حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام شود
رئیس اتاق اراک:

حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام شود

رئیس اتاق اراک معتقد است: با توجه به شکافی که بین نرخ ارز نیمایی و ترجیحی وجود دارد، شرایط برای حذف ارز ترجیحی بدون برنامه و در کوتاه نامناسب است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک مابه‌التفاوت واقعی و به دور از خوش‌بینی کاذب ارز نیمایی و ارز ترجیحی را حدود ۲۴ هزار تومان پیش‌بینی کرد و متناسب با شرایط موجود معتقد است بسترها برای حذف سریع و فوری ارز ترجیحی مناسب نیست.

بیکی، رئیس اتاق اراک تصریح کرد: میزان مصرف نهاده‌های دامی در کشور که بخش مهمی از واردات نهاده را تشکیل می‌دهد شامل ذرت، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، کنجاله سویا ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تن و جو نیز ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تن می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان این نکته که اگر قیمت جهانی CRF ذرت را ۳۲۰، سویا را ۴۴۸ و جو را ۳۱۵ دلار فرض کنیم فقط برای این ۳ محصول بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار ارز خارج می‌شود.

او در یک شمای کلی مابه‌التفاوت ارز نیما و ارز ترجیحی را حدود ۲۴ هزار تومان عنوان کرد و گفت: حذف ۶ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار ارز ترجیحی، حفره‌ای معادل ۱۶۳هزار و۴۴۰ میلیارد تومان در میان سفره مردم و البته صرفا ناشی از واردات این ۳ کالا به وجود می‌آورد و اگر فرض کنیم که واردات این کالاها مشمول ۱۵ درصد انواع هزینه‌های واردات و تعرفه‌های متعلقه، هزینه تخلیه و غیره شود، بنابراین حفره مذکور را باید در ۱۱۵ درصد ضرب کنیم که معادل ۱۸۷هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان می‌شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: اگر جمعیت امروز کشور را به ۱۶ میلیون خانوار ۵ نفره تقسیم کنیم، تا اینجای کار با یک حساب ساده، سهم هر خانواده از حفره ایجادی در سال ۱۱میلیون ۷۴۷هزار و ۲۵۰ تومان یا ماهانه حدود ۱ میلیون تومان می‌شود. حال این سئوال مطرح است که ملت می‌تواند به طور ناگهانی، ماهانه فقط ۱ میلیون تومان بابت بخشی از غذای استحصالی از جو، ذرت و سویای وارداتی بپردازد؟

رئیس اتاق اراک حذف ناگهانی ارز ترجیحی بدون یک برنامه مدون درازمدت را علت عدم تاب‌آوری ملت دانست و یادآور شد: اگر حذف ارز ترجیحی در چارچوب برنامه مدون بلندمدت انجام شود نتایج مثبتی به دنبال دارد در غیر این صورت به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. باید تدابیری اتخاذ کرد تا از بروز هرگونه فشار به اقشار مختلف جامعه جلوگیری کند.

کد خبر: ۱۳۲٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha