۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
رشد ۹ درصدی و ۴۹ هزار واحدی شاخص کل در هفته
بورس در هفته ای که گذشت/۲۱ فروردین ۹۹؛

رشد ۹ درصدی و ۴۹ هزار واحدی شاخص کل در هفته

در این هفته بورس از کانال ۵۴۷۶۶۱ به کانال ۵۹۷۰۹۴ واحد رسید که رشدی تقریبا ۵۰ هزار واحدی است که بسیار بینظیر است.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_ بازار در ابتدای این هفته کار خود را با صعود پرقدرت آغاز کرد، صعودی که کمتر کسی آن را پیش بینی می کرد، بورس رکورد صعود را در یک روز شکست و با رشد ۲۰ هزار واحدی یعنی ۳.۶۵ درصدی در کانال ۵۶۷۶۶۴ واحد ایستاد، شاخص کل در ۵ روز کاری در ایام نوروز توانسته بود ۶.۶۱ درصد رشد کند یعنی شاخص کل در روز شنبه ۱۶ فروردین به اندازه نیمی از رشد ۵ روزه کاری توانست رشد کند که رشدی خیره کننده است، شاخص کل هم وزن در ایام نوروز ۹.۸ درصد رشد کرد. شاخص قیمت هم وزن نیز رشد ۳.۰۲ درصدی را تجربه کرد، یعنی به اندازه یک سوم سه روز کاری در ایام نوروز.

رشد بورس در روز شنبه به کمک نمادهای بزرگ و تاثیرگذار در شاخص اتفاق افتاد نمادهایی  مانند پتروپالایشی، فلزات اساسی، خودرویی و حتی بانکی. رشد بزرگان کنار متوسط ها و کوچک های بورس روزی سراسر سبز را در روز شنبه به بار آورد روزی که قبل از آن بازارهای جهانی نفت و فلزات عزم صعود کرده بود و بورس ایران هم متاثر از این صعود به شاخص بالاتری رسید. بازار در این روز یک وضعیت استثنایی دیگر را به خود دیده و ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار در این روز تزریق شد که رکوردی جدید در بازار سرمایه است.

در روز یکشنبه بازار رشدی کم قدرت داشته و اصلاح در بسیاری از گروه های بورسی آغاز شد، شاخص کل در این روز رشد ۱.۱۶ درصدی و شاخص کل هم وزن رشد ۱.۷۴ درصدی را کسب کرده و برخی از نمادهای بزرگ بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل از خود برجای گذاشتند، تقریبا یک سوم نمادهای بورسی و فرابورسی در معاملات روز یکشنبه در محدوده اصلاح قیمتی قرار گرفتند اما باز هم بیشتر بازار در این روز مثبت بود.  

شاخص کل بورس در معاملات دوشنبه ریزش ۴۷۴۴ واحدی  وبه عبارتی دیگر ۰.۷۲ درصدی را داشت، اما در مقابل شاخص کل هم وزن رشد ۰.۳۴ درصدی را به خود دید، ریزش نفتی ها و فلزات اساسی در روز دوشنبه باز هم باعث ریزش شاخص کل شد، اما در این میان خودرویی ها و قندی و غذایی ها توانستند در این روز بدرخشند، ریزش در این روز کم قدرت بوده و نتوانست مانع روند صعودی بازار شود، ارزش معاملات خرد در این روز بیش از ۸ هزار میلیارد تومان بوده که رقم قابل توجهی بوده و این میزان از معاملات در یک روز منفی بسیار قابل توجه بود و نوید دو روز پرقدرت مثبت را می داد. یکی از دلایل ریزش در معاملات اختلال در هسته معاملات بود که این بار تهدید سازمان بورس علیه کارگزاری ها کار به اتمام رسید، برخی از معامله گران معتقدند این اختلال در هسته معاملات به عمد و برای خرید برخی از کدهای حقیقی یا حقوقی است.

در روز سه شنبه باز هم روند بورس صعودی پرقدرت شده و در این روز فلزات اساسی پرچمدار رشد بورس شدند، شاخص کل در این روز رشد ۲.۴۴ درصدی و ۱۳۹۲۵ واحدی  را انجام داد و به قله ۵۸۳۵۹۹ واحدی ایستاد، رشد شاخص قیمت هم وزن در این روز ۲.۱۰ درصد بود.

در روز چهارشنبه شاخص کل اما رشدی بی نظیر دیگر به فتح ابر کانال ۶۰۰ هزار واحد نزدیک شد، شاخص کل مانند دیروز در محدوده ۱۳ هزار واحد صعود کرده و توانست با صعود ۱۳۷۱۱ واحدی در کانال ۵۹۷۰۹۴ واحد بایستد تا با فتح ابرکانال جدید تنها ۳ هزار واحد فاصله داشته باشد، شاخص کل در این روز رشد ۲.۵۳ درصدی و شاخص قیمت هم وزن رشد ۲.۱۵ درصدی را انجام داد، در این روز بیشتر نمادهای بورسی مانند شنبه در محدوده مثبت قرار داشتند ۳۵۱ نماد در بورس و فرابورس در محدوده صف خرید بودند که بسیار بی نظیر است، تنها ۷۷ نماد فرابورسی و ۷۶ نماد بورسی منفی بوده و ۲۴۴ نماد بورسی و ۲۱۶ نماد فرابورسی در وضعیت مثبت قرار داشتند. چرمی ها  و سیمانی ها پرچمدار رشد چهارشنبه بودند البته گروه های بزرگ فلزات اساسی، شیمیایی و بانکی و خودرویی و مخابرات نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار داشتند.

کاستن اعتبارات از ۴۵ درصد به ۳۵ درصد

یکی از قوانینی که در این هفته اعتراض سهامداران را به همراه داشت کاستن اعتبارات اعطایی به سهامداران از ۴۵ درصد سرمایه به ۳۵ درصد بود، تا قبل از این قانون سرمایه گذاران می توانستند با ۴۵ درصد از پول خود در کارگزاری ها اعتبار خرید سهام بگیرند و سهام را خرید و فروش کنند که با این قانون این میزان به ۳۵ درصد رسید، کارشناسان هدف این اقدام سازمان بورس را جلوگیری از پمپاژ پول دانسته تا بازار به صورت شارپی صعود نکند، اما حقیقت آن است که اعتبارات وزن زیادی در معاملات نداشته و طبق گفته مدیران برخی کارگزاری ها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد معاملات به صورت اعتباری انجام  می شود.

قوانین جدید باز هم در چهارشنبه دیگر 

در چهارشنبه این هفته مانند چهارشنبه های دیگر سازمان بورس باز هم از قانون من درآوری دیگر پرده برداری کرد تا به قول خود بتواند بازار را بیشتر کنترل کند، تغییرات ۲۰درصدی قیمت در ۵روز کاری کماکان مشمول شفافسازی خواهد بود، اما در شرایط جدید دیگر نماد مذکور همان  روز بازگشایی نشده و بازگشایی به روز بعد موکول می شود و در صورتیکه ناشر دلیل خاصی برای رشد یا افت اعلام نکرده باشد. تا قبل از آن نماد تنها ۶۰ دقیقه بسته شده و بعد به معاملات ادامه می داد. در قانون جدید حجم مبنای نماد مذکور به مدت ۱۰روز بعدش به  دو برابر افزایش خواهد یافت و در صورتیکه که در این ده روز کمتر از ۲۰درصد رشد کند به روال قبل بر میگردد وگرنه مجددا فرایند تکرار خواهد شد.   

بحث دیگر مربوط به تغییرات ۵۰ درصدی در یک نماد است،  تغییرات ۵۰درصدی قیمت در ۱۵روز کماکان مشمول کنفرانس اطلاع رسانی هستند ولی در قوانین جدید نمادی که برای کنفرانس بسته می شود حداکثر ۴روز کاری بسته خواهد ماند و در صورتیکه ناشر به سوالات مطرح شده پاسخ ندهد و یا دلایل مشخصی را عنوان نکند. حجم مبنای نماد مذکور برای یک دوره ۱۰روزه به  سه برابر قبل افزایش خواهد یافت و در صورتیکه تغییرات قیمت نماد مذکور با اعمال حجم مبنای جدید در دوره ۱۰روزه کمتر از ۲۰درصد باشد به روال قبل بر میگرددو در غیر اینصورت مجددا فرایند فوق تکرار خواهد شد و اینبار ناشر موظف است اطلاعات حاصل از کنفرانس را هم بروی کدال و هم سایت شرکت منتشر کند و هم برای سهامدارانش بصورت پیام ارسال کند.

با تمام این مانع تراشی های سازمان بورس، شاخص کل در پایان هفته نوروزی خود توانست از کانال ۵۱۲ هزار واحد به کانال ۵۴۷۶۶۱ واحد برسد، در این هفته نیز از کانال ۵۴۷۶۶۱ به کانال ۵۹۷۰۹۴ واحد رسید که رشدی تقریبا ۵۰ هزار واحدی است که بسیار بینظیر است، شاخص کل در این هفته ۴۹۴۳۳ واحد  و ۹.۰۶ درصد رشد کرد.

کد خبر: ۱۳٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha