۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مرکز آمار: کاهش بهای مصالح ساختمانی| فعالان بازار: قیمت ها گام در گرانی دارند
«بازار» گزارش می دهد

مرکز آمار: کاهش بهای مصالح ساختمانی| فعالان بازار: قیمت ها گام در گرانی دارند

گزارش مرکز آمار ایران اگر چه نشان می دهد که قیمت مصالح ساختمانی در پاییز امسال ۱۸.۵ درصد کاهش یافته اما بر اساس گفته های برخی فعالان بازار اکثر کالاها در وضعیت گرانی گام برداشته اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار ساخت و ساز مسکن این روزها در یک وضعیت رکودی قرار دارد و اگر چه جسته و گریخته شنیده می شود که آمارهای نظام مهندسی تهران با آمارهای شهرداری مغایرت دارد.

خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در این خصوص معتقد است که در برخی شهرستان‌های استان تهران، آمار پروانه ساخت شهرداری‌ها برای ساخت و ساز با آماری که در دفاتر نظام مهندسی ثبت شده است مغایرت زیادی دارد.

مرکز آمار: کاهش نهاده های تولید مسکن| فعالان بازار: قیمت ها گام در گرانی دارند

اما برخی سازندگان مسکن معتقد هستند که رشد ۵۰ درصدی قیمت نهاده های تولید مسکن باعث شده قیمت تمام شده نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

برخی اقلام ساختمانی مثل درب و پنجره و آهن و سیمان نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته اند حالا اینکه مرکز آمار اعلام می کند قیمت مصالح ساختمانی در پاییز کاهش یافته است باید دید آمارهای مرکز آمار از کجا بیرون آمده است؟

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه قیمت نهاده های تولید مسکن نسبت به سال گذشته رشد داشته است گفت: برخی اقلام ساختمانی مثل درب و پنجره و آهن و سیمان نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته اند حالا اینکه مرکز آمار اعلام می کند قیمت مصالح ساختمانی در پاییز کاهش یافته است باید دید آمارهای مرکز آمار از کجا بیرون آمده است؟

وی با اشاره به اینکه با ریز شدن به گزارش مرکز آمار مشخص می شود که تورم قیمت مصالح ساختمانی نسبت به سال گذشته کمتر است و این به معنی کاهش قیمت ها نیست ادامه داد: درب چوبی در کیفیت های مختلف چند برابر رشد کرده است بنابراین نمی توان گفت که قیمت ها افزایش نداشته است.

پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۰ که وابستگی زیادی به متغیرهایی چون نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور در سال دارد، نشان می‌دهد این فاکتور حیاتی بر همه ارکان ساخت مسکن، مانند مصالح ساختمانی و سازه‌های فولادی همچون تیرآهن و میلگرد اثرگذار بوده است.

فعالان ساختمانی معتقد هستند که آمار مرکز آمار در خصوص کاهش تورم قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران برای این است که امسال این تورم نسبت به تورم سال گذشته که ۸۸ درصد بوده است کمتر شده است بنابراین اینکه بگوییم قیمت ها رشد نداشته است دادن اطلاعات غلط و رفتن به بیراهه است

فعالان ساختمانی معتقد هستند که آمار مرکز آمار در خصوص کاهش تورم قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران برای این است که امسال این تورم نسبت به تورم سال گذشته که ۸۸ درصد بوده است کمتر شده است بنابراین اینکه بگوییم قیمت ها رشد نداشته است دادن اطلاعات غلط و رفتن به بیراهه است.

عسگر عظیمی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: قیمت نهاده های تولید مسکن و مصالح ساختمانی سال گذشته در دولت روحانی یک افزایش بیش از اندازه ای به خود گرفت اما امسال با توجه به برخی اتفاقات اقتصادی و سیاسی تا حدودی از این روند صعودی کاسته شده است.

مرکز آمار: کاهش نهاده های تولید مسکن| فعالان بازار: قیمت ها گام در گرانی دارند

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران فصل پاییز ١٤٠٠بر مبنای سال پایه ١٣٩٠ که از سوی مرکز آمار اعلام شده نشان می‌دهد تورم سالانه پاییز سال ١٤٠٠ ، معادل ٦٩,٩ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٨٨.٤) ١٨.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز ١٤٠٠ به عدد ١١٨٦,٣ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (١٠٧٦.٥)، ٢.٨ درصد افزایش داشته است.

*کاهش تورم نقطه به نقطه کل گروه‌های اجرایی
منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است بر این اساس تورم نقطه به نقطه پاییز ١٤٠٠ معادل ٣٩,٦ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٦٥.٢) ٢٥.٦ واحد درصد کاهش داشته است.

در بین تمامی گروه‌های اجرایی، گروه «شیشه» با ٩٨,٨ درصد بیشترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است. در همین دوره کمترین تورم نقطه به نقطه نیز مربوط به گروه اجرایی «تاسیسات برقی» با ٢٤.٢ درصد افزایش بوده است.

*کاهش تورم سالانه کل گروه‌های اجرایی
منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط قیمت شاخص چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر نسبت به همین اطلاع در سال قبل است. تورم سالانه پاییز سال ١٤٠٠ ، معادل ٦٩,٩ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (٨٨.٤) ١٨.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

در بین گروه‌های اجرایی نیز بیشترین نرخ تورم سالانه در همین دوره مربوط به گروه اجرایی« سیمان،بتن،شن و ماسه » با ١٠٨,٩ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم با ٣٨.٢ درصد افزایش متعلق به گروه « خدمات » بوده است.

*افت تورم فصلی کل گروه‌های اجرایی
منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است. تورم فصلی پاییز سال ١٤٠٠ ، معادل ٢,٨ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٧.٢ ) ٤.٤ واحد درصد کاهش داشته است.

در همین فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین درصد تغییر فصلی مربوط به گروه اجرایی « شیشه » با ١٦,٧ درصد افزایش و کمترین درصد تغییر نیز مربوط به گروه‌های اجرایی « سیمان، بتن، شن و ماسه » با ٦.٦- درصد کاهش بوده است.

کد خبر: ۱۳۳٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha