صادرات خدمات فنی - مهندسی به عراق و سوریه تقویت می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی اهواز:

صادرات خدمات فنی - مهندسی به عراق و سوریه تقویت می‌شود

عموری، رئیس اتاق اهواز معتقد است: در نتیجه همکاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و اتاق بازرگانی، حضور فعالان حوزه خدمات فنی- مهندسی در کشورهای عراق و سویه تقویت می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، شهلا عموری رئیس اتاق اهواز گفت: با همکاری مشترک این اتاق و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان، سهم استان در صادرات خدمات فنی- مهندسی به کشورهای عراق و سوریه تقویت خواهد شد.

شهلا عموری در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیات رئیسه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان در محل اتاق اهواز اظهار کرد: توسعه صادرات خدمات فنی- مهندسی نیازمند حضور اعضای این سازمان در بازارهای هدف است.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های تجاری مختلفی در کشورهای عراق و سوریه برگزار شده است که همواره حضور فعالان بخش خصوصی در زمینه خدمات فنی- مهندسی بسیار ناچیز بوده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: تلاش می‌شود با همکاری مشترک بین اتاق اهواز و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان، شاهد حضور فعالان این بخش در هیات تجاری اعزامی به کشورهای مختلف منطقه باشیم.

عموری با بیان اینکه عراق و سوریه از جمله کشورهایی هستند که از خدمات فنی مهندسی ایران استقبال می‌کنند گفت: به دلیل هم‌جواری با این کشورها، لازم است که سهم خوزستان در این نوع از صادرات افزایش یابد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که در قالب تفاهم‌نامه‌ای، اقدامات مورد نیاز برای افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی به این کشورها در دستور کار اتاق اهواز و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قرار گیرد.

رئیس اتاق اهواز تصریح کرد: در این راستا، کمیته‌ای برای تدوین این تفاهم‌نامه با حضور کارشناسان مرتبط با این حوزه از مجموعه اتاق اهواز و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تشکیل خواهد شد.

عموری در بخش دیگری از این نشست به چالش‌های پیشروی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان به‌عنوان یکی از مجموعه‌های مرجع بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اصلاح و بازنگری در قانون تشکیل این سازمان آغاز شده است و در صورت نیاز، دیگر مواد مرتبط با این قانون به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارجاع شود تا از طریق شورای مرکز و هیات مقررات زدایی استان خوزستان مورد پیگیری قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از قوانین مربوط به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان مربوط به سال‌های گذشته است که به دلیل مرور زمان نیازمند اصلاح و بازنگری هستند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از مؤلفه‌های کاربردی در فعالیت بخش خصوصی، تصویب و یا اصلاح قوانین بر اساس شرایط فعلی اقتصادی است؛ لذا این موضوع همواره باید مورد توجه نهادهای تصمیم گیر و قانون‌گذاری قرار گیرد.

رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان کاهش خسارات جانی حوادث غیرمترقبه را در پی دارد
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به وقوع حوادث غیرمترقبه متعدد از جمله زلزله در ایران بیان داشت: به‌واسطه نظارت اعضای این سازمان ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان اجرایی شده و طی سال‌های اخیر، خسارات جانی ناشی از حوادث غیرمترقبه در کشور کاهش یافته است.

کوروش خواجوی در ادامه این نشست اظهار کرد: سازمان نظام‌مهندسی استان خوزستان ۲۰ هزار عضو مهندس دارد که از فارغ‌التحصیلان رشته‌های هفت‌گانه مرتبط با صنعت ساختمان هستند.

وی با تأکید بر اینکه هر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مرتبط با صنعت ساختمان می‌تواند نسبت به عضویت در این سازمان اقدام کند افزود: اعضا بعد از سه ساله می‌توانند برای دریافت پروانه اشتغال در آزمون‌های تخصصی و مرتبط شرکت کنند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: برگزارکننده این آزمون‌ها، وزارت راه و شهرسازی است و پروانه‌هایی که ارائه می‌شوند؛ دربرگیرنده گرایش‌های طراحی، نظارت و یا اجرای ساختمان خواهد بود.

خواجوی تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال (از بین ۲۰ هزار عضو) را ۱۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این سازمان تابع قانون نظام‌مهندسی ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی است که آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است.

وی با تأکید بر اینکه آیین‌نامه اجرایی این قانون در سال‌های گذشته مورد بازنگری قرار گرفته است گفت: این آیین‌نامه شامل مقررات ملی ساختمان می‌شود که اختیارات تصویب این مقررات به وزارت راه و شهرسازی (وزارت مسکن سابق) واگذار شده است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان افزود: در حال حاضر، مقررات ملی ساختمان شامل ۲۲ مبحث است که طراحی، نظارت و اجرای ساختمان را شامل می‌شود.

خواجوی با بیان اینکه هرگونه سازه ساختمانی که متولی و سازنده آن دولت نباشد باید به تأیید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان برسد گفت: بنابراین، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان بر طراحی و اجرای این سازه‌ها نظارت دارد.

وی یادآور شد: مالکان ساختمان‌ها مختار هستند که طراحی سازه‌های خود را به یکی از دفاتر مهندسی واگذار کنند اما تعیین ناظر ساختمان‌ها بر عهده سازمان نظام‌مهندسی است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی خوزستان به‌ضرورت به‌کارگیری از مجری ذیصلاح ساختمان اشاره کرد و گفت: انتخاب مجریان ذیصلاح باعث بهبود کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها می‌شود و این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر در جامعه دارد.

خواجوی با اشاره به وقوع حوادث غیرمترقبه در ایران بیان داشت: طی سال‌های گذشته، حوادث غیرمترقبه مختلفی رخ داده که سازه‌های ساختمانی را تحت تأثیر قرار داده است و هم‌زمان با تقویت هرچه بیشتر اجرای قانون نظام‌مهندسی ساختمان، شاهد کاهش خسارات جانی در این‌گونه حوادث از جمله زلزله‌ها بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: بعد از گذشت ۲۰ سال از اجرای این قانون، تقریباً طراحی ساختمان‌ها قاعده‌مندتر شده است اما در زمینه اجرا و به‌کارگیری مهندسان مجری، ضعف‌هایی وجود دارد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خوزستان با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی ساختمان باید منحصراً توسط مهندس مجری ساختمان که دارای صلاحیت اجرای ساختمان هستند انجام شود گفت: مجری نماینده فنی کارفرما در اجرای ساختمان بوده و پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران و دیگر مراجع کنترل کننده محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقیقی و یا شرکت‌های حقوقی به‌عنوان مجری طبق دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان انجام شود.

کد خبر: ۱۳۳٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha