۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۲
اجرای سیاست‌های مالی و اقتصادی نیازمند گمرکی قوی است
یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

اجرای سیاست‌های مالی و اقتصادی نیازمند گمرکی قوی است

قمری، فعالیت‌های گمرک را در ارتباط مستقیم با سیاست‌های دولت عنوان کرد و گفت: گمرک، مرزبان اقتصادی کشور است و به همین جهت باید از آن نقش مرزبانی مالی و اقتصادی و نه سیاست‌گذاری را خواستار شد.

به گزارش بازار، احسان قمری استاد دانشگاه گمرک را مرزبان اقتصادی کشور دانست و گفت: باید از گمرک نقش مرزبانی و نه سیاست‌گذاری را بخواهیم زیرا اساساً گمرک یکی از ابزارهای دولت به شمار می‌رود. در حقیقت دولت‌ها وقتی می‌خواهند سیاست‌های مالی و اقتصادی خود را اجرا کنند نیازمند گمرکی قوی هستند.

وی فعالیت‌های گمرک را در ارتباط مستقیم با سیاست‌های دولت عنوان کرد و افزود: حقوق و عوارضی که گمرک از واردات کالا دریافت می‌کند در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وظایف گمرک بیان کرد: گمرک وظیفه اعمال سیاست‌های بازرگانی دولت را دارد. حفاظت از جامعه در برابر کالاهای زیان‌آور در جهت مبارزه با قاچاق هم بر عهده گمرک است؛ بنابراین وظیفه گمرک سیاست‌گذاری نیست بلکه وظیفه آن تصدی‌گری و اجرای سیاست‌های دولت در حوزه مرزبانی اقتصادی است.

وی با تأکید بر اینکه وقتی برای گمرکات وظایفی را در نظر گرفته‌ایم باید برای آن حقوقی نیز در نظر گرفت اما متأسفانه این مهم رعایت نشده است، اظهار کرد: یکی از مشکلات مربوط به گمرکات در حوزه ستاد این است که تعداد زیادی گمرک در ایران وجود دارد. به جز مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، بیش از ۱۸۰ گمرک در کشور فعالیت می‌کنند که این تعداد با کشورهای دیگر قابل‌مقایسه نیست.

قمری افزود: تعداد زیادی گمرکات باعث گستردگی تکالیف و سلیقگی عمل‌کردن می‌شود. این نوع سلیقگی عمل‌کردن خیلی وقت‌ها با ستاد همسو نیست.

این استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌گو تعدد قوانین و مقررات در حوزه گمرکات را یکی دیگر از آسیب‌های موجود برشمرد و عنوان کرد: این مقررات و قوانین متعدد باعث تأخیر در ترخیص کالاها می‌شود که به‌هیچ‌وجه گمرک مقصر نیست زیرا گاهی شاهد هستیم در یک ماه قوانین تغییر کرده‌اند.

وی متولی سیاست‌گذاری و تعیین مقررات گمرکی را وزارت صمت دانست و گفت: در خصوص ممنوعیت‌ها، تعیین کالاهای مجاز برای واردات، قواعد، مقررات و دستورالعمل‌ها، مسئولیت با دفتر مقررات، صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت است. البته نمی‌توان انکار کرد که گمرک هم در تعیین برخی از مقررات می‌تواند نقش داشته باشد اما مسئولیتی ندارد.

کد خبر: ۱۳۳٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha