۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
رقم سبد معیشت کارگران نهایی شد| دستمزدها باید بیش از ۱۰۰ درصد رشد کند
رییس کمیته مزد شورای عالی کار در گفتگو با بازار؛

رقم سبد معیشت کارگران نهایی شد| دستمزدها باید بیش از ۱۰۰ درصد رشد کند

توفیقی رییس کمیته مزد شورای عالی کار از نهایی شدن سبد معیشت کارگران خبر داد و گفت: با توجه به حداقل هزینه ها و طلب دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی که از سال گذشته داریم، دستمزدها باید ۱۰۰ درصد رشد کند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «رقم سبد معیشت کارگران نهایی شد» این خبر را فرامرز توفیقی رییس کمیته مزد شورای عالی کار به بازار اعلام کرد. بر این اساس آنچه در جلسه شورای عالی کار مصوب شده و به امضای طرفین رسیده حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است که فاصله حدود ۵ میلیون تومانی با حداقل دستمزد مصوب کارگران برای امسال دارد.

بر این اساس آنچه در جلسه شورای عالی کار مصوب شده حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است که فاصله حدود ۵ میلیون تومانی با حداقل دستمزد مصوب کارگران برای امسال دارد

توفیقی حالا امیدوار است که دولت ابراهیم رییسی در اولین امتحان خود در حوزه کارگری خواهان اجرای ماده ۴۱ قانون کار باشد. قانونی در که بیش از ۴۰ سال گذشته هیچ گاه اجرایی نشده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا رقم تعیین شده به عنوان حداقل هزینه سبد معیشت کارگران از نظر او منطقی است، ادامه داد: مساله اصلی اجرای قانون و نگرش دولت ها به سبد معیشت کارگران است. چرا که در ۴۰ سال گذشته شاهد بودیم که نرخ دستمزد کارگران هیچ گاه متناسب با هزینه های معیشت کارگران رشد پیدا نکرده است.

۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از پارسال طلبکاریم

رییس کمیته مزد شورای عالی با اشاره به اختلاف بالای حداقل هزینه های سبد معیشت کارگران با نرخ دستمزد سال ۱۴۰۰ گفت: همین حالا ما حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از دولت بابت دستمزد سال گذشته طلب کاریم. اگر فرض را بر این بگذاریم که امسال هم تنها ۲ میلیون تومان به سبد معیشت سال گذشته افزوده شود، برای پوشش هزینه های جامعه کارگری دستمزد باید چیزی حدود بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. نگرش دولت برای جبران این فاصله خیلی مهم است. مهم این است که دولت چگونه می خواهد با اجرای سیستم های حمایتی، جلوگیری از سرکوب مزد و البته ثبات بازار ها به از بین رفت اختلاف بین حقوق و دستمزدها کمک کند.

به گفته رییس کمیسته مزد شورای عالی، فارغ از اینکه عدد سبد معیشت چه باشد، نمی‌توان با اطمینان گفت هزینه‌های زندگی دقیقاً همینقدر است. محاسبات رسمی سبد معیشت در شورایعالی کار، فقط یک ریلگذاری برای مذاکرات مزدی است. اما متاسفانه تا امروز قدم عملی برای اجرایی شدنِ سبد معیشت و تعیین دستمزد براساس آن برداشته نشده؛ اینکه ادعا کنیم گاهی دستمزد بیشتر از نرخ تورم رسمی تعیین شده، فقط بازی با عدد و رقم است چراکه تاثیر تورم بر هزینه‌های زندگی اهمیت دارد، نکته‌ای که متاسفانه همیشه در مذاکرات مزدی مغفول مانده است.

همین حالا ما حدود ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از دولت بابت دستمزد سال گذشته طلب کاریم. اگر امسال هم تنها ۲ میلیون تومان به سبد معیشت سال گذشته اضافه کنیم، دستمزد باید بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند

او در پاسخ به این سوال که بررسی های دقیق برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ از کی شروع خواهد شد، گفت: بعد ازاحصا نرخ تورم بهمن به دستمزد سال ۱۴۰۱ ورود پیدا خواهیم کرد.

توفیقی که اختلاف بین هزینه ها و درآمد کارگران را بسیار خطرناک می داند، گفت: ارزان‌سازی نیروی کار سبب شده نیروی متخصص تمایلی به کار تولیدی نداشته باشد و به مهاجرت یا کارهای دلالی روی بیاورند.

سهم ۳.۲ میلیون تومانی خوراکی ها از سبد معیشت

بر اساس این گزارش در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲۸۶۶۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه براساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است

سبد خوراکی‌های محاسبه شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

کد خبر: ۱۳۳٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      2 0
      حالا پس دیگه با اینهمه صحبتها حقوق سال آینده چقدره؟
    • حمیدرضاعزتیان IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      0 1
      بااحترام وخسته نباشید امیدواریم ازاین طرح حمایت رئیس جمهورودیگرمسئولین برخوردارشودتابه مرحله اجرائی برسدونیازبه حمایت همه جانبه وعملکردی قوی می باشدازشمامتشکریم ✌✌✌??????
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      ما بازنشسته ها نه وام ونه ارزاق می خواهیم فقط باید حقوق ما اضافه بشه تامین اجتماعی تفره مره