۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
مراجعه نمایندگان شرکت های خارجی برای خرید از ایران| فروش محصولات ایرانی با لیبل خارجی
یک فعال صنعتی در گفتگو با بازار:

مراجعه نمایندگان شرکت های خارجی برای خرید از ایران| فروش محصولات ایرانی با لیبل خارجی

بصیری فعال صنعتی می گوید: در گذشته ما برای فروش محصولاتمان به کشورهای دیگر می رفتیم اما در نمایشگاه امسال ایران پلاست بسیاری از نمایندگان شرکت های خارجی خود برای خرید از ایران به ما مراجعه می کنند.

بازار؛ گروه آب و انرژِی: ایران در صنعت و تجهیزات پزشکی گام های بلندی برداشته اما با توجه به نیاز استانداردها و تائیدیه CE (تائیدیه اروپا) و محدودیت تحریم برای صدور این مجوز برای محصولات ایرانی شرکت های تولید با روش های دیگری محصولات خود را به کشورهای مقصد می رسانند که از جمله مهمترین آنها، همکاری با شرکت های خارجی و ثالث است.

امیر عباس بصیری مدیر فروش یکی از واحدهای تولیدی است که کارش تولید تجهیزات آزمایشگاهی خواص مکانیک است. او می گوید که بزرگترین تولید کننده در سطح خاورمیانه بوده و به ۱۲۵ صنعت مختلف ورود کرده اند. این واحد تولیدی که سابقه ۳۰ ساله دارد حالا محصولاتش به ۲۲ کشور دنیا صادر می شود.

تجهیزات آزمایشگاهی خواص مکانیک در حوزه های مختلف مثل صنایع پلیمر و لاستیک، خودرو، فولاد، ریلی و غیره استفاده می شود، تولید کنندگانش بسیار محدود است. به گفته بصیری حوزه فعالیت ما بسیار پیچیده بوده و بیشتر شرکت های مطرحی از کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، انگلیسی و البته چین در آن فعالیت می کنند.

به گفته او، ۹۰ درصد کشورهایی دنیا چنین تولیداتی دارند. این در حالی است که بازار فروش این تجهیزات بسیار پر رونق است ... تقریبا می توان گفت هر کشوری که صنعتی دارد به تجهیزات کنترل کیفی و آزمایشگاهی هم نیاز دارد، تا کیفیت خروجی کار و محصول تولید شده را مورد ارزیابی قرار دهد. بصیری ادامه داد: در نمایشگاه امسال ایران پلاست تعداد زیادی نمایندگان کشورهای خارجی را شاهد بودیم که برای خرید و سفارش تجهیزات به ایران آمده بودند. در حالیکه در گذشته این رویه کاملا برعکس بود و ما برای فروش محصولاتمان به کشورهای دیگر می رفتیم. او البته مدعی است که در برخی موارد برای دور زدن تحریم ها ناچاریم که محصولات خود را برند کشورهای دیگر صادر کنیم.

متن کامل گفتگوی بازار با امیر عباس بصیری مدیر فروش شرکت ساخت و نصب تجهیزات آزمایشگاهی و مهندسی را در ادامه می خوانید:

در ۱۳ نمایشگاه خارجی که در طول سال های گذشته شرکت کردیم به شدت از وجود صنعت تولید تجهیزات آزمایشگاهی در ایران تعجب می کنند. چرا که این صنعت به شدت دانش محور و خاص است. معمولا کشورهایی پیشرفته و صنعتی دنیا دارای این صنعت هستند

*در حال حاضر وضعیت تولید تجهیزات آزمایشگاهی خواص مکانیک در ایران چطور است و آیا همچنان نیازی به واردات داریم؟ توسعه این صنعت چه فوایدی را برای ایران در طول سال های گذشته به ارمغان آورده است؟
از قدیم الایام این دستگاه ها از کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد ایران می شد. اما در ۳۰ سال گذشته کاری انجام دادیم که نه تنها وارداتی انجام نمی شود بلکه در حال انجام صادرات هستیم. در واقع با داخلی سازی ساخت این دستگاه ها نه تنها مانع خروج ارز از کشور را گرفته ایم، بلکه مشکلاتی که در زمینه خدمات پس از فروش وجود داشت را هم رفع کردیم.

در ۱۳ نمایشگاهی خارجی که در طول سال های گذشته شرکت کردیم به شدت از وجود چنین صنعتی در ایران تعجب می کنند. چرا که این صنعت به شدت دانش محور و خاص است. معمولا کشورهایی پیشرفته و صنعتی دنیا دارای این صنعت هستند.

*به لحاظ دانش فنی تجهیزاتی که در ایران تولید می شود قابل رقابت با تولیدات آلمانی و آمریکایی است؟
در بحث کیفیت، دانش فنی و قابلیت های تجهیزات اختلاف زیادی بین تولیدات ما با کشورهایی اروپایی ندارد. به عنوان مثال وقتی به حوزه ای ورود پیدا می کنیم متوجه می شویم که ۵ سال پیش کشورهای صنعتی چنین دستگاهی را ساخته اند که فاصله بسیار کمی است. معمولا نیاز صنعتگران در داخل کشور هم در سطح تولیدات ما بوده و خیلی کم پیش می آید که صنعتی نیازی فراتر از تولیدات ما داشته باشد. اما در ظاهر و زیبایی تولیدات کشورهای دیگر از ما پیش افتاده اند چرا که صنعت در این کشورها سابقه طولانی دارد.

به واسطه تحریم ها و نبود وابستگی ها دانش فنی در این بخش بومی بوده و وارداتی نیست. به همین دلیل خلی راحت می توانیم توان و تکنولوژی دستگاه های خود را ارتقا دهیم.

«داستان مرغ همسایه غازه» دیگر در صنعت ما وجود ندارد. چرا که خرید تجهیزات از خارجی ها مشکلات زیادی را به خصوص در زمینه خدمات پس از فروش و پشتیبانی های لازم دارد. حالا نه تنها واردات نداریم بلکه شاهد مراجعه خارجی برای خرید تجهیزات ایرانی هستیم

برخی از فعالین صنعتی مدعی اند که با وجود تاکیداتی که روی حمایت از تولیدات داخلی انجام می شود، شرکت های و کمپانی هایی بزرگ دولتی و شبه دولتی معمولا ترجیح می دهند که از تجهیزات خارجی استفاده کنند. این مشکل در صنعت شما هم وجود دارد؟
«داستان مرغ همسایه غازه» دیگر در صنعت ما دیگر وجود ندارد. چرا که خرید تجهیزات از خارجی ها مشکلات زیادی را به خصوص در زمینه خدمات پس از فروش و پشتیبانی های لازم دارد. نه تنها دیگر وارداتی نداریم بلکه در حال صادرات هم هستیم. جالب است که بدانید امروز داستان نسبت به ۱۰ سال گذشته کاملا برعکس شده است. در همین نمایشگاه بالغ بر ۱۰ کشور خارجی خواهان خرید دستگاه های ایرانی را دارند. این کار معمولا به ندرت در کشور ما اتفاق می افتاد و اینگونه بود که ما برای فروش محصولاتمان به کشورهای دیگر می رفتیم و با آنها مذاکره می کردیم.

*به لحاظ قیمتی آیا محصولات ایران قابل رقابت با تولیدات خارجی هست؟
نمایندگان ما در کشور روسیه مدعی اند که ظاهر و کیفیت محصولات ایرانی مشابه محصولات اروپایی است اما قیمت آن معادل محصولات چینی است. قیمت ها به اندازه ای رقابتی است که برخی از بازارهای اروپایی تصور می کنند که کیفیت تجهیزات ایرانی ممکن است مناسب نباشد. حتی برخی از اوقات ناچار هستیم که قیمت های بالاتری را ارائه دهیم.

*نشان دادید که برخلاف آنچه که تصور می شود ایران هم می تواند در زمینه تولید تجهیزات صنعتی و های تک هم حرفی برای گفتن در جهان داشته باشد؟
دانش فنی و هوش و استعداد در ایرانی ها وجود دارد. ۳۰ سال پیش وارد این حوزه شدیم و توانستیم محصولات های تکی را تولید کنیم که تعداد تولیدکنندگان آن به تعداد انگشتان دست هم نرسد. در خواص مکانیکی کشوری خودکفا بوده و وزارت صمت هم با محدودیت هایی که در واردات این تجهیزات اعمال کرده شرایط را برای حمایت از تولیدات داخلی فراهم کرده است. همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری سالانه معادل ۳۰ الی ۴۰ درصد فروش محصولات ما را یارانه خرید صادر می کند. اینگونه است که نصف پول دستگاه ها را معاونت می دهد و مابقی را دانشگاه ها پرداخت می کنند. همین مساله موجب شده که توانایی و قدرت مالی لازم برای توسعه تجهیزات و همچنان تولید محصولات مطابق با دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا را داشته باشیم.

*میزان صادرات شما در امسال چقدر بوده است؟
در حال حاضر به ۲۲ کشور دنیا محصولاتمان را صادر می کنیم ارزش صادرات ما هم امسال هم حدود ۱۰۰ هزار یورو بوده است.

*آیا تحریم ها در فعالیت شما مشکلاتی هم ایجاد کرده است؟
همانطور که تحریم ها وجود دارد، راه هایی هم برای دور زدن آنها وجود دارد. به عنوان مثال برخی از تجهیزات ایرانی که به کشورهای اروپایی صادر می کنیم، یک لیبل خارجی روی آن نصب می کنیم.

کد خبر: ۱۳۴٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha