۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
عطش خراسان رضوی رفع نشد| کاهش بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته
بازار گزارش می‌دهد؛

عطش خراسان رضوی رفع نشد| کاهش بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته

مشهد- بارش‌های اخیر که در بیشتر مناطق کشور با حجم انبوهی از برف همراه بود اما در خراسان رضوی مانند سایر استان‌ها انتظارات را برآورده نکرد و هنوز این استان در عطش نزولات آسمانی و آب است.

بازار؛ گروه استان ها: به گزارش خبرنگار بازار و بنا بر آمار منتشره اگرچه بارش‌های اخیر ورودی‌های آب به سدهای این استان را افزایش داده اما ذخایر سدهای مهم و تأمین‌کننده آب شرب خراسان رضوی چندان رضایت‌بخش نیست چنان‌که در حال حاضر مجموع ذخیره آب پشت مجموع سدهای طرق ، کارده و ارداک حتی به ۳۰ درصد میزان حجم مخازن آن‌ها نیز نمی‌رسد!

حجم کل سد «طرق» در زمان آبگیری کامل ۳۶ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۱۳ میلیون و ۶۵۰ هزار مترمکعب آب پشت این سد وجود دارد، وضعیت سد ارداک هم چندان مطلوب نیست به‌گونه‌ای که حجم ذخیره آب آن حدود ۹ میلیون و ۴۳۰ هزار مترمکعب است و سد «ارداک» با ظرفیت ذخیره ۳۰ میلیون مترمکعب آب نیز کمتر از ۳۰ درصد آب بر پشت آن موجود است!

شرایط برای سد کارده حتی وخیم‌تر از طرق و اراداک است این سد بااینکه در یک هفته گذشته حدود ۷۰۰ هزار مترمکعبی به آب پشت آن افزوده‌شده اما با ۵میلیون و ۸۳۰ هزار مترمکعبی آبی که پشت خود ذخیره دارد باید اذعان کرد کمتر از یک‌ششم حجم ۳۶ میلیونی آن است.

اوضاع سایر سدهای استان نیز تعریف چندان تعریفی ندارد و تنها سد سده خواف پس از بارندگی‌های اخیر حجم ذخیره‌اش از یک‌میلیون و ۳۰ هزار مترمکعب در هفته گذشته به ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار مترمکعب رسیده است .

سد دهقان نیز با ورودی یک‌میلیون ۳۰۰ هزار مترمکعب بعد از بارندگی‌های هفته گذشته دومین سد در زمره سدهای استان با بیشترین میزان آبگیری قرار دارد.

کاهش بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی در این رابطه اظهار می‌کند: میزان بارش باران از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه) تاکنون در شهرستان‌های این استان افزایشی ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

محسن عراقی زاده می‌افزاید: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۵۷ میلی‌متر باران در خراسان رضوی باریده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۷ میلی‌متر بوده است و در دوره آماری نیز ۵۹ میلی‌متر بارندگی گزارش‌شده است.

وی بیان می‌کند: میزان بارش در استان خراسان رضوی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: نیمه جنوبی استان خراسان رضوی، بیشترین میزان بارش را در سال جاری داشته است، این در حالی است که حدود نیمی از ایستگاه‌های استان طی این مدت بارشی کمتر از سال گذشته را به ثبت رسانده‌اند.

عراقی زاده ادامه می‌دهد: در ایستگاه هواشناسی مشهد نیز در چهارماهه ابتدایی سال زراعی جاری ۵۲ میلی‌متر باران ثبت‌شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۳ میلی‌متر و در دوره آماری بلندمدت ۶۹ میلی‌متر گزارش‌شده است.

کمبود بارش ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی هرچند بارش‌های اخیر را غنیمت دانسته و قابل‌توجه توصیف می‌کند اما اظهار می‌کند: این بارش‌ها نیاز آبی استان و کمبودهای برجای‌مانده از گذشته را تأمین نمی‌کند.

محمد علایی بابیان اینکه بسیاری از مسئولان و به‌ویژه کشاورزان از این بابت بسیار دغدغه داشتند و لذا این بارش‌های اخیر توانست جوانه امید را دل آن‌ها زنده کند به بازار می‌گوید: امیدواریم که این بارش‌ها ادامه داشته باشد.

وی تأکید می‌کند: بارندگی‌های دی‌ماه پس از دوره‌ای خشک‌سالی مطلق قابل‌قبول و تا حدی قابل‌توجه بود اما کافی نیست.

عطش خراسان رضوی رفع نشد| کاهش بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص دستاورد بارش‌های اخیر اذعان می‌کند: بر اساس آخرین آمارها از ابتدای سال آبی ۱۷.۸ میلیون مترمکعب آب وارد سدها شده و از ابتدای سال شمسی هم بارش‌ها و دیگر منابع نزدیک به ۶۱ میلیون مترمکعب آب برای سدها آورده داشته است.

وی بابیان اینکه ذخیره آب پشت سدهای خراسان رضوی در مقایسه با پارسال کاهش داشته است ادامه می‌دهد: در سال آبی گذشته فقط ۵۰ درصد از ظرفیت سدهای استان پر بود اما این عدد امسال به ۲۵ درصد رسیده است و تا امروز ۳۹۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره در پشت سدها داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری خاطرنشان می‌کند: در سال آبی جاری میزان کل بارندگی‌ها در استان تاکنون ۳۸.۳ میلی‌متر بوده که این عدد نسبت به سال آبی گذشته ۱.۸ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۱۸.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تأکید می‌کند: استان ما در شرایط خشک‌سالی شدید است و برای مقابله با این موضوع ناگزیر هستیم تا شرایط را به سمت و سویی ببریم که با این موضوع سازگاری پیدا کنیم برای همین منظور چند فصل مهم را ما در این حوزه مدنظر داریم که ازجمله آن می‌توانیم به مجهز نمودن تمامی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند و مدیریت آن‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای ،مقابله با اضافه برداشت تمامی چاه‌های موجود در استان،جداسازی آبیاری فضای سبز در شهرهای بزرگ به‌ویژه در مشهد ، استفاده از پساب در نیروگاه‌های برق و صنایع آب طلب و توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری مدرن تحت‌فشار در تولید محصولات کشاورزی اشاره‌کنیم .

خشک‌سالی چه به‌روز خراسان رضوی آورده است
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه بخش کشاورزی این استان متأثر از خشک‌سالی هم‌چنین سایر بلایای طبیعی مانند سرمازدگی و گرمای زودرس خسارت بسیاری را محل شده است به بازار می‌گوید: خسارت‌هایی که در فصل زراعی گذشته به استان وارد شد از رقم ۸ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته است.

غلام‌حسین ساربان در این رابطه افزود: کاهش ۶۰ درصدی بارش‌ها امسال منجر به کاهش شدید محصول به‌ویژه در دیم‌زارها شد به‌گونه‌ای که شاهد کاهش تولید غله و کاه به میزان ۶۴۸ هزار تن نسبت به سال گذشته در استان بودیم.

وی کمبود علوفه در چراگاه‌ها و هم‌چنین کاهش کاه و کلش برای تعلیف دام‌ها را یکی از نخستین و تأثیرگذارترین مشکلات در حوزه دامداری‌ها عنوان کرد و افزود: این موضوع سبب به وجود آمدن بحران در حوزه تأمین نهاده دامی به‌ویژه برای دام سبک شد.

عطش خراسان رضوی رفع نشد| کاهش بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته

وی بابیان اینکه باغ داران نیز امسال به دلیل تنش‌های ناشی از خشک‌سالی ضررهای سنگینی را متحمل شدند ادامه داد: این خسارت‌ها و کاهش محصولات در باغات پسته و هم‌چنین تاکستان‌ها به‌خوبی مشهود بود و حتی بر روی تولید زعفران نیز اثر سوء داشت.

ساربان با اشاره به اینکه در حوزه محصولات باغی نیز امسال افزون بر ۱۵۸ هزار تن کاهش محصول برآورد شده است بیان کرد:

متأسفانه کاهش بارش‌ها امسال برکشت پائیزه نیز تأثیرگذار بود و شاهد اراضی زیر کشت در استان بودیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: از ۱۲۶ هزار هکتار کشت گندم آبی ابلاغ‌شده به استان تا ابتدای دی‌ماه ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار آن معادل ۹۵.۶ درصد کشت شد و همچنین از ۱۳۷ هزار هکتار کشت گندم دیم ابلاغی به استان حدود ۶۷ هزار هکتار معادل ۴۸.۹ درصد به زیر کشت رفته است.

وی ادامه داد: در جو آبی نیز از ۱۳۸ هزار و ۲۱۱ هکتار برنامه ابلاغی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۹۱.۵ درصد و در جو دیم نیز از ۴۲ هزار و ۳۵۸ هزار هکتار برنامه ابلاغی حدود ۲۰ هزار هکتار آن معادل ۴۷.۲ درصد کشت انجام‌شده است.

ساربان اذعان کرد: البته با بارش‌هایی که دو طی هفته گذشته داشتیم امیدواریم تا به سطح اراضی کشت دیم در استان افزوده شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha