبت در خصوص برجام و لغو تحریم های ظالمانه از وین به تهران مخابره شد، قیمت خودرو با فراز و فرود و گاهی ثبات ناشی از رکورد همراه شد.
چندی پیش «بازار» به بررسی قیمت خودروهای داخلی پرداخت که دچار افزایش بها شده بودند. این بار به بررسی محصولات چینی خواهیم پرداخت که نه تنها کاهش بها را در پیش ندارند، بلکه براساس پارامترهای مشخص در بازار و احتمال افزایش خرید خودرو برای سفرهای نوروزی گران تر می شوند. خودروهایی که در بازار چین محصول فوق اقتصادی و اقتصادی، اما در بازار ایران محصول لوکس و میلیاردی هستند. آنطور که به نظر می رسد، محصولات چینی در بازار منتظر مشخص شدن نتیجه برجام هستند که تخت گاز گرانی را در پیش گیرند.
در ادامه به بررسی قیمت برخی از محصولات چینی خواهیم پرداخت.

خودروهای چینی گران تر شدند| قیمت بازار در انتظار فرمان برجام

فیدلیتی در نسخه پنج نفر طی یک هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان افزایش بها را در بازار تجربه کرده است

فیدلیتی ۲۰ میلیون تومان گران شد
گروه بهمن سعی دارد با افزایش تیراژ و عرضه بیشتر محصول به بازار، قیمت خودرو فیدلیتی را در بازار کاهش دهد. اما ظاهرا سیستم قرعه کشی و استقبال سودجویان برای نهایت استفاده از فروش این محصول به دلیل اختلاف قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومان، هدف گروه بهمن را ابتر باقی گذاشته است. فیدلیتی در نسخه پنج نفر طی یک هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان افزایش بها را در بازار تجربه کرده است. این محصول ۱۳ بهمن ماه سال جاری در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان معامله می شد، امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۶۵ میلیون تومان رسیده است. این افزایش بها در کنار سیگنال های مثبت برجام با در نظر گرفتن پارامترهای بازار نشان می دهد که فیدلیتی مسیر کاهش قیمت را در پیش نخواهد گرفت.

خودروهای چینی گران تر شدند| قیمت بازار در انتظار فرمان برجام

برلیانس سدان اچ ۳۳۰ طی یک هفته گذشته ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است

برلیانس در مسیر افزایش قیمت
برلیانس یکی دیگر از محصولات چینی مونتاژ در کشور است که در سال های اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه و سو مدیریت، تولید و عرضه این محصول با چالش همراه شد. هرچند که این چالش فقط دامن تولید را نگرفت، بلکه خدمات پس از فروش این خودروساز را نیز هدف قرار داده بود. برلیانس سدان اچ ۳۳۰ طی یک هفته گذشته ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. برلیانس سدان اچ ۳۳۰ در تاریخ ۱۳ بهمن ماه سال جاری با قیمت ۴۲۹ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد، اما اکنون این خودرو به بها ۳۳۴ میلیون تومان رسیده است. خودروهای که افزایش بها کمتر از ۱۰ میلیون تومان را در میان برندهای چینی در بازار دارند، نشان از تداوم بالا رفتن این قیمت است.

خودروهای چینی گران تر شدند| قیمت بازار در انتظار فرمان برجام

جک اس ۵ نیوفیس در هفته جاری پنج میلیون تومان افزایش قیمت یافته است. این خودرو ابتدا هفته قیمت ۹۱۰ میلیون تومانی داشت و اکنون به ۹۱۵ میلیون تومان رسیده است

جک اس ۵ مجدد گران شد
سازمان حمایت از مصرف کننده و مشتریان در بازار اغلب توجه ویژه ای به خودروسازان بزرگ کشور دارند و گاهی شرکت های خصوصی که طی سال دو تا سه بار محصولات خود را از شرکت گران می کنند و زمینه لازم افزایش بها در بازار را ایجاد کرده، فراموش می کنند. جک اس ۵ نیوفیس در هفته جاری پنج میلیون تومان افزایش قیمت یافته است. این خودرو ابتدا هفته قیمت ۹۱۰ میلیون تومانی داشت و اکنون به ۹۱۵ میلیون تومان رسیده است. هرچند که نسبت به پیشرانه کم حجم و ضعیف این خودرو نقدهای وارد است. البته این تنها چالش کرمان خودرو نیست، بلکه این خودروساز با مشکل خدمات پس از فروش ضعیف نیز مواجه است.

خودروهای چینی گران تر شدند| قیمت بازار در انتظار فرمان برجام

لیفان ایکس ۷۰ در ابتدای هفته ۶۸۰ میلیون تومان بوده است که اکنون به بهای ۶۹۰ میلیون تومان رسیده است

لیفان ۱۰ میلیون تومان گران شد
لیفان یکی دیگر از برندهای شرکت کرمان خودرو است، ایکس ۷۰ یکی از محصولات این برند است که در هفته جاری ۱۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است. این افزایش قیمت بی دلیل، نشان از تمایل بیشتر سودجویان برای خرید برندهای چینی در بازار خودرو برای حفظ ارزش مالی است. لیفان ایکس ۷۰ در ابتدای هفته ۶۸۰ میلیون تومان بوده است که اکنون به بهای ۶۹۰ میلیون تومان رسیده است. این مساله نشان می دهد که بازار بسته نه تنها مشتریان بلکه سودجویان را به سمت خودروهای با ضعف شبکه خدمات پس از فروش هدایت می کند.

چه زمانی خودرو بخریم؟
مشتریان اغلب با بررسی قیمت خودروها در بازار انتظار کاهش بها را در پیش دارند، اگر تحریم های ظالمانه علیه کشور برداشته شود، قیمت خودروهای چینی به دلیل بهبود روابط مالی و تجاری کاهش جزئی خواهد داشت، اما اگر مشتریان در بازار انتظار کاهش قیمت جهش را دارند، این تصور احتمالا به حقیقت نخواهد پیوست. بازار خودرو کشور سالانه به بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد، در سه سال گذشته شرکت های خودروساز و مونتاژ کننده، حدود ۲ میلیون دستگاه تولید داشته اند. بنابراین حجم بالای از تقاضا وجود دارد و مشتریان اگر برای سفرهای نوروزی قصد خرید خودرو دارند به روزهای پایانی سال نباید موکول کنند.

کد خبر: ۱۳۴٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha