۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
باغ‌های طلا در مازندران| باغداری در شیب تند مزارع
بازار گزارش می‌دهد؛

باغ‌های طلا در مازندران| باغداری در شیب تند مزارع

ساری- ایجاد باغ در شیب های بالای ۴۰ درصد، اراضی بایر مازندران را به معدنی از طلا تبدیل کرده و از هر شاخه آن جواهر روییده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشت و تبدیل اراضی شیبدار به باغ چندسالی در مازندران کلید خورد و کشاورزان با ایجاد باغ‌های مثمر از جمله سیب، گردو، فندوق و غیره، ریشه‌های خاک را بارور و زمین‌های بایر دیروز را به باغ‌های طلا خیز کنونی مبدل کرده اند.

سهول کشت و تبدیل اراضی شیبدار به باغ سبب شده تا کشاورزان زیادی به این طرح روی آوردند و مزارع با شیب تند را با باغاتی سرسبز و بارآور تبدیل کرده اند.

تولید ۲۰ رقم سیب در اراضی با شیب تند
محمد لاکشتی از جمله کشاورزانی است که در زمین با شیب بالای ۴۰ درصد خود اقدام به کاشت نهال‌های مثمر از جمله سیب، گردو و فندوق کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: بیش از ۲۰ رقم سیب در باغ کشت کردیم و اکنون پس از سال‌ها ثمره آن را برداشت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از کود و بذر در مزارع شیبدار بسیار کمتر از دیگر مزارع و باغات است، افزود: در گذشته نگرانی برای حفظ مزرعه داشتیم و اکنون با کشت و تبدیل آن به باغ دغدغه و نگرانی ما رفع شده است.

وی ادامه داد: باغاتی که در اراضی شیبدار احداث می‌شود به آب و سمپاشی کمتری نیاز دارند و میزان درامدزایی آن بالا است.

باغ های طلا در مازندران| باغداری در شیب تند مزارع

طی سال‌های اخیر کشت و تبدیل اراضی شیبدار به باغ در مازندران رونق گرفت و این درحالی که ۳۰۰ هزار هکتار مزارع شیبدار در استان وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار آن در مناطق میان بند و بالادست قرار دارد. این اراضی برای ایجاد باغات سیاه ریشه و میوه های هسته دار، دانه‌های ریز و غیره قابلیت بهره برداری دارند.

طی سال‌های اخیر کشت و تبدیل اراضی شیبدار به باغ در مازندران رونق گرفت و این درحالی که ۳۰۰ هزار هکتار مزارع شیبدار در استان وجود دارد که ۱۰۰ هزار هکتار آن در مناطق میان بند و بالادست قرار دارد

گیلاس هم از جمله محصولاتی است که در برخی اراضی شیبدار مازندران تولید می‌شود و سه هزار هکتار از اراضی شیبدار استان به زیر کشت گیلان رفته است. علی احمدی که اراضی شیبدار خود را به باغ گیلاس تبدیل کرده است، افزود: با اصلاح ارقام، میزان تولید از دو تن در هکتار به بالای ۱۰ تن رسیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار تک دانه و مشهدی را از جمله ارقام قابل کشت گیلاس در مزارع شیبدار ذکر کرد و آن را دارای توجیه اقتصادی دانست و گفت: ۱۱ هکتار از اراضی شیبدار را به باغ مثمر تبدیل کردیم که ۲.۵ هکتار آن مختص باغ گیلاس است.

تنوع محصولی و توسعه باغ در اراضی شیبدار کشاورزان و باغداران زیادی را در استان به این سمت کشانده است و توسعه باغات دیم، اصلاح و بازسازی باغات میوه و تولید نهال سالم و استاندارد از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی در این زمینه به شمار می‌رود.

در بخش لاریجان آمل نیز باغ ۳۰ هکتاری در اراضی شیبدار سبز شده که انواع میوه‌ها و محصولات کشاورزی در آن تولید می‌شود. گودرزی باغدار آملی در این زمینه افزود: هر ساله میوه‌های خوش رنگی در این باغ تولید می‌شود و ۲۰ هکتار از باغ به کشت گیاهان سیاه ریشه اختصاص داده شده است.

باغ های طلا در مازندران| باغداری در شیب تند مزارع

۲۰۰ هکتار باغ شیبدار احداث می‌شود
هادی ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز یکی از راه‌های جلوگیری از فرسایش خاک را احداث باغ در مزارع شیبدار ذکر کرد و گفت: برای حمایت از کشاورزان برای احداث باغ در اراضی شیبدار، نهال رایگان داده می‌شود و تسهیلاتی نیز درنظر گرفته شده است.

وی با عنوان اینکه سالانه ۲۰۰ هکتار از مزارع شیبدار استان به باغ تبدیل می‌شوند، گفت: تاکنون در مجموع ۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار استان تبدیل به باغات شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار گلابی، سیب، گردو و فندوق را از جمله میوه‌های متناسب برای کشت در مزارع شیبدار برشمرد و گفت: متقاضیان با دریافت استعلام از منابع طبیعی می‌توانند مجوز برای احداث باغ دریافت کنند.

ایزدی اظهار داشت: در سال جاری ۵۰۰ هکتار از اراضی شیبدار استان در حال تبدیل به باغات است.

کشاورزان و باغداران مازندران هرسال درآمدهای قابل توجهی از تولید انواع محصولات در اراضی شیبدار کسب می‌کنند و دیگر داشتن مزرعه‌ای با شیب تند نه تنها دغدغه نیست بلکه از آن به عنوان معدنی از طلا یاد می‌شود که از شاخه‌های درختانش جواهر می روید. جلوگیری از فرسایش خاک از مهمترین مزیت‌های احداث باغ در اراضی شیبدار است و با توجه به بالابودن فرسایش خاک در استان مازندران، توسعه این باغات در تثبیت و بهبود کیفیت خاک تأثیر بسزایی دارد.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha