۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
ایران به زودی میلیون‌ها بشکه نفت صادر می‌کند
خبرگزاری رویترز:

ایران به زودی میلیون‌ها بشکه نفت صادر می‌کند

به نوشته رویترز، ایران در آستانه صادرات میلیون‌ها بشکه نفت قرار دارد.

به گزارش بازار، خبرگزاری رویترز نوشت، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، در صورت دستیابی به توافقی در مذاکرات جاری در وین، می‌تواند به سرعت میلیون‌ها بشکه نفت خام صادر کند.

مذاکرات که در وین از روز سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود، به باور تحلیلگران تا چند هفته دیگر پایان خواهد یافت.

بر اساس داده ها و تخمین شرکت تحلیلی کپلر، صادرات نفت ایران در حال حاضر به طور متوسط حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز است. اما به نظر می‌رسد ایران نفت را به محل‌های مورد نیاز برای صادرات منتقل کرده است تا برای ازسرگیری نهایی عرضه آماده شود.

طبق گزارش کپلر، ذخیره سازی شناور ایران از حدود ۶۳ میلیون بشکه در اوایل دسامبر به ۸۷ میلیون بشکه در فوریه افزایش یافته است.

یک تحلیلگر ارشد شرکت کپلر می‌گوید: «این تقریباً دوسوم کل نفت خام و میعانات گازی ذخیره شده در انبارهای شناور در سطح جهان است.»

شرکت مشاوره FGE تخمین می‌زند که ایران در مجموع ۹۰ میلیون بشکه نفت خام در انبار داشته باشد که ۵ میلیون بشکه آن شناور است.

بر اساس گزارش FGE، حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت در خشکی در ایران و ۲۵ میلیون بشکه در خشکی در مخازن اجاره ای خارج از کشور، عمدتاً در چین ذخیره شده است.

بر اساس همین گزارش، کل ذخایر میعانات گازی ایران به ۱۲۰ میلیون بشکه می‌رسد که ۶۸ میلیون بشکه آن شناور است.

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد. بر اساس داده‌های اوپک بر مبنای منابع ثانویه، تولید نفت ایران از میانگین ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. ایران قصد دارد با لغو تحریم‌ها، تولید خود را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

کد خبر: ۱۳۴٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha