۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
پایان خاموشی صنایع از امروز| فعالان صنعت: هیچ تضمینی وجود ندارد!
«بازار» گزارش می دهد

پایان خاموشی صنایع از امروز| فعالان صنعت: هیچ تضمینی وجود ندارد!

توانیر اعلام کرده که محدودیت های تامین برق صنایع از امروز رفع می شود. اما فعالین صنعتی معتقدند همه چیز به شرایط جوی بستگی دارد؛ می گویند که هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا برق بخش تولید وصل باشد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: دولت ادعا می‌کند زمان پایان خاموشی در صنایع فرارسیده است. به گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از امروز یعنی ۱۱ بهمن محدودیت هایی که در تامین برق برخی از صنایع اعمال شده بود، برطرف خواهد شد. در حالی توانیر مدعی است که اعمال محدودیت ها با هماهنگی با صنایع مختلف انجام شده که فعالان صنعتی مدعی اند که هیچ هماهنگی در کار نبوده است. به گفته آنها شرکت های برق منطقه ای طی یک نامه فوری به آنها اعلام کرده اند که برقشان از ساعت ۱۰ صبح دوم بهمن قطع خواهد شد.

دنیا نور: فعالین صنعتی برای وصل شدن برقشان دست به دامن طبیعت می شوند و امیدوارند تا از سردی هوا کاسته شده و میزان مصرف گاز در بخش خانگی کاهش پیدا کند تا سهم از انرژی به صنایع برسد

دنیانور عضو انجمن فولاد در اینباره به بازار می گوید: در این نامه نه اشاره ای به مدت زمان قطعی برق شده و نه حتی اینکه این روند تا کی ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: فعالین صنعتی برای وصل شدن برقشان دست به دامن طبیعت می شوند و امیدوارند تا از سردی هوا کاسته شده و میزان مصرف گاز در بخش خانگی کاهش پیدا کند تا سهمی از انرژی به صنایع برسد.

او ادامه داد: با وضعیتی که در زمینه تأمین انرژی شرکت‌های فولادی ایجاد شده، مشخص نیست این شرکت‌ها چگونه باید به تعهدهای فروش داخلی و صادراتی خود عمل کنند. قطعی برق و گاز، خسارت‌های بزرگی به شرکت‌های فولادی وارد کرده و اکنون بیم آن وجود دارند که صنعت فولاد ایران بازارهای صادراتی خود را نیز به دلیل مشکلات حوزه انرژی از دست بدهد.

عزیززاده : شاید امروز برق صنایع وصل شده باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا دوباره قطع نشود. این بیانه ها کاملا لحظه ای است

توانیر هیچ کاری انجام نمی دهد
بهنام عزیززاده رییس انجمن کاشی و سرامیک هم در اینباره به بازار می گوید: شاید امروز برق صنایع وصل شده باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که فردا دوباره قطع نشود. این بیانه ها کاملا لحظه ای است. به عنوان هفته گذشته گاز واحدهای کاشی و سرامیک یزد قطع شده بود، دمای هوا که افزایش یافت و مصرف کاهش، گاز صنایع این استان هم وصل شد. فردا دوباره هوا سرد شود دوباره همین آش است و همین کاسه.

او با بیان اینکه توانیر هیچ کاری برای تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی انجام نداده است، گفت: وصل شدن برق را مدیون شرایط جوی هستیم و توانیر فقط زحمت اطلاع رسانی را بر عهده دارد.

این فعال صنعتی با اشاره به نگرانی های فعالین صنعتی نسبت به تامین برق در بهار و تابستان سال آینده، گفت: وزیر نیرو کسری تولید و مصرف برق را امسال ۱۴ هزار مگاوات اعلام کرده است. اگر واقعا فکری به حال این کسری نشود به طور قطع در سال آینده کمبود برق و خاموشی صنایع هم بیشتر خواهد شد. این خاموشی هایی به هیچ وجه با هدف گذاری دولت در رسیدن به رشد مثبت اقتصادی نمی خواند.

توانیر به تازگی طی نامه هایی به تولیدکنندگان کاشی و سرامیک استان البرز اعلام کرده که باید ۳۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند. معنی این نامه این است که واحدهای صنعتی باید تعدادی از دستگاه های خود را خاموش و ظرفیت تولید خود را کاهش دهند

تولیدکنندگان موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف شدند
دبیر انجمن کاشی و سرامیک در ادامه سخنان خود به اخطار جدید توانیر به تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در استان البرز اشاره کرد و گفت: در این نامه تاکید شده که باید ۳۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند. این کاهش مصرف یعنی که واحدهای تولیدی اجازه ندارند با ظرفیت کامل خود فعالیت کنند و باید تولید خود را کاهش دهند. باید توجه داشت که تبعات این تصمیمات چند وقت دیگر موجب کاهش عرضه در بازار و رشد قیمت ها خواهد شد. ضمن اینکه به دلیل زیانی که به تولیدکننده وارد می شود او نیز قادر به بازپرداخت وام های دریافتی خود نخواهد بود و شاهد رشد معوقات بانکی خواهیم بود.

توانیر یک ریال خسارت هم نداد
او ادامه داد: محدودیت های تامین برق از ابتدای سال تا حالا موجب کاهش تولیدات شده و خسارت سنگینی را به تولیدکنندگان کاشی و سرامیک وارد کرده است. جدای از این قطعی های مکرر برق موجب خرابی تعداد زیادی دستگاه های الکترونیکی شد اما توانیر حتی یک ریال هم بابت این خرابی ها خسارت پرداخت نکرده است.

عزیززاده ادامه داد: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور ۷۰۰ میلیون مترمربع است اما تولیدمان تنها ۴۰۰ میلیون مترمربع است. یکی از دلایلی که موجب شده که ما نتوانیم از ظرفیت تولید به صورت کامل استفاده کنیم همین عدم تامین به موقع انرژی مورد نیاز است.

رجبی مشهدی : طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده باید تا ۳۰‌درصد مصرف صنایع محدود می‌شد که فقط ۲۰‌درصد محقق شده است

اعمال ۲۵۰۰ مگاوات محدودیت در تامین برق صنایع
هرچند که بسیاری از صنایع از سیمان و فولاد گرفته تا کاشی و سرامیک خسارت سنگینی را از قطعی های زمستانه برق متحمل شده اند، مسئولان توانیر محدودیت های اعمالی را ناچیز می دانند.

سخنگوی صنعت برق در اینباره می گوید: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده باید تا ۳۰‌درصد مصرف صنایع محدود می‌شد که فقط ۲۰‌درصد محقق شده است. رجبی‌مشهدی با بیان اینکه ۲هزار تا ۲هزار و ۵۰۰مگاوات محدودیت در صنایع اعمال شده است، گفت: برق بخش عمده‌ای از صنایع از جمله صنایع فلزی مانند مس و آلومینیوم با محدودیت مواجه نیست. البته صنایع دیگری مانند کاشی، خودروسازی، مترو و وسایل‌نقلیه نیز کمبودی ندارند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: هفته گذشته به دلیل ایجاد وقفه در تامین گاز و سوخت نیروگاه برای مدیریت شرایط مجبور به اعمال محدودیت در برخی صنایع شدیم که این برنامه با همکاری وزارت صمت و طبق اولویت‌بندی انجام شده است.

خسارت قطعی های برق
بنا به برآورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، خاموشی‌های برق در فصل گرم امسال باعث از دست رفتن حداقل ۸۲ روز کامل تولید صنعت فولاد شد که زیان مستقیم ناشی از این توقف تولید برای اقتصاد ملی بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود و ۳۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در تابستان امسال به‌طور کامل از دست رفت یا محدود شد.

اتاق تهران هم در تابستان امسال در گزارشی اعلام کرد ضرر ماهانه هر بنگاه از خاموشی برق ۵/ ۴میلیارد تومان است. در صنایع کوچک طبق اعلام عباس جبال‌بارزی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، این عدد برای هر ساعت خاموشی ۵ تا ۷میلیون تومان است که با احتساب قطع سه‌ساعت برق در هر روز، به ۱۵ تا ۲۰میلیون در روز می‌رسد.

اینها تنها بخشی از برآورد خسارت های صورت گرفته ناشی از قطعی های برق در صنایع است. خسارت هایی که اگر مسئولین توانیر فکری برای آن نکنند سال آینده به طور قطع بسیار بیشتر از این حرف ها خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۲٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha