۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
ورود سرمایه گذاران بیشتر به بخش با سنددار شدن اراضی کشاورزی
در بررسی مزایای سنددار شدن اراضی کشاورزی مطرح شد؛

ورود سرمایه گذاران بیشتر به بخش با سنددار شدن اراضی کشاورزی

در حالیکه سنددار شدن اراضی کشاورزی به عنوان اولویت کاری وزارت جهاد عنوان شده، عالمی آرانی رئیس نظام صنفی کشاورزی قم معتقد است در صورت سنددار شدن اراضی، سرمایه گذار با اطمینان خاطر به بخش وارد می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: سند دار شدن اراضی کشور که قرار است دهه فجر امسال کلید بخورد در صورت تحقق یافتن مزایای بسیاری برای کشاورزان کشور خواهد داشت. با این وجود کارشناسان می گویند اجرایی شدن آن مستلزم مهیا شدن یکسری زیرساخت ها است.

اگر بخواهیم یکسری افراد سرمایه‌ گذاری را وارد عرصه کشاورزی کنیم که این سرمایه باعث افزایش بهره وری و توسعه بخش کشاورزی شود سند دار بودن اراضی مهم است

با سنددار شدن اراضی کشاورز و سرمایه گذار با اطمینان خاطر کار را توسعه می دهند
پیمان عالمی آرانی، رئیس نظام صنفی کشاورزی استان قم در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: اراضی کشاورزی به عنوان مهمترین نهاده کشاورزان و عرصه سرمایه گذاری، دارای اهمیت ویژه ای است و سند دار بودن این اراضی از این نظر که کشاورزان در عرصه ای که سرمایه‌گذاری می‌کنند با اطمینان خاطر آن را توسعه بدهند و تولید را افزایش بدهند، نقش حیاتی دارد.

عالمی آرانی می افزاید: از سوی دیگر در بحث بهره وری، تکمیل زنجیره ارزش مانند صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد صنعتی مثل مرغداری و دامداری و استخرهای دومنظوره نیز حائز اهمیت است. در واقع کشاورزان و تولیدکنندگان بخش هر طرحی را بخواهند برای توسعه و پایداری خود ایجاد کنند نیاز به این دارند که به تمام دستگاه ها از جمله بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، سند آن عرصه و زمین سند ارائه شود.

او خاطر نشان می کند: از طرف دیگر اگر بخواهیم یکسری افراد سرمایه‌ گذار را وارد عرصه کشاورزی کنیم که این سرمایه باعث افزایش بهره وری و توسعه بخش کشاورزی شود سند دار بودن اراضی مهم است. به خصوص اینکه در راستای تکمیل زنجیره ارزش قطعا سرمایه‌ گذار در جایی سرمایه‌ گذاری می‌کند که این اطمینان خاطر وجود داشته باشد و مشکل سند نداشته باشد و آن اراضی از نظر سازمان ثبت اسناد املاک کشور مورد تایید باشد.

عالمی آرانی تاکید می کند: بنابراین مهم است که اراضی کشاورزی سند مالکیت داشته باشد و بحث‌ های تعارض و اختلافات آن حل شده باشد تا یک کشاورز یا یک سرمایه گذار با اطمینان خاطر روی آن سرمایه گذاری کند و در صورت نیاز بتواند روی آن اراضی تحولاتی در جهت تکمیل زنجیره انجام دهد.

سازمان‌های متولی مثل امور اراضی و سازمان جنگلها و منابع طبیعی خود یکی از پر مناقشه ترین معضلات و مشکلات صدور سند برای اراضی کشاورزی و باغی ما هستند

امور اراضی و سازمان جنگلها از پرمناقشه ترین مشکلات صدور سند برای اراضی و باغات محسوب می شوند
او می گوید: یکی از مسائل مطرح در بحث سند دار شدن اراضی کشاورزی این است که بر اساس وعده ای که وزیر داده قرار نیست هزینه زیادی به کشاورز تحمیل شود و مساله مهم برای ما اجرایی شدن این موضوع است.

عالمی آرانی در پاسخ به این سوال که اصلی ترین موانع پیش روی اجرایی شدن طرح سند دار شدن اراضی کشاورزی و باغات چیست، می افزاید: در این بخش نیاز به این است که زیرساخت های لازم را بتوانیم تبیین کنیم و این امر مهم با سرعت بیشتری انجام شود. اما الان در خود وزارت جهاد کشاورزی سازمان‌های متولی مثل امور اراضی و سازمان جنگلها و منابع طبیعی خود یکی از پر مناقشه ترین معضلات و مشکلات صدور سند برای اراضی کشاورزی و باغی ما هستند. لذا اگر وزیر جهاد اهتمامی بر این قضیه دارد قطعاً نیاز است که این دو دستگاه را پای کار بیاورد.

او ادامه می دهد: در واقع ما این دو سازمان را به عنوان اصلی ترین موانع این اقدام می‌دانیم و اگر قرار باشد اعمال نظر کنند برای سنددار کردن اراضی کشاورزی با این دو دستگاه مشکل خواهیم داشت و نتیجه خوبی نیز حاصل نخواهد شد.

به گفته رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تا پایان سال دولت فعلی تمام اراضی سند دار خواهد شد

آیا تا پایان دولت سیزدهم تمام اراضی کشاورزی و باغات کشور سنددار می شود؟
بر اساس این گزارش در حالی که به گفته سازمان اراضی کشور از سال ۱۳۳۴ تا به امروز حدود ۴ درصد از اراضی کشاورزی دارای سند هستند، عالمی آرانی نیز با بیان اینکه درصد بسیار پایینی از اراضی کشاورزی و باغات کشور دارای سند است، می افزاید: نظام صنفی کشاورزی برای مزارع و باغ ها مرجعی است که پروانه صادر می کند و اکثر پروانه‌هایی که صادر می‌کنیم و متقاضیانی که به ما مراجعه می‌کنند سندی برای اراضی خود ندارند و ما به ناچار با استشهاد محلی و گزارشات روستاها و مدارک و مستندات دیگر مالکیت افراد را احراز می‌کنیم و بر آن اساس برای آنها پروانه فعالیت صادر می‌کنیم.

گفتنی است پیش از این پیشه ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به خبرنگار بازار و در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی سند دار شدن اراضی کشاورزی به اتمام می رسد، گفته است: دهه فجر امسال کلید آن زده می شود و در ابتدا در یک استان به عنوان پایلوت انجام می شود و تا پایان سال دولت جدید تمام اراضی سند دار خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۲٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      سند مفروز با سند غیر مفروز نمیشه تسهیلات گرفت