۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
طرح شفاف سازی قیمت لوازم یدکی محکوم به شکست| اشتباه تاکتیکی وزیرصمت برای بازار قطعات خودرو
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو مطرح کرد

طرح شفاف سازی قیمت لوازم یدکی محکوم به شکست| اشتباه تاکتیکی وزیرصمت برای بازار قطعات خودرو

کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو به بازار گفت: طرح قیمت‌گذاری لوازم یدکی از سوی وزیر موفق نمی‌شود؛ چرا که در کشور ۲۵۰ نوع خودرو وجود دارد که هر کدام ۵ هزار قطعه دارند.

بازار؛ گروه خودرو: تحریم‌ها، نوسانات ارزی و غیره همگی دست به دست هم داده‌اند تا مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان هر روز با نرخ‌های جدیدی ارائه شود. قیمت‌هایی که هفته به هفته و حتی روز به روز تغییر می‌کنند و نمی‌گذارند خیال تولیدکنندگان برای تولید آسوده باشد و چشم اندازی بلند تر از یک هفته داشته باشند. البته نوسانات قیمتی همه مشکل نیست و معضل دیگر آن‌ها تامین مواد اولیه به خصوص خارجی در زمان نیاز است که اغلب با تاخیر انجام می‌شود.

حالا با این شرایط نا به سامانی که پیش روی صنعت است، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری و درج قیمت برای برای بازار پیچیده لوازم یدکی همچون بازار لبنیات را دارد. مساله ای که به اعتقاد کارشناسان این حوزه تصمیمی غیرکارشناسی در نتیجه عدم شناخت این بازار است.

البته قیمت گذاری به خودی خود مساله خوبی است اما نه به این شکل، همین حالا هم مجموعه‌هایی همچون ایساکو و سایپا یدک از سال‌ها پیش بستری را برای ردیابی و استعلام قیمت محصولات ایجاد کرده اند تا مشتریان می‌توانند از طریق آن نسبت به لوازم یدکی خریداری شده اطمینان یابند، در این رابطه مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در تهران در این باره در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد.

از نظر اتحادیه اجرای طرح مذکور وزارت صمت برای تمام لوازم یدکی امکان پذیر نیست، اما برای لنت ترمز شاید امکان اجرایی طرح مذکور فراهم باشد


*وزیر به تازگی دستوری برای درج قیمت قطعات در بازار لوازم یدکی داده است، با توجه به اینکه قیمت لوازم یدکی در بازار به دلیل تغییر بها مواد اولیه تغییر می‌کند، این طرح چه مشکلی در بازار ایجاد خواهد کرد؟
در حال حاضر این طرح نشدنی است، هر خودرو به طور میانگین حدود ۵ هزار قطعه دارد. هر قطعه حداقل ساخت ۱۰ شرکت داخلی یا خارجی است، پس این طرح برای بازار لوازم یدکی خودرو قابلیت اجرا صحیح ندارد. بازار لوازم یدکی خودرو از سایر بازارهای لوازم یدکی متفاوت است.

در کشور بیش از ۲۵۰ برند خودرویی وجود دارد که در حال تردد هستند، هر کدام ۵ هزار قطعه داشته که نسبت به یک دیگر متفاوت است. مشکلات فراوانی در حال حاضر برای این برندهای خودرویی در خصوص تامین لوازم یدکی وجود دارد.

اما باید گفت، برای برخی از اقلام لوازم یدکی در گام نخست تولیدات داخل فقط لنت ترمز، این طرح را اجرا کنند. از نظر ما مشکلی برای اجرا وجود ندارد. حدود ۳۰ تولید کننده لنت داریم که وزارت صمت می تواند با آن‌ها جلسه جهت تعیین قیمت بگذارد.

مجدد ذکر کنم از نظر اتحادیه اجرایی طرح مذکور وزارت صمت برای تمام لوازم یدکی امکان پذیر نیست، اما برای لنت ترمز شاید امکان اجرایی طرح مذکور فراهم باشد.

ابتدا باید قیمت ها را تعیین کنند، سپس طرح را اجرا کنند. نه اینکه مانند بازار لوازم یدکی را نیز دچار سرنوشت بازار لبنیات کنند


* شاهد هستیم قطعه ای مانند لنت ترمز که به آن اشاره کردید، امسال دو مرتبه دچار افزایش قیمت شد، فروشنده که این قطعه را خریداری و انبار می کند تا زمانی که بر اساس تقاضا به فروش برود، دچار تفاوت قیمت خواهد شد، این مساله سبب شکایت مشتریان نمی شود؟
ما در این طرح به افزایش قیمت نپرداختیم، شما اشاره کردید لنت ترمز دو مرتبه افزایش بها داشته است، اما بنده معتقدم برخی از برندها چند مرتبه افزایش بها داشته است. این را وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کننده باید تکلیف تولید کننده را مشخص کند. اگر امروز تولید کنندگان مواد اولیه را بها مشخص خریداری کرده، فردا همین مواد اولیه افزایش قیمت داشت، باید نرخ لوازم یدکی تغییر کند. به بیانی بهتر ابتدا باید قیمت ها را تعیین کنند، سپس طرح را اجرا کنند. نه اینکه مانند بازار لوازم یدکی را نیز دچار سرنوشت بازار لبنیات کنند.

لازم به ذکر است، در این طرح باید سود فروشنده نیز در نظر گرفته شود که منجربه چالش در بازار نشود.

طرح شفاف سازی قیمت لوازم یدکی محکوم به شکست| اشتباه تاکتیکی وزیرصمت برای بازار قطعات خودرو


*چالشی که برای این طرح وجود دارد، این هست که طرح های مشابه مانند شبنم چندی پیش اجرا و محکوم به شکست شد، بنابراین احتمال شکست این طرح نیز وجود دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟
طرح شبنم، طرح اصالت کالا بود و ارتباط چندانی به قیمت نداشت. لوازم یدکی که در بازار موجود بود باید این طرح روی آن نصب می شد. پس از اتمام محصول برای تولید جدید باید شبنم ایران کد دار عرضه بازار می شد. به نظرم این طرح جدید صد درصد غلط است، زیرا باید برای همکار من سود قابل توجه در نظر گرفته شود.

* بر اساس گفته شما، ممکن است طرح جدید قیمت گذاری لوازم یدکی توسط وزارت صمت با شکست مواجه شود؟
باید نیست، بله ممکن است دچار شکست شود.

معتقدم وزیر صمت باید حمایت کامل از تولید کنندگان داشته باشد. وزیر در تامین و خرید مواد اولیه، تسهیل در امور گمرکات اقدام به حمایت کند. همچین در بین وارد کننده و تولید کننده باید رقابت ایجاد کند


*به نظر شما وزید به جای اجرایی طرح قیمت گذاری لوازم یدکی بهتر است چه اقدامی انجام می داد؟
معتقدم وزیر صمت باید حمایت کامل از تولید کنندگان داشته باشد. وزیر در تامین و خرید مواد اولیه، تسهیل در امور گمرکات اقدام به حمایت کند. همچین در بین وارد کننده و تولید کننده باید رقابت ایجاد کند. این رقابت سبب می شود که کیفیت محصول افزایش یابد. برای تولید کننده داخلی باید حمایت های لازم از جمله کاهش بها بیمه در نظر گرفته شود.

طرح شفاف سازی قیمت لوازم یدکی محکوم به شکست| اشتباه تاکتیکی وزیرصمت برای بازار قطعات خودرو



* به عنوان پرسش پایانی، این طرح قیمت گذاری که وزیر به دنبال آن است، مشابه آن را در ایساکو یا سایپا یدک مشاهده می کنیم، چرا این طرح ها پیگیری نمی شود؟
اکنون ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن بسترهای را برای استعلام قیمت دارند. ‌طرح وزیر موازی کاری محسوب می شود.

کد خبر: ۱۳۴٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha