۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
پروتزهای دندانی و ایمپلنت

پروتزهای دندانی و ایمپلنت

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در ۷۷ درصد افراد گروه های سنی ۳۵ تا ۵۴ سال، حداقل یک دندان از دست رفته وجود دارد.

به گزارش بازار، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در ۷۷ درصد افراد گروه های سنی ۳۵ تا ۵۴ سال، حداقل یک دندان از دست رفته وجود دارد. عوامل متعددی می تواند موجب از دست دادن دندان ها شود که می توان به تحلیل رفتن لثه ها، پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، شکستن دندان، تصاف و ضربه و غیره اشاره نمود. از دست دادن دندان مشکلاتی را در صحبت کردن و غذا خوردن به وجود می آورد و علاوه بر آن جای خالی دندان از دست رفته در ظاهر افراد تاثیر گذار است. بنابراین همه به دنبال راهی مناسب و دائمی برای جایگزین کردن دندان های خود می باشند. پروتزهای دندانی و ایمپلنت از جایگزین های مناسب برای دندان های از دست رفته می باشند که در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو بپردازیم.

در گذشته تنها راه جایگزین کردن دندان های از دست رفته دندان های مصنوعی یا پروتز دندانها بودند که در افرادی با مشکلاتی همراه بود، هرچند که تا کنون هم استفاده از این روش برای جایگزین کردن دندان ها متقاضیانی دارد. اما با پیشرفت علم پزشکی روش های جدیدی برای جایگزین کردن دندان ها ارائه شد که می تواند به خوبی جایگزین دندان های طبیعی افراد شود. ایمپلنت دندان را می توان بهترین و بی نظیر ترین شیوه برای کاشت دندان در نظر گرفت.

روش به کاربرده شده در کاشت دندان ایمپلنت استفاده از پیچ های تیتانیومی می باشد که آن ها را با جراحی در استخوان فک جای گذاری می کنند. تیتانیوم بیشترین سازگاری را با بدن افراد دارد و به همین منظور در ساخت ایمپلنت دندان از آن استفاده می شود.

شیوه به کار برده شده در دندان های مصنوعی قالب گیری از فک بیمار بوده تا به وسیله ی آن جای خالی دندان را پر کنند. دندان های مصنوعی متحرک و قابل جدا کردن است که خود مشکلاتی را به همراه دارد در صورتی که ایمپلنت های دندانی در فک ثابت می شوند و قابل جدا کردن توسط افراد نیستند. در ادامه قصد داریم پروتزهای دندانی و ایمپلنت را مقایسه کنیم تا بیشتر با آن ها آشنا شوید.

پروتزهای دندان نیز مانند ایمپلنت دندان از روش های ترمیم و جای گذاری دندان های از دست رفته به شمار می آیند. از مهم ترین تفاوت های پروتز دندانی و ایمپلنت دندان به کارکرد آن ها می توان اشاره نمود. ایمپلنت دندان به دلیل ثابت شدن در دهان همانند دندان طبیعی کار می کنند و از نظر ظاهری نیز شباهت بسیاری با دندان طبیعی دارند در حالیکه پروتزهای دندانی ثابت نبوده و متحرک هستند و می توانید آن ها را در مواقع مختلف مثل تمیز کردن یا خوابیدن از دهان خود خارج کنید.

از تفاوت های دیگر پروتزهای دندانی و ایمپلنت دندان می توان به جنس آن ها اشاره کرد. همانطور که در قبل اشاره شد جنس ایمپلنت های دندان از تیتانیوم بوده که سازگاری عالی با بدن دارد در حالی که دندان های مصنوعی یا پروتز دندان از جنس پرسلن ساخته می شوند. پرسلن از تیتانیوم بسیار ضعیف تر است، بنابراین دندان هایی که از پرسلن ساخته می شوند ممکن است دچار شکستگی شده و نیاز به بازسازی و ترمیم پیدا کنند، در حالیکه تیتانیوم بسیار قوی است و شما می توانید همانند دندان طبیعی بدون هیچ گونه مشکلی غذاهای مورد علاقه خود را بدون احساس درد، نوش جان کنید. ایمپلنت های دندان به دلیل استحکام محکمی که دارند دچار شکستگی نمی شوند و نیازی به ترمیم و بازسازی ندارند؛ بنابراین ماندگاری بالا و طولانی مدتی دارند.

از تفاوت های عمده پروتزهای دندانی و ایمپلنت دندان به هزینه این دو می توان اشاره نمود، که ایمپلنت دندان هزینه ای به مراتب بیشتر از پروتزهای دندانی دارند که علت آن دوام و کارکردی شبیه به دندان طبیعی می باشد. در حالی که دندان های مصنوعی هزینه های کمتری دارد و کاملا مقرون به صرفه می باشد.

پروتزهای دندانی و ایمپلنت

پروتزهای دندانی به دلیل مصنوعی بودن احساس خوشایندی را در افراد ایجاد نمی کند در حالیکه ایمپلنت دندان به دلیل طبیعی به نظر رسیدن موجب حس رضایت در افراد می شود.

بسیاری از افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می کنند از جابه جا شدن دندان در هنگام غذا خوردن و صحبت کردن شاکی هستند. در حالیکه در ایمپلنت دندان به علت ثابت شدن این مشکلات وجود نخواهد داشت. البته لازم به ذکر است که اگر پروتزهای دندانی به خوبی و توسط متخصصین قالب گیری و جای گذاری شوند، نباید بیمار چنین مشکلاتی را تجربه کند. شما می توانید در کلینیک دندان پزشکی ایمپلنتیا در صورت تمایل از پروتز های دندانی برای جایگزین کردن دندان های خود استفاده کنید و بدون هیچ گونه مشکلی از جایگزین شدن دندان از دست رفته خود احساس رضایت کنید.

ایمپلنت های دندان به دلیل ظاهر طبیعی موجب می شود کسی متوجه مصنوعی بودن دندان های شما نشود. هم چنین ایمپلنت دندان ساختار دندان های مجاور خود را حفظ می کند و نیازی به تراشیدن و آسیب رساندن به دندان های دیگر ندارد که این خود مزیت بزرگی محسوب می شود.

از تفاوت های دیگر پروتزهای دندانی و ایمپلنت دندان به روش جای گذاری آن ها می توان اشاره کرد. برای کاشت ایمپلنت دندان نیاز به جراحی می باشد در حالی که پروتزهای دندانی نیازی به جراحی برای جای گذاری ندارند.

شما می توانید در کلینیک دندانپزشکی ایمپلنتیا در مشاوره های رایگان با متخصصین دندانپزشک صحبت کنید تا تصمیم بگیرید کدام یک از روش های پروتز دندانی و یا ایمپلنت دندان برای شما مناسب تر است. البته همانطور که در این مقاله اشاره شد ایمپلنت دندان از هر نظر جایگزین مناسبی برای دندان از دست رفته شما می تواند باشد؛ زیرا کسانی که حتی ۱ دندان از دست رفته داشته باشند نیز می توانند از ایمپلنت دندان کمک بگیرند. ایمپلنت های دندان بیش از ۲۰ سال دوام و ماندگاری دارند و می توان گفت بهترین و بی نظیر ترین راه برای جای گذاری دندان های از دست رفته می باشد. اما به هرحال به کسانی که تعداد دندان های از دست رفته آن ها زیاد است و توان مالی برای استفاده کاشت ایمپلنت دندان را ندارند، توصیه می شود از پروتز های دندانی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود استفاده کنند.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha