۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
اردبیل؛ شهر بی دفاع و تنها در بحران!
یادداشت؛

اردبیل؛ شهر بی دفاع و تنها در بحران!

اردبیل -«بارش سنگین برف و تبعات بعدی آن در اردبیل، مدیران ومسئولین شهری و استانی وحتی کشوری را به چالش کشیده است.»این بخشی از یادداشت هادی صباغی فعال رسانه ای است که در بازار به رشته تحریر درآمده است.

هادی صباغی؛ بازار: اردبیل این روزها امتحان سختی را از سر می گذراند. بارش سنگین سه روزه برف و تبعات بعدی آن، به سختی مدیران و مسئولین شهری و استانی و حتی کشوری را به چالش کشیده است.

چند سال بارش کم و سبک برف و باران در سالهای گذشته، مسئولین را به سختی فریفت و در باد امکانات و تجهیزات اکثرا مستهلک و غیرتخصصی در حوزه رُفت و روب شهری و جاده ای خواباند و اکنون که بعد از بیش از یک دهه، برفی به سبک قدیم در استان باریدن گرفت، تازه یادشان افتاد: ای دل غافل، این امکانات و تجهیزات چقدر تاریخ گذشته و به درد نخورند!؟

در عرف جهانی، مناطق برف گیر و پربارش باید بقول معروف "استنبای" هرگونه اتفاقات و بارش های فصلی و غیرفصلی باشند و تجهیزات آنها باید به روز و مرتبط باشد تا در موقع بروز اینگونه بارش ها، به سرعت واکنش نشان داده و اجازه ندهند کار به بحران کشیده شود.

نوع آسفالت مخصوص و پوشش جاده ای و شهری دارای تکنولوژی نانو مرتبط با مناطق برفگیر و سردسیر که برف را هنگام بارش آب می کند، ساخت پایگاهها و ایستگاههای اضطراری و مجهز در سطح جاده ها با مفاصل استاندارد، خرید و به روز رسانی ماشین آلات برفروب حرفه ای شهری و جاده ای برای مواقع بحران، خودروهای مجهز دو دیفرانسیل و قدرتمند با توان حرکت در شرایط سخت برفی جهت دسترسی به مناطق صعب العبور، آمبولانس های شاسی بلند، قدرتمند و مجهز با امکانات حرفه ای بخصوص و بخصوص آموزش نیروی انسانی بمنظور واکنش مناسب و حرفه ای در این مواقع و دهها پروتکل دیگر، از ساده ترین و اولیه ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد تا یک برف ساده تبدیل به یک بحران عمیق نشود.

اردبیل در این بحران، هم از نظر تجهیزات حرفه ای دست خالی بود، هم امکانات موجودش فرسوده و مستهلک بودند و هم نیروی انسانی اش غیرحرفه ای و آموزش ندیده بود. از سوی دیگر استانهای همجوار هم که سالهای قبل دستشان را گرفته بودیم و در مشکلات، کنارشان بودیم تنهایمان گذاشتند و مسئولین رده بالای کشوری هم آنچنان مشغول سیل جنوب کشور و وین و مسکو و طرح صیانت و ... شدند که از برف و مصائب آن در شمال کشور غفلت کردند و اردبیل وسط این نعمت خدادادی، دچار بحران شد و اکثر مسئولانش رفوزه شدند.

فردا دیر است. همین امروز بفکر برف بعدی باشید. در خواب نمانید. غافلگیر نشوید. عکس و فیلم گرفتن از خدماتتان در ساعت ۳ نصف شب و پیاده روی در کولاک و نمایش دادنها دردی را دوا نمی کند. اردبیل نیازمند نیروی متخصص و آموزش دیده در مواقع بحرانی و تجهیزات و ماشین آلات مجهز و حرفه ای مناطق برفگیر و سردسیر است. خوابتان نَبَرد دوباره ...

باز گلی به جمال تجهیزات بخش خصوصی و آفرودسواران شجاع که مردم را در سختی تنها نگذاشتند.

کد خبر: ۱۳۲٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 11
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروند اردبیلی IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      4 0
      احسنت حرف شما حرف دل مردم است
    • ابراهیم IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      5 1
      شهری که نماینده مجلسش دغدغه فردوسی پورو تو این وضعیت برف داره همین میشه
    • Jxxjfif IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      6 0
      راس میگه رسیدگی کنین ناموصن کلان شهریم مثلا ولی بودجه مون به اندازه کلان یهر نیست مسئولین شب و روز بفکر اون یکی استانید
    • احمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      0 3
      سلام صورت مسئله را پاک نکنید، توجیه عملکرد ضعیف مسئولین استان با بزرگ نمایی میزان بارش برف و فرسودگی تجهیزات برف روبی چیزی را عوض نمی کند، در سالهای قبل هم از این برفها داشتیم و با این تجهیزات به قولی فرسوده به نحو احسن مدیریت شد، مشکل اینجاست که مدیران تازه به دوران رسیده تجربه برف روبی ساده را نداشتند، خودشان غافلگیر شدند، دهها دستگاه سنگین راهداری و برف روبی در کنار خیابان های اردبیل پارک شده، کافی بود همانند سالهای قبل با بخش خصوصی هماهنگ می شدند و با عقد قرارداد از این ظرفیت استفاده می شد، هزینه نگهداری دستگاه سنگین صرفا برای برف روبی بسیار سنگین است و توجیه مالی ندارد، به هر حال فرق مدیر کارآمد و صفر کیلومتر در مدیریت بحران‌ها مشخص می شود.
    • علی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      1 1
      برادر بیشتر بنویسید شاید مسعولین بی کفایت خجالت بکشمد
    • جوادسکاکی دبیربازنشسته آموزش وپرورس اردبیل IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      2 1
      مدیران‌اردبیل رابه محل تولدشان انتقال دهید
    • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      4 0
      داداش مسهولین شهربی کفایت هستند
      • داریوش IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
        4 0
        بلی درست گفتی برای اینکه به افراد با کفایت اجازه فعالیت نمی دهند باید از جنس خودشان باشد مهم نیست باسواد و تخصص دارد یا خیر فقط از من باشد کی به کی
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      1 0
      من اهل اردبیلم.بخش ویلکیج نمین.بیشترازبرف کولاک برف یعنی درحدفاجعه وخانمان براندازبودتمام آسفالت هارودرب وداغون کردوچاله چوله هاش اضافه شداتفاقاآبروی این مسئولارووآسفالت های بی کیفیت وبیست سال قبل روباریدن برف حفظ میکنه وچاله های خیابان روبرف پرمیکنه.
    • ناشناس IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      مسئولین بی کفایت
    • نیما IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      بله! متاسفانه... البته بارش هم اونقدر زیاد نبود ولی بخاطر بی کفایتی برخی افراد شهر به این وضیعت افتاد... دو روز اول کلا ماشین آلات برف روبی تو خیابون نبود... وضیعت حمل و نقل (تاکسی، اتوبوس و...) نگم براتون.‌‌.‌. الان چند هفته از بارش برف گذشته ولی بیش از پنجاه درصد برف مونده! استان های همجوار هم که واقعا دمشون گرم! یادم میاد قدیما اینجور اتفاقاتی براشون پیش میومد مسئولان که هیچ مردم خودشون داوطلب میشدن واسه کمک کردن... بودجه استااااان اردبیل هم به اندازه یه شهر ساده استان هایی مثل تهران و اصفهان نیست... ممنونیم! که یاد آوری کردید که تنهاییم...