۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
صادرات عامل گرانی سیب زمینی| کاهش عرضه نرخ را بالا برد
مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان خبرداد:

صادرات عامل گرانی سیب زمینی| کاهش عرضه نرخ را بالا برد

گرگان- مهقانی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان صادرات و کاهش موجودی انبار استان‌ها را از عوامل افزایش قیمت سیب زمینی برشمرد و گفت: برخی استان‌ها که برداشت سیب زمینی داشتند عرضه به بازار را کم کردند.

علی اکبر مهقانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که موجودی استراتژیکی در انبارها کاهش یافته، اظهار کرد: فضای روانی هم در افزایش قیمت این محصول موثر بوده است.

وی ضمن یادآوری این مطلب که در گلستان امکان نگهداری سیب زمینی در انبار وجود ندارد، افزود: به دلیل رطوبت زیاد این منطقه و دمای هوا، گلستان امکان نگهداری سیب زمینی در انبار را ندارد.

او نگهداری سیب زمینی در استان را پرهزینه برآورد کرد و گفت: برای انبار کردن سیب زمینی‌های کشت شده، استان باید آن را در سردخانه‌های خاص ذخیره کند که به واسطه هزینه زیاد آن این امکان برایمان وجود ندارد.

به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان، پس از برداشت سیب زمینی در استان، نهایت می‌توان ۲۰ روز آن را در زمین نگهداری کرد درحالیکه برای استان‌های سردسیر این شرایط سخت وجود ندارد.

وی با بیان این نکته که حجم کشت سیب زمینی در سایر استان‌ها نسبت به گلستان متفاوت است، افزود: میزان برداشت این محصول هم در دیگر استان‌ها بسیار بیشتر از گلستان است.

مهقانی ضمن تاکید بر این مطلب که کاهش کشت و تولید سیب زمینی نداریم، اضافه کرد: کشت این محصول، همه ساله در سطحی که جوابگوی نیاز داخل باشد، داریم اما آنچه اتفاق می‌افتد کاهش عرضه به بازار است، موضوعی که در حال حاضر وضعیت را متشنج کرده است.

وی به حضور زارعین از سایر استان‌ها برای کشاورزی در گلستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه گلستان در تمام فصول امکان کشاورزی دارد، برخی افراد از سایر استان‌ها زمین‌های کشاورزی را اجاره کرده و در آن به زراعت می‌پردازند که این به کسب و کار کشاورزان گلستانی لطمه وارد می‌کند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان معتقد است: این اتفاق در حدود ۹۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی افتاده و زمین‌های استان توسط کشاورزان غیر گلستانی اجاره شده است.

کد خبر: ۱۳۳٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha