۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷
قیمت‌گذاری دستوری و دخالت ارگان‌های غیرمتولی مانعی سد راه صنعت خودروسازی کشور
نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور:

قیمت‌گذاری دستوری و دخالت ارگان‌های غیرمتولی مانعی سد راه صنعت خودروسازی کشور

کرج- مطلب زاده، نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور قیمت گذاری دستوری و دخالت ارگان‌های غیرمرتبط را از موانع و چالش‌های صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد.

مهدی مطلب زاده در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این مسئله که خودروسازان دلیل احتکار خودروها در پارکینگ را منوط به تحویل ندادن قطعه توسط قطعه سازان می دانند، گفت: اینکه قطعه‌سازان قطعه نمی‌دهند به این دلیل است که مشکل تامین قطعات ریز تراشه دارند که وارداتی است.

مطلب زاده با بیان اینکه است تولید ریز تراشه در سطح جهانی کم است، افزود: خودروسازان دیگر هم در جهان گرفتار این مسئله هستند، البته آنها مشکل تحریم ندارند و ما با این مشکل مواجه هستیم و قطعه را به سختی تهیه می کنیم.

وی اظهار کرد: ریز تراشه ها با قیمت‌های گزاف و با دور زدن تحریم ها خریداری می شود و زمانی که وارد می شود هم به دلیل تحریم‌های داخلی برای ترخیص، چند ماه هم در گمرک می‌ماند و در نتیجه سفارشات به موقع انجام نمی شود و طبعا" خودروها ناقص و در پارکینگ می ماند.

تحویل خودرو منفعت بیشتری برای تولیدکننده خودرو دارد تا خواباندن آن در پارکینگ
نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اظهار کرد: قیمت های دستوری برای خودرو منجر به این می شود که خودروساز نتواند پول قطعه ساز را به موقع پرداخت کند، نقدینگی بلوکه شده و قطعه سازان نمی توانند به موقع سفارشات لازم را انجام دهند.

مطلب زاده اضافه کرد: از طرفی ریزتراشه هم چیزی نیست که بخواهد تولید داخل داشته باشد چرا که در دنیا کشورهای انگشت شمار آن را تولید می کنند و علاوه بر خودرو سازان به تولیدکنندگان لوازم خانگی و سایر مصارف نیز می رسد.

وی تاکید کرد: صحبت هایی که درباره احتکار خودرو توسط خودروسازان می شود، دشمنی دیرینه ای است چرا که خواباندن خودرو در کف پارکینگ به نفع خودروساز نیست و هزینه بیشتری از تولید برایش دارد. علاوه بر آن این کار به نفع قطعه ساز هم نیست و اگر خودروساز خودرو را تحویل دهد منفعت بیشتری خواهد داشت.

همه ارگان‌ها در سیاست گذاری خودرو دخیل هستند
مطلب زاده در پاسخ به اینکه آیا این مشکلات باعث کاهش تولید آنها شده یا نه، گفت: اگر یک بنگاه اقتصادی نتواند تولید کند اصولا نباید کار تولید انجام بدهد. کاهش تولید هم رخ داده اما نه خیلی زیاد، از نظر تیراژ به حد ناقص می رسد و اینها به دلیل دستوری بودن قیمت‌ها است.

نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای برون رفت از این شرایط پیشنهاد می‌کند، گفت: متولی خودرو وزارت صنایع است اما در حال حاضر همه در امر خودرو دخالت می‌کنند. تمامی ارگانها از مجلس شورای اسلامی گرفته تا نمایندگان و سایر ارگان ها همه در سیاستگذاری این صنعت دخیل هستند.

مطلب زاده اضافه کرد: به نظر من باید این ارگان‌ها از این کار دست بردارند زیرا این صنعت یک متولی دارد و کافی است، همچنین باید تحریم‌های داخلی را جمع کنند. هر ساله شعار مقام معظم رهبری حمایت از تولید، پشتیبانی ها و رفع موانع است اما تحریم‌های داخلی که از بزرگترین موانع است هرگز برداشته نمی شود و مانع تراشی ها اجازه نمی دهد این شعارها محقق شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      1 0
      عجب رویی دارین بخدا آشغال تولید میکنید ۳۰سال بعد از ۳۰سال حمایت بی چون و چرا و کشتن جمعیت زیادی از مردم هنوز طلبکارین.. بابا یکم فور کنید و چشماتون باز کنید ویتنام و ترکیه و هند تو ۵سال کجان شما کجا؟؟؟!!
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      0 0
      بابا خواهشا جمع کنید خودرو ساز داخلی را ومردم را راحت کنید و خورد خارجی بیاد داخل که حداقل مردم وسط این دعواهای زرگری نباشن
    • مهرداد IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      0 0
      تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود این دو زالو خون مردم بدبخت را میمکند