۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
رشد قیمت مسکن از نظر بانک مرکزی؛ کُند شدن از دید مرکز پژوهش ها| املاکی ها: قیمت ها کاهش ندارند
«بازار» گزارش می دهد

رشد قیمت مسکن از نظر بانک مرکزی؛ کُند شدن از دید مرکز پژوهش ها| املاکی ها: قیمت ها کاهش ندارند

در حالیکه مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان می کند رشد قیمت مسکن کُند شده است بانک مرکزی از رشد متوسط ۵ میلیون تومانی قیمت مسکن نسبت به پارسال و رسیدن آن به ۳۲ میلیون تومان گزارش می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که در دی ماه ۱۴۰۰، ۹ هزار و ۸۱۶ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به آذر ماه امسال که ۹ هزار و ۷۷۲ فقره معامله مسکن انجام شد، رشد نیم درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل (دی ۱۳۹۹) که این شاخص سه هزار و ۵۱۵ فقره بود، رشد ۱۷۹.۳ درصدی داشته است.

بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی را در دی ماه امسال ۳۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد کرد که نسبت به ماه آذر امسال با متوسط قیمت هر مترمربع ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۸۰۰ تومان، افزایش ۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که در دی ماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت هر مترمربع مسکن ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان افزایش ۲۰.۳ درصدی داشته است.

اما دیروز فرنام پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه پیش بینی ما این است که اگر تحولات اقتصاد کلان، پیش بینی پذیر و تورم کنترل شود با چشم انداز افزایش تولید، قیمت مسکن کاهش یابد گفت: اکنون آهنگ افزایش قیمت مسکن کُندتر و آهنگ افزایش اجاره‌بها، سریع‌تر شده است.
فرنام افزود: شاخص P به R در حال کوچک شدن است البته به معنی بهبود شرایط نیست به این معنی است که رشد قیمت در حال متوقف شدن است.

 در این خصوص که آیا قیمت مسکن کاهش و یا افزایش داشته است برخی از املاکی های سطح شهر تهران معتقد هستند که قیمت مسکن این روزها به یک وضعیت حساسی رسیده است که مالکان تعیین کننده قیمت هستند.

اینکه قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی و یا مرکز آمار اعلام می شود که افزایش دارد و از سوی برخی نهادهای دولتی اعلام می شود کاهش دارد را نمی توان ملاک بازار مسکن قرار داد. ملاک بازار مسکن معامله و پول رد و بدل شده میان خریدار و فروشنده است
محمد امینی یکی از مشاوران املاک در جنوب تهران می گوید: اینکه قیمت مسکن از سوی بانک مرکزی و یا مرکز آمار اعلام می شود که افزایش دارد و از سوی برخی نهادهای دولتی اعلام می شود کاهش دارد را نمی توان ملاک بازار مسکن قرار داد. ملاک بازار مسکن معامله و پول رد و بدل شده میان خریدار و فروشنده است.
وی ادامه داد: برخی از مواقع مشاهده می شود که قیمت یک ملک بنا به دلایلی مثل ورثه ای بودن به قیمت معقول خود می رسد و شاید پایین تر از قیمت منطقه هم به فروش برسد پس این قیمت نمی تواند ملاک قرار بگیرد در حالیکه برخی از مالکان و سازنده های مسکن قیمت های بالاتر از تورم را اعلام می کنند تا پس از فروش ملک و رشد نرخ تورم متضرر نشوند.

رشد قیمت مسکن از نظر بانک مرکزی؛ کُند شدن از دید مرکز پژوهش ها| املاکی ها: قیمت ها کاهش ندارند

برخی دیگر از مشاوران املاک نیز در روزهای گذشته در گفتگو با خبرنگار بازار گفته بودند که در روزها و ماههای پایانی سال برخی از متقاضیان مسکن برای جا نماندن از تورم سال آینده در تلاش هستند تا هر طور که شده با قیمت های پیشنهادی مالکان و سازنده ها کنار بیایند.

تازه‌ترین اطلاعات دریافتی از برخی مشاوران املاک نشان می دهد که در روزهای اخیر تعداد متقاضیان خرید مسکن افزایش یافته است و این اتفاق حتی در مورد بازدید حضوری از املاک نیز صدق می کند. چرا که افزایش مراجعه منجر به بالا رفتن درصد خرید ملک می شود و این موضوع نسبت به فصل پاییز به خوبی قابل مشاهده است.

در شرایطی که تورم به ۴۵ درصد رسیده قیمت مسکن تقریبا در شش ماه گذشته ثابت بوده است. این یعنی ۲۲.۵ درصد کاهش واقعی قیمت خانه اتفاق افتاده و در نیمه دوم سال نیز رشد آنچنانی قیمت برای مسکن پیش‌بینی نمی‌شود
اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که بارها به این موضوع اشاره کرده ام که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص بازار مسکن و قیمت ها نمی تواند ملاک قرار بگیرد.
او ادامه می دهد: وقتی تورم به ۴۵ درصد رسیده قیمت مسکن در شش ماه گذشته سال جاری ثابت بوده است. این یعنی ۲۲.۵ درصد کاهش واقعی قیمت خانه اتفاق افتاده و در نیمه دوم سال نیز رشد آنچنانی قیمت برای مسکن پیش‌بینی نمی‌شود. هر چند باید سایر مولفه های اقتصاد کلان نیز ثبات داشته باشند.

به نظر می رسد دادن آمارهای متناقض و آدرس غلط به متقاضیان مسکن تنها به افزایش گره تولید مسکن منجر شود. حال که بازار مسکن مسیر خود را طی می کند و تلاش دارد به دور از هیاهو و جنجال محیطی با ثبات را طی کند دادن آمارهای نادرست می تواند تنها به ضرر مصرف کننده نهایی باشد.

کد خبر: ۱۳۱٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha