۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
ترک فعل ها و موضع گیری ها، باعث گرانی مسکن در سال های اخیر شد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

ترک فعل ها و موضع گیری ها، باعث گرانی مسکن در سال های اخیر شد

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: دو نوع قرارداد در حوزه مسکن وجود دارد که شامل عادی و رسمی می شود. در قرارداد عادی افراد می توانند حتی روی کاغذ سیگار هم قرارداد خود را بنویسند.

به گزارش بازار، مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن با رد ادعای قراردادهای شفاهی در بازار مسکن گفت: هر سال در پاییز و زمستان روند معاملات کاهش می یابد و خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره مسکن کاهش می یابد. در بهار و تابستان که خرید و اجاره در بازار مسکن افزایش می یابد هم هیچ نوع قرارداد شفاهی نداریم.

وی درباره انواع قراردادهای مسکن اظهار کرد: قرارداد عادی و قرارداد رسمی در بازار مسکن وجود دارد که بر اساس قانون ۱۰ ماده مدنی اگر در این قراردادها خلاف شرع صورت بگیرد نافذ نیست. بر اساس قانون اگر طرفین یعنی مستاجر و موجر حتی روی کاغذ روی سیگار قراردادی را هم امضا کرده باشند، قابل قبول است مگر اینکه خلاف شرع باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مسکن در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در قرارداد عادی چه دستگاه هایی می توانند نظارت کنند، بیان کرد: پولی که از بانک دریافت و به حساب فرد خریدار انتقال داده می شود رصد می شود و بنابراین بی حساب و کتاب نیست.

خسروی افزود: در حقیقت حتی در قراردادهای عادی که انتقال ملک در دفترخانه ثبت نمی شود و کد معاملاتی نیز دریافت نمی کنند، امکان نظارت وجود دارد و این کار با رصد تراکنش ها صورت می گیرد که این کارها برای پولشویی انجام می شود.

وی در عین حال اذعان کرد: اگر پولشویی در حوزه مسکن رخ دهد قطعا مسئولینی وجود دارند که رصد کنند. مشاوران املاک حق دارند تا پنج سال تمام قراردادها را نگه دارند و در این میان اطلاعات سپاه دستور می دهد تمام قراردادهایی که بسته شده است را تحویل این اداره دهند.

خسروی در خصوص دلایل افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر اظهار کرد: در هشت سال گذشته ساخت و ساز را متوقف کرده ایم و ناگهان در خرداد ۱۳۹۸ اعلام کردیم خانه ۴۵ درصد گران شده است و این ترک فعل ها و موضع گیری ها باعث گرانی مسکن شده است.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha