۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
مالیات سبز راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا | قیمت خودرو اصلاح می شود
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار مطرح کرد

مالیات سبز راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا | قیمت خودرو اصلاح می شود

کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: مالیات سبز از خودروها می تواند منجر به بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی ناشی از تشویق مشتریان برای تعویض خودروهای کارکرد و اصلاح قیمت برای تولیدکنندگان داخلی شود.

بازار؛ گروه خودرو: اواسط دیماه سال جاری مالیات جدیدی به خودروهای تولید داخل با نام مالیات سبز اضافه شده است، این مالیات براساس رتبه بندی انرژی و عوارض شماره گذاری به تایید سازمان ملی استاندارد دریافت می شود. این مالیات را در یک تعریف ساده می توان به عنوان مالیات بر آلایندگی خودرو شناخت.

این مالیات را خودروسازان از مشتریان دریافت و سپس به خزانه دولت واریز می کنند. نرخ این مالیات از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری، وانت، اس یو وی و ... اعمال می شود. بنابراین محصولی که دارای رتبه بندی انرژی E است، براساس مالیات باید دو درصد عوارض پرداخت کند. لذا همینجا می توان نتیجه گرفت که محصولات داخلی چندان در این طرح مالیات موفقذ نخواهند بود.

برای بررسی مزایا و معایت این طرح به سراغ «امیرحسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو رفتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گو را از نظر خواهید گذارند:

* مالیات سبز در صنعت خودرو چه تاثیر مثبتی خواهد داشت و سبب بهبود چه ضعفی خواهد شد؟
در کشورهای پیشرفته هرچقدر از عمر خودرو بر اساس سال و کارکرد افزایش می یابد، مالیات بیشتری از آن دریافت می شود. زیرا علاوه بر افزایش آلودگی بیشتر خطر ایمنی نیز دارد، بنابراین به شیوه دریافت مالیات مالکان را تشویق به تعویض خودرو می کنند. در ایران عکس این حالت وجود دارد و برای مصرف بیشتر سوخت یارانه بیشتری در نظر گرفته شده است. در سال های اخیر نیز دولتمردان نتوانسته اند مردم را راضی کنند که قیمت سوخت افزایش یابد. این شیوه که در پیش گرفته ایم منجر به نابودی کشور خواهد شد، به طور مثال تولید گاز افزایش یافته است، اما مصرف آن به حدی در کشور شده که از اتحادیه اروپا بیشتر مصرف گاز داریم. با این شیوه قیمت گذاری علاوه بر بحث آلایندگی از نظر مصرف ذخایر نیز کشور را روبه نابودی حرکت دادیم.

* اشاره کردید که باید قیمت سوخت افزایش می یافت، اکنون این شیوه مالیات گیری چه تاثیری در بهبود مصرف سوخت دارد؟
به دلایل سیاسی دولتمردان نتوانسته اند جامعه را به این سمت هدایت کنند. یکی از راهکارهایی که در اروپا مردم را برای تعویض خودرو تشویق می کنند، علاوه بر مالیات خودرو، مالیات از سوخت نیز دریافت می شود که تا سه برابر قیمت سوخت پایه مالیات آن است. زیرا دولت های اروپایی از آن مالیات استفاده می کنند.

مالیات سبز راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا | قیمت خودرو اصلاح می شود

در کشور برای وانت و کامیون در بحث سطح استانداردها به شدت دارای مشکل هستیم. بنابراین تولید این محصولات با کاهش به دلیل عرضه محصول با سطح آلایندگی یورو۵ ایجاد شده است

* نقش سطح استانداردی یورو در محصولات برای اخذ مالیات چگونه است؟
در مورد استانداردهای آلایندگی اروپایی ها اعلام نمی کنند، همه خودروها باید سطح استاندارد یورو ۶ باشند. زیرا هزینه بسیار فراوانی را نیاز دارد. در کشور برای وانت و کامیون در بحث سطح استانداردها به شدت دارای مشکل هستیم. بنابراین تولید این محصولات با کاهش به دلیل عرضه محصول با سطح آلایندگی یورو ۵ ایجاد شده است. بنابراین استاندارد سبد سوختی را برای محصولات خودروسازان در اروپا تدوین کردند، بنابراین هدف بهبود را برای این سیاست در نظر گرفته اند. این مساله سبب می شود که در سبد سوختی استانداردهای یورو۴، یورو۵ و یورو۶ برای محصولات در کنار هم قرار گرفته است. این مورد می تواند مساله تشویق یا تنبیه خودروسازان و مشتریان باشد. به طور مثال مشتری در زمان خرید خودرو هیبریدی بودجه فراوانی را باید پرداخت کند، اما اگر محصول یورو۴ انتخاب کند بودجه کمتری را پرداخت خواهد کرد. این مساله در مالیات آلایندگی قابل توجه خواهد بود، نرخ این مالیات نیز به سیاست دولت ها مربوط می شود.

* ظاهرا به نظر می رسد که براساس این مالیات خودروی مانند پژو پارس حدود ۴ میلیون تومان باید مالیات پرداخت کند، این مساله چه تاثیری در انتخاب نظر مشتریان برای خرید محصول دارد؟
کلمه ۴ میلیون تومان شاید قابل توجه باشد، اما برای تصحیح رفتار باید از جایی شروع کرد، شاید نتوان قیمت سوخت را افزایش داد از آن سو تکنولوژی بالاتر هزینه دارد. اما مجبور هستند برای هدایت مشتریان باید عامل مشوقی جهت اصلاح آلایندگی قرار گیرد. این مالیات برای بهبود تکنولوژی و تذکر به رانندگان است. در اروپا مالیات دریافتی از صنعت خودرو به دانشگاه داده می شود تا تکنولوژی خلق شود، از سوی مشوق برای مالکان جهت خرید خودروهای جدید خواهد بود.

مالیات سبز راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا | قیمت خودرو اصلاح می شود

* این مالیات روی روند مالی خودروسازان چه تاثیری خواهد داشت؟ در دنیا مالیات روی محصول از خودروساز دریافت می شود یا به طور جداگانه از مشتری گرفته می شود؟
این مالیات در جیب دولت می رود و ارتباطی به خودروساز ندارد، ۱۳ تا ۱۶ درصد پولی است که خودروساز از دولت دریافت و ارتباطی به خودروسازان ندارد. در ایران این موضوع جز قیمت خودرو محسوب می شود، اما در دنیا مالیات را جدا از قیمت خودرو محاسبه می کنند. این مساله مالیات و در آمدن ارتباطی به خودروسازان ندارد، ولی دولت ها نیز وظیفه دارند که این مالیات را برای حمایت از تحقیقات و توسعه زیرساخت و تکنولوژی ارائه دهند. این موضوع توجه مالکان را نسبت به آلایندگی به صورت عملیاتی جلب می کند. این شیوه مالیات بسیار مناسب با نرخ قابل قبول است.

این موضوع در آینده تاثیر روی کرایه حمل و نقل خواهد داشت، اما سبب آزاد سازی قیمت خودرو خواهد شد. فضای فعلی بازار نیز دارای رکود است و معتقد هستم این مالیات می تواند سبب بهبود این بازار شود

* آیا این مالیات می تواند در افزایش بها کرایه حمل و نقل عمومی اثر داشته باشد؟ برای قیمت خودروها چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
این موضوع در آینده تاثیر روی کرایه حمل و نقل خواهد داشت، اما سبب آزاد سازی قیمت خودرو خواهد شد. فضای فعلی بازار نیز دارای رکود است و معتقد هستم این مالیات می تواند سبب بهبود این بازار شود. اکنون جو روانی اشتباه در خصوص کاهش قیمت خودرو و ارز وجود دارد. این مالیات در حد یک تا دو درصد می تواند در بازار آزاد اثر گذار باشد. در صورت شکست مذاکرات وین ممکن است قیمت خودرو با جهش ۲۰ درصدی مواجه شود.

کد خبر: ۱۳۴٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha