۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۶
هشدار درباره سوءاستفاده از کارت‌های بانکی
کارشناس حقوق و امنیت فضای سایبر مطرح کرد

هشدار درباره سوءاستفاده از کارت‌های بانکی

صبح‌خیز، کارشناس حقوق و امنیت فضای سایبر با اشاره به ضرورت ارتقای امنیت کارت‌های بانکی، نسبت به اجاره دادن این کارت‌ها هشدار داد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رضا صبح‌خیز استاد دانشگاه گفت: متأسفانه فرهنگ نادرستی در جامه شکل گرفته که مردم به‌راحتی کارت بانکی خود و رمز آن را بویژه در فروشگاه‌ها در اختیار دیگران قرار می‌دهند، در حالی که به راحتی با کپی اطلاعات کارت، امکان برداشت از حساب افراد وجود دارد و آن‌ها را درگیر پیگیری‌های قضایی می‌کند.

وی یادآور شد: خوشبختانه یکی از اقدامات مفیدی که از سوی بانک مرکزی و بانک‌های عامل برای ایمن‌سازی کارت‌های بانکی صورت گرفته، فعال‌سازی رمز پویا است که در کنترل جرایمی مانند فیشینگ بسیار حائز اهمیت است. با این حال این اقدام نیز ایمنی مطلق ایجاد نمی‌کند، لذا تصور اینکه با استفاده از رمز پویا در ایمنی کامل قرار می‌گیرید، اشتباه است. زمانی به امنیت نسبی در فضای سایبر می‌رسیم که اولا در این حوزه به سطح قابل قبولی از آگاهی برسیم و ثانیا از امکانات فنی به‌روز استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه خطاب به مردم تأکید کرد: از آنجا که تبهکاران با روش‌های مختلف به دنبال دسترسی به پیامک رمز پویا هستند، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای خود را به‌روز کنید تا باگ‌های امنیتی آن محدود شود. بنابراین سیستم عامل موبایل و کامپیوتر و آنتی‌ویروس‌ها باید به‌طور پیوسته به‌روزرسانی شود.

صبح‌خیز در ادامه با تأکید بر ضرورت ارتقای امنیت کارت‌های بانکی گفت: فناوری کارت‌های بانکی فعلی که در دسترس مردم قرار دارد مربوط به ۹۰ سال قبل است. این کارت‌ها بسیار آسیب‌پذیر بوده و به راحتی کپی می‌شود. برای امنیت بالاتر، بهتر است از کارت‌ها دارای چیپ‌ست استفاده شود. سرمایه مردم نزد بانک امانت است و بانک مسئولیت دارد که تمهیدات لازم برای امن‌سازی پول آنها داشته باشد. بنابراین نیاز است که هم کارت‌های بانکی و هم عابربانک‌ها به‌روزرسانی شود.

خطر اجاره دادن کارت‌های بانکی
وی در ادامه با اشاره به مخاطرات پدیده اجاره دادن کارت‌های بانکی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در جامعه وجود دارد، بحث اجاره داده کارت و حساب بانکی است. برخی افراد به مردم مراجعه نموده و از آن‌ها درخواست کارت یا حساب بانکی می‌کنند و در ازای آن به فرد دارنده حساب مبلغی تحت عنوان اجاره کارت پرداخت می‌کنند.

به گفته این کارشناس، هر کسی به هر طریقی به فرد مراجعه و درخواست اجاره کارت را داشته باشد، مطمئنا کلاهبردار است و قصد سوءاستفاده از کارت را دارد.

صبح خیز تصریح کرد: اگر فردی کارت بانکی خود را در اختیار دیگری قرار بدهد و او در هر موردی از جمله کلاهبرداری، سرقت یا ارتکاب به سایر جرایم از کارت بانکی سوء استفاده کند، صاحب کارت تحت عنوان معاونت در جرم تحت پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۳۳٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha