۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
تهدید آمریکا به توقف طرح نورد استریم ۲

تهدید آمریکا به توقف طرح نورد استریم ۲

بایدن، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است در صورت حمله روسیه به اوکراین خط لوله نورد استریم ۲ متوقف خواهد شد.

به گزارش بازار، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است خط لوله نورد استریم ۲ در صورت حمله روسیه به اوکراین متوقف خواهد شد. بایدن که مخالف دیرینه این طرح انتقال انرژی روسیه به اروپاست در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «اولاف شولتس» صدراعظم جدید آلمان گفت عبور نیروهای روس از مرز به درون اوکراین موجب تعطیلی این خط لوله خواهد شد.

اولاف شولتس هم با اشاره به اینکه آمریکا و آلمان رویکرد مشابهی در قبال اوکراین، روسیه و تحریم‌ها دارند گفت: در مقابله با تهاجم بیشتر روسیه در اروپا، راهبرد دوگانه گفتگو و تحریم‌های سخت را در پیش گرفته ایم. با این حال صدر اعظم آلمان در طول سفر یک روزه به آمریکا مستقیما به توقف طرح نورد استریم ۲ اشاره‌ای نکرد و علنا از آن نامی نبرد.

در خصوص یکسان بودن دیدگاه آمریکا و آلمان در خصوص این پروژه تردیدهای جدی وجود دارد، زیرا کاملا روشن است که هرگونه تنش در بازار انرژی، تاثیر شدیدی بر اروپا خواهد داشت. بر اساس داده‌های اندیشکده بروگل Bruegel مستقر در بروکسل، ۳۸.۲ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ از روسیه، ۲۱.۹ درصد از نروژ، ۱۸.۴ درصد از گاز طبیعی مایع، ۹.۴ درصد از الجزایر، ۹.۱ درصد از تولید کشورهای اتحادیه اروپا، ۲.۲ درصد از جمهوری آذربایجان و ۰.۸ درصد از لیبی وارد و تامین شد.

از سوی دیگر شورای انرژی اتحادیه اروپا و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک گفتند اتحادیه اروپا و آمریکا قصد دارند با هم برای حفظ ثبات در بازار گاز طبیعی مایع در جهان کار کنند. عرضه کمتر از معمول گاز روسیه در ماه‌های اخیر موجب شده مقامات اتحادیه اروپا و آژانس انرژی بین الملل، دولت روسیه را متهم به دامن زدن به کمبود انرژی در اروپا کنند. در این بیانیه مشترک آمده است: استفاده از عرضه انرژی به عنوان سلاح یا اهرم فشار ژئوپلتیک قابل پذیرش نیست.

این بیانیه در حالی منتشر شده که «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد بعید است صادرات گاز به اروپا با مشکلی مواجه شود بخصوص که روسیه به تعهدات خود در این زمینه پایبند است.

کشورهای اروپایی نگران تاثیر بحران اوکراین و تنش‌های ناشی از آن بین روسیه و غرب بر صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی هستند. به گفته کارشناسان، پیدا کردن گزینه‌های دیگر (برای تهیه گاز مورد نیاز اروپا) با مشکلات فنی و لجستیکی روبروست و این در حالیست که روسیه به سبب وجود بازارهای متعدد، مشکل چندانی برای فروش گاز خود ندارد. اروپا حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی مصرفی خود، به عبارت دیگر ۱۷۵ میلیارد متر مکعب گاز را از روسیه وارد می‌کند. حجم ذخایر موجود درمخازن گاز اتحادیه اروپا در حال حاضر حدود ۴۰ درصد است و پیش بینی می‌شود که در صورت توقف جریان گاز روسیه، میزان ذخایر گاز اروپا در مدت زمان بسیار کوتاهی تمام شود.

«ژاک سابیه» کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: تهدید به خودداری از خریدن گاز روسیه بی اساس است، زیرا اروپا به گاز روسیه نیاز دارد و این نیاز طی ده سال آینده بیشتر هم خواهد شد بخصوص که استفاده از سوخت‌های آلاینده محیط زیست کمتر شده است؛ بنابراین اروپا فعلا هیچ گزینه‌های مناسب دیگری به جای گاز روسیه ندارد.

کد خبر: ۱۳۴٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha