الگوهای تهاتری برای شرکت‌های کوچک و متوسط قابل استفاده نیست
در نشست مشترک دو کمیسیون اتاق تهران مطرح شد

الگوهای تهاتری برای شرکت‌های کوچک و متوسط قابل استفاده نیست

اعضای دو کمیسیون «بازار پول و سرمایه» و «تسهیل تجارت و توسعه صادرات» اتاق تهران در نشستی مشترک به بحث و بررسی استفاده از روش تهاتر در تجارت خارجی پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، این جلسه با گزارش صالح عسگری، مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد الگوهای تهاتری آغاز شد. او در این باره گفت: به رغم اینکه، معاملات تهاتری عموما در شرایط خاص اقتصادی و سیاسی، شرایط غیرمتعارف نظیر نوسانات شدید در پول ملی و یا تحریمها و بحران‌های اجتماعی رایج شده است، اما هم اکنون به عنوان راهکار مناسبی برای تسهیل تجارت بین الملل حتی در شرایط متعارف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او در ادامه، ضمن اشاره به سابقه انجام معاملات تهاتری در ایران و مدلی که توسط ایمیدرو برای انجام این معاملات مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: مدل طراحی شده در معاملات تهاتری ایمیدرو، الگوی ۵x نامگذاری شده است. در این الگو صادرکننده و واردکننده ایرانی که تمایل به معامله با یکدیگر دارند، در یک طرف قرار گرفته اند و در مقابل آنها خریدار محصول صادرکننده و تامین کننده و واردکننده قرار دارد. در مرز میان این دو طرف نیز یک شرکت امین بازرگانی خارجی قرار می‌گیرد که این مراوده را تسهیل می‌کند.

به گفته عسگری، شرکت بازرگانی خارجی، یک شرکت با توان مالی بالا است که ریسک خرید کالا مورد نیاز طرف ایرانی، اجاره کشتی و حمل آن تا ایران را به عهده گرفته و به دلیل پرداخت هزینه اولیه تامین کالا، انگیزه برای همکاری تا انتهای فرآیند را دارد. تاکنون اکثر قراردادهای منعقد شده به صورت تحویل همزمان اسناد صورت گرفته است و کوتاژهای صادراتی شرکت صادرکننده از سوی خریدار جهت درج در سامانه جامع تجارت و برای ثبت سفارش کالای وارداتی در قالب واردات از محل صادرات غیر دریافت شده است.

او سپس به نقش سازمان توسعه تجارت در این داد و ستد اشاره کرد و گفت که نقش این سازمان، معرفی شرکت‌های صادراتی و متقاضی واردات به یکدیگر و رفع مشکلات قانونی آنها در بانک مرکزی و سایر ارگان‌ها است.

مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه «توسعه این مدل با رفع برخی نقایص و بسط آن در سایر حوزه ها امکان‌پذیر است» فرآیند انجام معاملات تهاتری را شامل مراحل بازاریابی و مذاکره و عقد قرارداد با صادرکننده، بررسی شرکت متقاضی و کد تعرفه تهاتری، اخذ مجوز از معاونت ذیربط، انجام ثبت سفارش، تایید توسط صمت استان و سازمان توسعه تجارت، اخذ مجوز تخصیص ارز بانک مرکزی، مراجعه به بانک عامل برای ارائه شبا صادرکننده، ارائه کوتاژ صادراتی، نرخ ارز، مبلغ ارز، تسویه با صادرکننده به یکی از روش های نقدی یا اعتباری تشریح کرد.

در ادامه این جلسه، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه، ایمیدور به عنوان یک نهاد عمومی، متشکل از مجموعه ای از شرکت های بزرگ معدنی است، توضیح داد: این نهاد کالاهای متنوعی برای صادرات در اختیار دارد که بتواند مطابق با خواسته ها و نیازش واردات انجام دهد؛ اما شرکت های کوچک و متوسط بخش خصوصی، دسترسی به امکانات و شرایط شرکت های شبه دولتی را ندارند و شرکت‌های کوچک برای استفاده از روشهای جایگزین نظیر تهاتر در انجام معاملات با سختی های بسیاری مواجه هستند.

فریال مستوفی در بخش دیگری از سخنانش، الگوی پیشنهادی اتاق تهران برای انجام معاملات به روش تهاتر را تشریح کرد و گفت: بخش خصوصی برای انجام روش تهاتر با مشکلاتی نظیر فرآیند پیچیده اخذ مجوزها، واردات بدون ارز، ضمانت صادرات مواجه هستند و درخواست ما از سازمان توسعه تجارت، همراهی و مشارکت در تشکیل پلتفرمی برای استفاده بخش خصوصی واقعی از ظرفیت معاملات به روش تهاتر است.

در ادامه سایر اعضا و میهمانان نیز به بیان نظرات و پرسش‌های خود در مورد الگوی معرفی شده توسط مشاور رئیس سازمان توسعه تجارت پرداختند. در این بخش، نماینده انجمن سازندگان تجهیزات صنعت پتروشیمی از واردات بسیاری از تجهیزات پروژه‌ها از محل تهاتر ابراز نگرانی کرد. همچنین ضرورت اخذ نظرات کارشناسان و انجمن های تخصصی در تهیه لیست های مختلفی نظیر لیست کالاهای ممنوعه وارداتی و لیست کالاهای مجاز وارداتی در مقابل صادرات مورد تاکید قرار گرفت و در عین حال عباس آرگون، نایب رئیس این کمیسیون از ضرورت اطلاع‌رسانی در مورد الگوی تهاتر به بخش خصوصی سخن گفت و اینکه روش تهاتر به صورت دائمی در معاملات قابل استفاده نیست و باید تحریم ها رفع شود.

در همین حال، عسگری ضمن پاسخ به ابهامات و پرسش‌های مطرح شده، از ارائه الگویی برای استفاده از روش تهاتر توسط شرکت‌های کوچک و متوسط استقبال کرد و گفت که سازمان توسعه تجارت و اتاق تهران می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه بر ضرروت مشارکت و حضور نمایندگان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی تهران در جلسات تصمیم گیری سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی برای عملیاتی کردن روش تهاتر تاکید کرد.

کد خبر: ۱۳۲٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha