۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
نهضت چینی‌ها و ترکها برای مسکن ملی ایرانیان!| انبوه سازان: حرف و عمل وزیر راه یکی نیست
«بازار» گزارش می دهد

نهضت چینی‌ها و ترکها برای مسکن ملی ایرانیان!| انبوه سازان: حرف و عمل وزیر راه یکی نیست

در حالیکه بخش خصوصی و انبوه سازان داخلی از ورود شرکتهای چینی و ترکیه ای در طرح نهضت ملی مسکن ابراز نگرانی می کنند خبرها از وزارت راه و شهرسازی حاکی از قطعی شدن این کشورها در این طرح می دهد.

اکبر محمودی؛ بازار: طرح نهضت ملی مسکن با ۶ راهبرد طراحی شده قرار است سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث کند. اولین راهبرد طرح نهضت ملی مسکن این است که ساخت و ساز فعلی مسکن کشور که توسط بخش خصوصی سالانه بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار واحد است را ارتقا دهد. دومین راهبرد تحریک تقاضا در بافت فرسوده است. زیرا در شرایط فعلی بیش از ۱۴۴ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در کشور داریم که این‌ها مسائل ویژه‌ای از جمله ناپایداری را در کشور به همراه دارد. راهبرد سوم ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های اول تا سوم و در استطاعت خانوارهای این دهک‌ها است که مقرر شده این بخش با حداکثر حمایت دولت ساخته شود که نقطه کانونی طرح نهضت ملی مسکن است.

راهبرد چهارم ساخت مسکن برای دهک‌های متوسط با حمایت نسبی دولت، راهبرد پنچم احداث واحدهای مسکونی روستایی و راهبرد نهایی مسکن اجاره‌ای است که برای اولین بار در کشور، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌ای احداث خواهد شد.

فرش قرمز برای چینی ها و ترکیه ای ها در نهضت ملی مسکن| انبوه سازان: حرف و عمل وزیر راه یکی نیست!

حال با پالایش ها و واریز نخستین آورده از سوی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ساخت این واحدهای مسکونی با متوسط متراژ ۷۰ تا ۱۱۰ متر در سراسر کشور بزودی آغاز خواهد شد.

اگر چه بحث تعیین قیمت ساخت و عدم استقبال سازندگان و انبوه سازان در مقابل پیشنهاد دولت و وزارت راه و شهرسازی که فاصله یک میلیون تومانی با هم دارند به نظر می رسد تا حدودی استارت این طرح را با تاخیر همراه کند. چرا که دولتی ها قیمت هر متر مربع ساخت را ۴.۷ میلیون اعلام می کنند و انبوه سازان معتقد هستند که رشد قیمت نهاده های تولید باعث شده تا این قیمت حداقل باید بیشتر از ۵.۳ میلیون تومان باشد. حال اگر با ریزبینی بیشتری به این طرح نگریسته شود می توان گفت که این طرح نسبت به سایر طرح های مشابه خود مثل طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی تا حدودی با تاخیر همراه شود.

فرش قرمز برای چینی ها و ترکیه ای ها در نهضت ملی مسکن| انبوه سازان: حرف و عمل وزیر راه یکی نیست!

رقم پیشنهادی انبوه سازان در نهضت ملی مسکن ۵.۳ میلیون تومان برای هر متر است که به نظر می رسد تورم در شرایط کنونی و در آینده این که باید این رقم اندکی افزایش یابد را تا حدودی قابل دفاع تر می کند

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با «بازار» در خصوص قیمت نهضت ملی مسکن می گوید: رقم پیشنهادی انبوه سازان در نهضت ملی مسکن ۵.۳ میلیون تومان برای هر متر است که به نظر می رسد تورم در شرایط کنونی و در آینده این که باید این رقم اندکی افزایش یابد را تا حدودی قابل دفاع تر می کند.

وی با بیان اینکه هنوز استارت طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی زده نشده است و هنوز هم میزان آورده متقاضیان و هزینه ساخت مسکن مشخص نشده گفت: اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که هنوز ثبت نام و پالایش متقاضیان به اتمام نرسیده و در ابتدای خط قرار داریم. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که نگرانی های رئیس جمهور نیز در همین راستا بود که چرا تکلیف زمین های دولتی در طرح نهضت ملی مسکن مشخص نیست.

وی با تاکید بر اینکه از رسانه ها متوجه شدم که استارت ساخت مسکن در قالب این طرح در شهرهای جدید از ابتدای سال آینده خواهد بود خاطر نشان کرد: وقتی برای این طرح آورده مردم ۱۱۱ نفر است چه انتظاری می توان از انبوه سازان داشت که این طرح را با قیمت های بسیار پایین تر از تورم آغاز کنند.

پورحاجت در پاسخ به این پرسش که ظاهرا انبوه سازان رقم ۵.۳ میلیون تومان را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده اند افزود: در خصوص رقم ۵.۳ میلیون تومان پیشنهادی کتبی از سوی انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است و ما منتظر هستیم تا جلسه ای برگزار شود تا به صورت کارشناسی به یک تفاهم نهایی و اقناع برسیم.

وی در خصوص ورود چینی ها و شرکت های تُرک برای طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت:

به هر حال تاخیر و کُند بودن طرح نهضت ملی مسکن به دلایلی مثل نبود اعتبار اولیه مثل طرح مسکن مهر و تعداد بسیار بالاتر نسبت به طرح اقدام ملی مسکن که تنها قرار بود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شود یکی از دلایل تاخیر و کُندی است اما دلیل اصلی آن ناراحتی انبوه سازان داخلی از توجه بیش از حد دولت و وزارت راه و شهرسازی به شرکتهای خارجی است. هر چند همواره دولتی ها بحث مذاکره و دادن امتیاز بیشتر به خارجی ها را رد می کنند اما جسته و گریخته شنیده می شود که قرار است شرکتهای خارجی با آوردن تکنولوژی به ساخت و ساز نهضت ملی مسکن طرحهای بزرگی را حتی در قبال تهاتر نفت اجرا کنند.

فرش قرمز برای چینی ها و ترکیه ای ها در نهضت ملی مسکن| انبوه سازان: حرف و عمل وزیر راه یکی نیست!

چند شرکت چینی و ترکیه ای قرار است در طرح نهضت ملی مسکن به شرط ورود تکنولوژی اقدام به ساخت مسکن به روش های صنعتی سازی کنند. صنعتی سازی مسکن با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت های دانش بنیان عملیاتی خواهد شد. اما برای خارجی ها باید انتقال دانش و تجربه همراه باشد

علیرضا جعفری سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که آیا قرار است چینی ها و تُرک ها برای ساخت نهضت ملی مسکن وارد ایران شوند گفت: چند شرکت چینی و ترکیه ای قرار است در طرح نهضت ملی مسکن به شرط ورود تکنولوژی اقدام به ساخت مسکن به روش های صنعتی سازی کنند. صنعتی سازی مسکن با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت های دانش بنیان عملیاتی خواهد شد. اما برای خارجی ها باید انتقال دانش و تجربه همراه باشد.

وی افزود: مذاکراتی با شرکتهای خارجی در جریان است که تاکنون دو مجموعه فعال در صنعتی سازی از کشورهای ترکیه و چین نهایی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که شرکت «کوزو» از ترکیه که در مسکن مهر نیز فعال بوده چندان موفق نبوده است؟ اتفاقا موافقان ورود خارجی ها همین مساله عدم موفقیت ایرانی ها در ساخت مسکن مهر را دلیل بر ضرورت ورود خارجی ها به طرح نهضت ملی مسکن می دانند ادامه داد: برای طرح نهضت ملی مسکن از ترکیه یکی از شرکتها شرکت «کوزو» بوده است و قرار است شرکتهای دیگری نیز از این کشور برای این طرح اقدام به ورود تکنولوژی کنند.

وی اضافه کرد: در کنار این اقدام ما از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور که به کشور خود یک نوع همبستگی و وابستگی دارند و به قول معروف عِرق و انگیزه دارند خواسته ایم که برای این طرح ورود کنند و مسکن احداث کنند.

فرش قرمز برای چینی ها و ترکیه ای ها در نهضت ملی مسکن| انبوه سازان: حرف و عمل وزیر راه یکی نیست!

اما از سوی دیگر ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان با انتقاد از اینکه مقامات وزارت راه و شهرسازی در جلسات از انبوه سازان داخلی حمایت می کنند اما در عمل از خارجی ها برای ورود به طرح نهضت ملی مسکن دعوت می کنند ادامه داد: بارها در جلسات خصوصی و در رسانه ها اعلام کرده ایم که تکنولوژی‌هایی که اعلام شده قرار است چینی‌ها و یا تُرک ها وارد کشور کنند، در توان مهندسان و سازندگان ایرانی است.

در کشور تکنولوژی لازم را در بخش مسکن داریم و فقط باید حمایت شویم. پس وقتی تکنولوژی وارد ایران نمی شود ورود مستقیم و شروع به ساخت از سوی شرکتهای خارجی باید منتفی شود

رهبر ادامه داد: بنده از ابتدا مخالف ورود خارجی ها به ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن بودم حتی اگر تکنولوژی وارد کشور کنند. چرا که ما در کشور تکنولوژی لازم را در بخش مسکن داریم و فقط باید حمایت شویم. پس وقتی تکنولوژی وارد ایران نمی شود ورود مستقیم و شروع به ساخت از سوی شرکتهای خارجی باید منتفی شود.

موافقان ورود خارجی ها به طرح نهضت ملی مسکن معتقد هستند که سازندگان داخلی در طرح مسکن مهر نتوانستند به وظایف خود عمل کنند و تمام ساخت و سازها به روش سنتی صورت گرفت و عملا پروژه کُند و با تاخیر پیش رفت.

فرش قرمز برای چینی ها و ترکیه ای ها در نهضت ملی مسکن| انبوه سازان: حرف و عمل وزیر راه یکی نیست!

در این خصوص مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ادوات و لوازم مورد استفاده ساخت و ساز شرکتهای ایرانی مستهلک شده اند و باید از آنها برای نوسازی ادوات حمایت شود گفت: به دلیل وجود متخصصین و نیروهای توانمند داخلی علم و تکنولوژی فنی و مهندسی بسیار خوبی در اختیار داریم اما به دلیل نبود حمایت کافی، در حوزه صنعتی سازی ساختمان در طرح مسکن مهر تجربه نداریم.

به دلیل وجود متخصصین و نیروهای توانمند داخلی علم و تکنولوژی فنی و مهندسی بسیار خوبی در اختیار داریم اما به دلیل نبود حمایت کافی، در حوزه صنعتی سازی ساختمان در طرح مسکن مهر تجربه نداریم

وی افزود: از این رو پروژه مسکن مهر نیز به دلیل تجربه پایین، به صورت سنتی ساخته شد و دارای مشکلات مختلفی در حوزه فنی و مهندسی نیز بود و این ضعف در کنار تمامی محاسن پروژه مسکن مهر وجود داشت هرچند باید توسط دولت بعد تکمیل و اصلاح می‌شد اما بدون معرفی جایگزین به صورت کامل متوقف شد و زمینه رشد چند ۱۰۰ درصدی مسکن در سال‌ها اخیر را فراهم کرد.

حال به نظر می رسد موافقان ورود شرکتهای خارجی به طرح نهضت ملی مسکن، این روزها با بولد کردن مشکلات مسکن مهر و کُندی فعالیت ها از سوی انبوه سازان داخلی، در تلاش هستند تا ورود شرکتهای خارجی را به نوعی برای ساخت مسکن خوش یُمن کنند.

کد خبر: ۱۳۲٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha