۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
تا پایان سال افزایش قیمت نان نداریم
رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در گفتگو با بازار؛

تا پایان سال افزایش قیمت نان نداریم

پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران می گوید: اگرچه صحبت هایی در خصوص یکسان سازی قیمت نان از سوی دولت انجام شده اما متعهد به نرخ نامه هستیم و تا پایان سال هیچگونه افزایش قیمت نخواهیم داشت.

بازار؛ گروه کشاورزی: طی هفته های اخیر برخی استانها شاهد افزایش قیمت نان بوده اند این در حالی است که مصرف کنندگان در استان تهران نیز تیرماه جاری افزایش قیمت انواع نان را تجربه کرده اند.

انواع نان در استان تهران بر اساس نرخ نامه سابق تا پایان سال عرضه می شود
اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در خصوص احتمال افزایش مجدد قیمت نان به خبرنگار بازار می گوید: افزایش قیمت در برخی استان ها بوده است و تهران اخیرا هیچگونه افزایش قیمتی را نداشته است و در حال حاضر انواع نان مطابق نرخ نامه سابق در سطح تهران عرضه می شود.

پابرجا می افزاید: در واقع نرخ نامه از برج ۴ سال جاری به ما اعلام شده است که در آن زمان نسبت به قبل ۵۰ درصد افزایش قیمت داشت.

او خاطر نشان می کند: با این تفاسیر در حال حاضر نان سنگک با یارانه نوع ۲ به قیمت ۳ هزار تومان ارائه می شود و قیمت ۲ هزار تومان هم برای یارانه نوع یک است.

پابرجا می گوید: در واقع ما دو نوع یارانه برای نان داریم؛ یعنی برای نوع یک که گندم آن به نرخ ارزان‌تر و با قیمت ۶۶۵ تومان به واحدهای نانوایی داده می شود و یارانه نوع دوم نیز داریم که گندم ۹۰۰ تومانی به آن تعلق می گیرد.

او می‌گوید: غالباً در مراکز میانی و پایین شهر یارانه نوع یک است و در مناطق بالاتر یارانه نیز نوع ۲ تخصیص داده می شود.

حدود ۳۰ درصد از واحدهای نانوایی سنگک در تهران دارای یارانه نوع یک است یعنی نان به قیمت ۲ هزار تومان عرضه می کنند

۷۰ درصد از واحدهای نانوایی تهران نان سنگک با قیمت ۳ هزار تومان عرضه می کنند
رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران تصریح می کند: با این تفاسیر حدود ۳۰ درصد از واحدهای نانوایی سنگک در تهران دارای یارانه نوع یک است یعنی نان به قیمت ۲ هزار تومان عرضه می کنند و ۷۰ درصد مابقی نیز دارای یارانه نوع ۲ هستند و نان سنگک را با قیمت ۳ هزار تومان به فروش می‌رساند.

پابرجا در خصوص یکسان سازی قیمت نان در سراسر کشور نیز می گوید: همانطور که می دانید قیمت نان در سطح استان تهران گرانتر از برخی استان‌های دیگر است به دلیل اینکه هزینه ها و اجاره بها گرانتر است. لذا اگر یکسان سازی قیمت نان در سراسر کشور اجرا شود طبیعتاً قیمت‌ گندم تحویلی به واحدهای نانوایی نیز برای همه استانها گران تر خواهد شد.

او در خصوص اصلی ترین هزینه‌ های واحدهای نانوایی نیز می‌گوید: در حال حاضر بیشترین افزایش قیمت ها مربوط به مزد کارگر است و از سوی دیگر همانطور که می دانید اجاره بهای مغازه ها هم افزایش زیادی داشته است.

پابرجا همچنین در خصوص افزایش حقوق کارگران نانوایی ها نیز می گویند: در واقع چون تعداد کارگر ماهران نانوایی سنگک کم است لذا همه ساله افزایش نرخ حقوق کارگران این بخش را بیش از دیگر بخش ها شاهد هستیم.

تا پایان سال به نرخ نامه ای که به ما ارائه شده است پایبند هستیم و هیچ گونه افزایش قیمتی تا پایان سال نخواهیم داشت

نان سنگک همچنان نسبت به دیگر نان ها سبوس بیشتری دارد
رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در رابطه با بحث سبوس گیری انواع نان ها نیز می گوید: در حال حاضر سبوس گیری نان سنگک ۱۲درصد است نان بربری ۱۸ درصد و برای تافتون و لواش هم ۱۵درصد است.

او ادامه می دهد: البته این درصدهای سبوس گیری در انواع نان استاندارد است و در نان‌های ایرانی سنگک بیش از دیگر نانها دارای سبوس است.

پابرجا با بیان اینکه در گذشته میزان سبوس گیری ها کمتر از میزان فعلی بوده است می‌افزاید: به طوری که یک دهه قبل میزان سبوس گیری نان سنگک هفت درصد بوده است.

او در خصوص دلایل افزایش میزان سبوس گیری نیز می گوید: غالباً مردم خواهان نانِ به اصطلاح با رخ بهتر و شفاف تری هستند و لذا افزایش سبوس گیری تنها به این دلیل صورت می گیرد.

پابرجا همچنین در خصوص اصلی ترین چالش های واحدهای نانوایی نیز می گوید: مهمترین چالش کاری ما این است که نان هزینه‌ بر است و با توجه به تورم، قیمت‌ها بالاتر می رود و لذا آنطور که شنیده شده است دولت برنامه ریزی دارد که بعد از یکسری تغییرات اعمال کند و ممکن است بحث یکسان سازی قیمت ها را انجام دهد.

او در پایان تاکید می کند: با همه این تفاسیر ما تا پایان سال به نرخ نامه ای که به ما ارائه شده است پایبند هستیم و هیچ گونه افزایش قیمتی تا پایان سال نخواهیم داشت.

کد خبر: ۱۳۱٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha