۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
افزایش قابل توجه مصارف بانکی بخش صنعت در همدان| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران
گزارش خبری؛

افزایش قابل توجه مصارف بانکی بخش صنعت در همدان| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

همدان- بررسی عملکرد ۹ماهه بانک‌ها در استان همدان گویای آن است که نسبت مصارف به منابع به ۶۹ درصد رسیده ضمن اینکه نسبت مصارف به منابع در بخش صنعت و معدن از رقم دو دهم درصد به ۱۱.۸ درصد رسیده است.

بازار؛ گروه استان ها: نظام بانکی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخشهای اقتصاد در قالب بازارهای مالی نقش برجسته‌ای در فعالیتهای اقتصادی ایفا می‌کند تا آنجا که یکی از عوامل مؤثر بر رشد و توسعه اقتصادی، ساماندهی این بازارها جهت افزایش توان رقابتی بانکها و گسترش بازارهای سرمایه و جذب نقدینگی و تخصیص آن به فعالیتهای تولیدی و صنعتی و ایجاد امکانات لازم برای مشارکت عمومی است.

همین مساله سبب شده نظام بانکی را یکی از عوامل تعیین‌کننده رشد اقتصادی تلقی کنیم که در استان همدان نیز قابل بررسی است و مواردی از آن در کمیسیون اتاق بازرگانی همدان به بحث گذاشته شد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان ظهر چهارشنبه در کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه مجلس در قانون بودجه بررسی ارز ترجیهی را به شدت مورد توجه قرار داده است چراکه حذف و عدم حذف آن تبعاتی دارد، اظهار کرد: مجلس حامی دولت و بخش خصوصی در بحث بودجه ۱۴۰۱ وارد شده اما متاسفانه با رای ضعیف و ۱۱۵ رای مثبت در مقابل ۱۰۸ رای منفی دریافت جرایم تاخیر بر روی اقساط سر رسید را تصویب کردند.

هادی خورشیدی گفت: این مصوبه تبعات خوبی برای بانک‌ها نخواهد داشت و باعث سو استفاده عده ای از مشتریان بد حساب از بانک ها می‌شود و منابع بانک ها کاهش پیدا می کند ضمن اینکه از طرفی پرداخت تسهیلات برای مردم مشکل تر خواهد شد.

وی به عملکرد مالی ۶ ماهه هشت کمیسیون اتاق بازرگانی همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در پنج ماه گذشته اکثر کمیسیون‌ها فعال شدند، ادامه داد: در بررسی عملکرد ۹ ماهه بانک‌ها نسبت مصارف به منابع به ۶۹ درصد رسیده است.

نسبت مصارف به منابع در بخش کشاورزی دو درصد افزایش پیدا کرده ولی در بخش مسکن ۱.۸ دهم درصد پایین آمده و در بخش خدمات هم ۱.۶ دهم درصد کاهش داشته که جای خوشحالی دارد

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه نسبت مصارف به منابع در بخش صنعت و معدن دو دهم درصد بوده و اکنون به ۱۱.۸ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: نسبت مصارف به منابع در بخش کشاورزی دو درصد افزایش پیدا کرده ولی در بخش مسکن ۱.۸ درصد پایین آمده و در بخش خدمات هم ۱.۶ درصد کاهش داشته که جای خوشحالی دارد.

افزایش قابل توجه مصارف بانکی بخش صنعت در همدان| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید در زمینه سرمایه گذاری بیشتر دقت نظر داشته باشند، اضافه کرد: معاونت واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی وزارت اقتصاد امور دارایی در خصوص عرضه سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مطرح کرده که ارزش پایه این سهام در زمان عرضه ۶۰۵ هزار و ۷۱۳ هزار میلیارد ریال است که در گروه‌های ۴۳ هزار و پنج میلیون ریالی واگذار می‌شود و ۳۰ درصد به صورت نقد و بقیه به صورت اقساطی است و تا زمانی که پذیره نویسی تبدیل به سهام شود، هشت درصد سود به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد.

خورشیدی در رابطه با رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی با اشاره به اینکه از سوی وزارت اقتصاد و دارایی مطرح شده که باید ۳۰ میلیارد دلار از خطوط اعتباری بانک‌های خارجی تامین برای سرمایه گذاری و ۱۵ میلیارد دلار قرار داد مشارکت خارجی و ۲۰ میلیارد دلار هم در طول برنامه پنج ساله تحقق پیدا کند، بیان کرد: در مجموع می‌خواهیم ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم و زیر ساخت‌ها باید آماده باشد.

سهم استان از اقتصاد کشور زیر یک درصد و ۹ دهم درصد است درحالی که نسبت جمعیت استان همدان ۲.۴ دهم درصد و نسبت وسعت هم ۲.۵ درصد کشور است

وی با تاکید بر اینکه سهم استان از اقتصاد کشور زیر یک درصد و ۹ دهم درصد است درحالی که نسبت جمعیت استان همدان ۲.۴ دهم درصد و نسبت وسعت هم ۲.۵ درصد کشور است، ادامه داد: استان همدان از برنامه عقب است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه اگر بخواهیم عدالت اجرا شود باید عدالت در تمام شئون اجتماعی اجرایی شود، افزود: اگر بخواهیم به نسبت جمعیت و وسعت استان در نظر بگیریم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از مبلغ ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی باید در استان همدان سرمایه گذاری شود.

وی با تاکید بر اینکه پنج بانک نظامی که در بانک سپه ادغام شدند ۹۰ هزار میلیارد ریال به منابع بانک سپه اضافه کردند و در مقابل ۱۵ درصد تسهیلات داده بودند، ادامه داد: بانک‌ها از منابع تکلیفی گریزان هستند.

افزایش قابل توجه مصارف بانکی بخش صنعت در همدان| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه علت اصلی اشتیاق همدانی‌ها برای سپرده گذاری در بانک ها را سود بیشتر دانست و اظهار کرد: متاسفانه از سال ۸۹ پیگیر پروژه‌ای هستم که محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی و پیاز را با بسته بندی اصولی و بهداشتی به مصرف کننده برسانم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

خسرو طالبی رحیق با بیان اینکه موانع بسیار و حمایت ها کم است، گفت: برای ایجاد یک صنایع تبدیلی که آن هم توسط چند کشاورز دنبال می شود تا به اجرا درآید ۲۷ استعلام نیاز است

طالبی رحیق با بیان اینکه سنگ اندازی ها زیاد است و برای گرفتن این ۲۷ استعلام تا آخری را دریافت کنی استعلام اول باطل می شود، گفت: این رویه در حالی شکل گرفته که باید حامی سرمایه گذار بود.

با وجود ویروس کرونا و تعیین پروتکل برای مصرف سموم کشاوری و داستان های پیش آمده دیگر نمی‌توان محصولات کشاورزی را از سر زمین به صورت فله ای حتی در داخل کشور مصرف کرد

خسرو طالبی رحیق با تاکید بر اینکه با وجود ویروس کرونا و تعیین پروتکل برای مصرف سموم کشاوری و داستان های پیش آمده دیگر نمی‌توان محصولات کشاورزی را از سر زمین به صورت فله ای حتی در داخل کشور مصرف کرد، ادامه داد: استان همدان یک پنجم سیب زمینی کشور را تولید می‌کند و از نظر بهره وری از گندم با صرفه تر است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه سال‌ها پیش پیشنهاد دادم سیب زمینی را آرد کنید و با ۲۰ درصد آرد گندم مخلوط کنید، افزود: با این اقدام از نظر علمی و پزشکی غذای کاملی تولید می‌شود، اما کسی گوش نمی‌دهد.

سال ۸۹ جواز تاسیس واحد صنایع تبدیلی گرفتم اما ادارات استان همدان تا همین الان من را اذیت کرده اند؛ ۸۰ درصد مجوزها را گرفتم و چوب لای چرخ کارم گذاشتند و در حالی که با ۱۰ میلیارد تومان می‌توانستم پروژه را اجرا کنم و از استان محصولاتی با بسته بندی قابل قبول بین المللی توزیع کنم حالا با ۱۰ میلیارد تومان یک سوم پروژه را نمی‌توانم اجرا کنم.

وی با اشاره به اینکه سال ۸۹ جواز تاسیس واحد صنایع تبدیلی گرفتم اما ادارات استان همدان تا همین الان من را اذیت کرده اند، اضافه کرد: ۸۰ درصد مجوزها را گرفتم و چوب لای چرخ کارم گذاشتند ودر حالی که با ۱۰ میلیارد تومان می‌توانستم پروژه را اجرا کنم و از استان محصولاتی با بسته بندی قابل قبول بین المللی توزیع کنم حالا با ۱۰ میلیارد تومان یک سوم پروژه را نمی‌توانم اجرا کنم.

افزایش قابل توجه مصارف بانکی بخش صنعت در همدان| ضرورت حمایت از سرمایه گذاران

طالبی رحیق با اشاره به اینکه در کنار کار من ۴۰ نفر دیگر مجوز به اسم این پروژه گرفتند اما سوله زدند و به جای راه اندازی مرکز بسته بندی چاه غیر مجاز زدند، افزود: مسئولان در جایی که باید نظارت دقیق داشته باشند، ندارند.

وی در ادامه به صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه با توجه به شرایط سخت جدید صادراتی پیشنهاد دادم در استان همدان محلی برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شود، اضافه کرد: باید محصولات کشاورزی با بسته بندی و رعایت پروتکل بهداشتی عرضه شود.

ایجاد پایانه صادراتی هم اشتغالزا است و هم به صادرات و اقتصاد استان رونق می‌دهد

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه باید پایانه‌ای با سردخانه و انبارهای مجهز داشته باشیم، افزود: ایجاد پایانه صادراتی هم اشتغالزا است و هم به صادرات و اقتصاد استان رونق می‌دهد.

دبیر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه باید بدون غلو و خودنمایی بگوییم در استان چه چیزی داریم و چه چیزی نداریم، اظهار کرد: نیروی انسانی ماهر یکی از قابلیت‌هاست و بخش صنعتی از کمبود نیروی ماهر می‌نالد و باید روی این کار کنیم.

محمدرضاابراهیمی با اشاره به اینکه دانشگاه پها و مراکز آموزشی باید نیروهای ماهر را پرورش دهند، ادامه داد: نقشه راهی برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد که در گذشته هم موجود بوده اما شرایط فرق کرده و اکنون آب و انرژی به عنوان یکی از مهمترین عوامل است.

وی با اشاره به اینکه شرایط ما با نقشه راه فرق دارد، ادامه داد: نقشه راه باید براساس وضع موجود، محدودیت‌ها، قابلیت‌ها، توانمندی‌ها و اولویت ها در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha