۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
هند بازار جدید و بزرگ خودروهای گازسوز در دنیا| خودروسازان داخلی فرصت سوزی می کنند
«بازار» گزارش می دهد

هند بازار جدید و بزرگ خودروهای گازسوز در دنیا| خودروسازان داخلی فرصت سوزی می کنند

هند به عنوان سومین قدرت اقتصادی در جهان به کمک تاتاموتورز تولید دو خودرو گازسوز را آغاز کرده است، این درحالی است که دو خودروساز بزرگ کشور تولید خودروهای گازسوز را کاهش یا متوقف کردند.

بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودروسازی در دنیا به دنبال کاهش وابستگی وسایل حمل و نقلی به ویژه خودروها به سوخت های بنزین و دیزل هستند. سوخت های که نه تنها مقدار زیادی آلایندگی تولید می کنند، بلکه انرژی گران محسوب می شوند.

اتحادیه اروپا بنا دارد که تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای تمام الکتریکی به این اتحادیه را راه دهد. این مورد علاوه بر مقابله با افزایش دمای سطح زمین، سیاست کاهش وابستگی به خودروهای دیزلی و بنزینی را دنبال می کند. اگر در رسانه های خودرویی جست و جوی کنید، همگی خبر از رده خارج شدن سوخت های فسیلی برای خودروها را می دهند، خبری که کمتر راننده تاکسی یا مالک خودرو می تواند آن را باورد کند.

شاید اتحادیه اروپا این قانون را برای سبد محصولاتی وضع کرده باشد، اما در بازارهای جهانی عکس حالت این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال می توان به مهم ترین خبر سال ۲۰۲۲ برای خودروسازی آسیا اشاره کرد، هند تولید دو خودرو گازسوز در تاتا موتورز را شروع کرده است. این خبر درحالی منتشر می شود که کمتر از سه ماه پیش گران شدن بنزین و بالا بودن قیمت خودروهای الکتریکی، مشتریان هندی را به سمت خودروهای با سوخت جایگزین سوق داده است. در ادامه به بررسی بیشتر این خبر و تولید خودروهای گازسوز در هند که می توانست فرصتی برای خودروسازان داخلی جهت عرضه محصول یا پیشرانه به آن کشور باشد را از نظر خواهید گذراند:

تاتا موتورز اخیرا خودروهای هاچ بک تیاگو و سدان کامپکت تیگور با موتور i-CNG را در کشور معرفی کرده است، تیاگو بین ۸۱۲۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری و تیگور هم بین ۱۰.۲۰۰ تا ۱۱.۰۰۰ دلار قیمت دارد

سومین قدرت اقتصادی جهان به دنبال خودروهای گازسوز
۱۹ ژانویه در هند (سومین قدرت اقتصادی جهان)، خودروساز بزرگ تاتاموتورز (TATA Motors) تولید دو خودرو گازسوز را آغاز کرده است. احتمالا خبر مربوط به ابتدای قرن حاضر یعنی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی است. زمانی که خودروسازان ایرانی هم روی خودروهای گازسوزی مثل پراید، باردو و سمند گازسوز کار می‌کردند. اما نه، این خبر دقیقا مربوط به همین چند روز پیش یعنی ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ است. تاتا موتورز اخیرا خودروهای هاچ بک تیاگو و سدان کامپکت تیگور با موتور i-CNG را در کشور معرفی کرده است. در حالی که تیاگو بین ۸۱۲۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. خودروی تیگور هم بین ۱۰.۲۰۰ تا ۱۱.۰۰۰ دلار (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان امروز) قیمت دارد. این دو خودرو در مقایسه با همتایان بنزینی خود نود هزار روپیه (تقریبا ۱۲۰۰ دلار) گرانتر هستند.

هند بازار جدید و بزرگ خودروهای گازسوز در دنیا| خودروسازان داخلی فرصت سوزی می کنند

هر دو خودرو از یک موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر بنزینی Revotron متعلق به شرکت تاتا استفاده می‌کنند که به کیت CNG مجهز شده‌اند. گشتاور ۹۵ نیوتن متر در حالت گازسوز برای این موتور گزارش شده است که نسبت به حالت پایه بنزینی آن نزدیک به ۱۶% افت داشته است. هر دو مدل CNG با گیربکس ۵ سرعته دستی در دسترس هستند. تاتا ادعا می کند که مدل های جدید CNG آن مسافت پیموده شده با گواهی ۲۶.۴۹ کیلومتر بر هر کیلوگرم گاز را ارائه می دهند. در ادامه جدول قدرت موتور دو خودرو مذکور را از نظر خواهید گذارند:

Engine Type

Revotron ۱.۲ L

-

Engine

۱۱۹۹ cc, ۳ Cylinders Inline

-

Valve train

۲ Valves/Cylinder, DOHC

-

Fuel Type

CNG

Petrol

Max Power

۷۲ hp @ ۶۰۰۰ rpm

۸۶ hp @ ۶۰۰۰ rpm

Max Torque

۹۵ Nm @ ۳۵۰۰ rpm

۱۱۳ Nm @ ۳۵۰۰ rpm

انواع CNG تیاگو و تیگور حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین تر از انواع معمولی بنزینی هستند. در حالی که اولی دارای فاصله ۱۶۸ میلی‌متری از زمین و دومی دارای فاصله ۱۶۵ میلی متری از زمین است. این سطح ارتفاع مناسب تردد در شهرهای هند بوده و شاید در مسیرهای خارج با احستاب وزن سرنشینان چالش ایجاد کند. مدل های جدید دارای دو کیسه هوای جلو، ABS با EBD و کنترل پایداری به عنوان ویژگی های ایمنی استاندارد هستند. خودروهای مذکور به یک ECU پیشرفته مجهز شده‌اند که امکان جابجایی خودکار بین سوخت گاز و بنزین، استارت مستقیم در CNG، سوخت‌گیری سریع‌تر و کنسول ابزار دیجیتال را فراهم می‌کند.

خودروهای تاتاموتورز سطح پایه (با حداقل قیمت ارائه یا اقتصادی بودن) از رینگ فولادی ۱۳ اینچی و انواع بالاتر دارای رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی هستند. مدل‌های جدید دارای مخزن بنزین ۳۵ لیتری و ظرفیت مخزن گاز ۶۰ لیتری (همانند مخزن گاز پراید گازسوز داخلی) هستند.

اما چرا تاتا در این بحبوبه انقلاب خودروهای برقی، خودروهای گاز سوز در در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کرده است؟ آیا این راهبرد کلان هند برای انتقال به خودروهای پاک است؟ آیا قیمت سوخت در بازار هند بین گاز طبیعی و بنزین، تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد؟ منشاء اصلی رویکرد حاکمیت برای استفاده بیشتر از گاز طبیعی در هند، کنترل آلودگی شهرهای بزرگ است یا تعادل در سبد سوخت؟ دو خودروساز اصلی دیگر یازار هند (ماروتی سوزوکی و هیوندای) چه رویکردی در خودروهای گازسوز در بازار هند دارند؟ آیا صرفا ارائه محصولات در حوزه خودروهای سواری هند است؟ آیا گاز طبیعی در بخش تجاری و مسافری درون شهری هند مورد توجه بوده است؟ تمام این سوالات فقط گویایی تغییر نگرش هند نسبت به مصرف سوخت های فسیلی است.

آمار فروش خودرو در هند نشان می دهد که از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تقاضا برای خرید خودروهای گازسوز در این کشور سه تا پنج برابر شده است

افزایش ۶ درصدی سوخت CNG در بازار خودرویی هند
آمار فروش خودرو در هند نشان می دهد که از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون تقاضا برای خرید خودروهای گازسوز در این کشور سه تا پنج برابر شده است. تا پایان سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۱۸۱ هزار و ۳۱ دستگاه خودرو گازسوز در این کشور به فروش رسیده است، سهمی که در میان تاتا و ماروتی سوزوکی تقسیم شده بود و هیوندای ورود چندانی نکرده بود. تاتا متعقد است که امسال سهم خودروهای گازسوز در هند از ۴ درصد به ۶ درصد در بازار ارتقا خواهد یافت. باتوجه به توسعه خودروهای گازسوز در هند نیاز است که شبکه توسعه سوختی یا همان جایگاه های CNG نیز افزایش یابد. بنابراین شرکت دولتی هندوستان پترولیوم قصد دارد که طی پنج تا هشت سال آینده ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری جهت توسعه ایستگاه های CNG انجام دهد. در حال حاضر هند حدود ۲۷۰۰ ایستگاه CNG دارد که دولت قصد دارد این تعداد را در سال آینده به حدود ۴۵۰۰ ایستگاه ارتقا دهد. این افزایش ایستگاه نشان از توسعه جدی خودروهای گازسوز در هند و رقابت جدی محصولات CNG در بازار این کشور را دارد.

هند بازار جدید و بزرگ خودروهای گازسوز در دنیا| خودروسازان داخلی فرصت سوزی می کنند

البته باید دید که خودروسازان داخلی همچنان به کاهش تیراژ و توقف تولید خودروهای گازسوز علاقمند هستند یا برای ورود به بازارهای بزرگ جهانی مانند هند، تلاش به تولید و عرضه خودروهای گازسوز با کیفیت خواهند کرد. فرصت سوزی ایران خودرو و سایپا در سال های اخیر با نادیده گرفتن اهمیت جدی خودروهای گازسوز در دنیا سبب شده از ورود به بازارهای جهانی عقب باشند. از آن سو عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای گاز سوز در دنیا از کشور سلب و به زودی به هند تعلق خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha