۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
حذف ارز دولتی از دارو، صنعت دام کشور را از بین خواهد برد
مدیرعامل شرکت عرفان دارو در گفتگو با بازار:

حذف ارز دولتی از دارو، صنعت دام کشور را از بین خواهد برد

کرج- زینالی، مدیرعامل شرکت عرفان دارو گفت: حذف ارز دولتی دارو، افزایش چند برابری قیمت داروی «انسانی، دام و طیور» را به دنبال خواهد داشت که در این صورت صنعت دام کشور نیز آسیب دیده و از بین خواهد رفت.

ذکریا زینالی، مدیرعامل «شرکت عرفان دارو» تولید کننده دارو و فرآورده های تشخیص و درمان دام و طیور در هشتگرد، در گفتگو با بازار با بیان اینکه با برداشتن ارز دولتی از دارو تقریبا ۳۰ درصد قیمت دارو گران می‌شود، گفت: در حال حاضر ما عوارض سود گمرکی را با محاسبات ۴۲۰۰ تومان به گمرک و خزانه پرداخت کنیم که با محاسبه ارز نیمایی طبیعتاً پنج برابر به عوارض سود گمرکی افزوده می شود، دوم اینکه قدرت خرید دارو کاهش می یابد و به این صنعت ضربه می زند.

زینالی افزود: طبیعتاً زمانی که قدرت خرید پایین می آید بیماران که اکثرا از قشر کم درآمد هم هستند، به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی وغیره وضعیت بدتری خواهند داشت و اگر بیمار قدرت خرید نداشته باشد قطعا به جامعه ضربه می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه این امر در بحث داروهای دام و طیور تبعات شدیدتر و بدتری خواهد داشت، اظهار کرد: وقتی دارو گران شود و قدرت خرید وجود نداشته باشد، دام ها را به کشتارگاه می برند و طبیعتا در آینده نه دامی وجود خواهد داشت و نه گوشتی، اگر گاو ها را به کشتارگاه ببرند نه دام شیری و نه دام گوشتی نخواهیم داشت.

مردم به اندازه کافی تحت فشار هستند، ارز دولتی دارو حذف نشود
زینالی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری در این رابطه پیشنهاد دارد گفت: ما تصمیم گیرنده نیستیم اما توصیه می کنم در این خصوص و حذف ارز دولتی از دارو اقدامی نشود، چرا که در حال حاضر مردم به اندازه کافی تحت فشار هستند. اگر این اتفاق هم بیفتد قیمت دارو چند برابر می شود و با افزایش قیمت دارو، طبیعتاً قدرت خرید مردم پایین می آید.

مدیرعامل شرکت عرفان دارو اظهار کرد: مسئولان کشور باید در این خصوص تصمیم کارشناسی بگیرند. اکنون ارز نیمایی ۲۵ هزار تومان است اگر قیمت دلار پایین بیاید در این صورت می‌توانند ارز دولتی را بردارند اما الان اجرای این طرح در این مرحله خطرناک است.

زینالی در پاسخ به این پرسش که دادن یارانه نقدی آیا می تواند این مساله را جبران کند، گفت: خیر، اتفاقا برعکس است. در این شرایط گفته می شود دست مصرف کننده نمی‌رسد، خب اینها چگونه ردیابی می کنند؟ به عنوان مثال، شخصی که چند کارتن دارو خریده است را چگونه می خواهند شناسایی کنند که آیا به دست مصرف کننده می رسد؟

با دادن یارانه نقدی به تولید کننده می توان روی قیمت تمام شده نظارت داشت
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار بازار مبنی بر اینکه اگر این یارانه نقدی به تولید کننده داده شود، چطور خواهد شد گفت: اگر این یارانه را به تولید کننده بدهند می توانند روی این موضوع نظارت داشته باشند. چرا که تعداد تولیدکنندگان کمتر است و می توان با نظارت روی قیمت تمام شده و درج آن روی دارو آنها را کنترل کرد، اما مصرف کننده را به هیچ وجه نمی توان کنترل کرد.

زینالی تاکید کرد: افزایش قیمت دارو در این مقطع زمانی واقعا مانند سم است و به نظر من اگر قیمت دلار پایین بیاید و فاصله آن با قیمت فعلی کمتر شود تاثیر چندانی نخواهد داشت.

کد خبر: ۱۳۲٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha