۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
برخی مطالبات ایران برای رفع تحریم محقق نشده است
وزیر امور خارجه:

برخی مطالبات ایران برای رفع تحریم محقق نشده است

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت: در آخرین متون به‌دست آمده از مذاکرات وین، بخش‌هایی از مطالبات‌مان در حوزه رفع تحریم‌ها هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه، ۱۸ بهمن) پس از دیدار با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی در نشست خبری مشترک با بیان اینکه اروپا یک ظرفیت مهم در سیاست خارجی ایران است، گفت: اروپا را صرفاً در سه کشور طرف برجامی نمی‌بینیم. ضمن اینکه از توسعه روابط با این سه کشور استقبال می‌کنیم، توجه به سایر کشورهای اروپایی مورد توجه ایران است.

وی بیان کرد: گفتگوهای متنوعی را در خصوص حوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه انجام دادیم. روابط ایران و فنلاند روابطی متین است. از توجه فنلاند به تحولات در منطقه غرب آسیا و افغانستان مطلع هستیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برای توسعه همکاری میان دو کشور برنامه‌هایی داشتیم، اظهار کرد: این سفر تحقق برخی توافقات است، امروز سند جامع اجتناب از اخذ مالیات مضاعف میان وی و آقای خاندوزی به امضا خواهد رسید، همچنین ۱۱ سند همکاری میان دو کشور به امضا می‌رسد که پایه‌ای برای توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها می‌دانیم.

وی درباره مذاکرات برای لغو تحریم‌ها گفت: در آخرین متون به‌دست آمده از مذاکرات وین، بخش‌هایی از مطالبات‌مان در حوزه رفع تحریم‌ها هنوز مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: علی باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهدات در برجام نشان دهند.

امیرعبداللهیان در خصوص تحولات افغانستان افزود: همچنان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید داریم. از بازگشت آرامش به منطقه، توقف حملات نظامی علیه یمن و توقف گسترش دامنه جنگ و تمرکز بر رفع محاصره انسانی، آتش‌بس و گفتگوهای یمنی-یمنی استقبال می‌کنیم.

پکا هاویستو نیز از حضور در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: ایران نقش مهمی در منطقه ایفا می‌کند.

وزیر خارجه فنلاند همچنین از مذاکرات در وین، اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و همکاری ایران با این نهاد استقبال کرد.

پکا هاویستو درباره عدم اقدام جدی اتحادیه اروپا در خصوص عهدشکنی آمریکا در برجام گفت: اتحادیه اروپا و «جوزپ بورل» در خصوص مذاکرات تلاش‌هایی را صورت داده‌اند.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha