۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
احیای کارخانه‌های راکد مطالبه گیلانی‌ها از رئیسی| دولت گرانی و بیکاری را کاهش دهد
بازار گزارش می‌دهد؛

احیای کارخانه‌های راکد مطالبه گیلانی‌ها از رئیسی| دولت گرانی و بیکاری را کاهش دهد

رشت- حجت الاسلام رئیسی و جمعی از کابینه دولت سیزدهم روز جمعه مهمان مردم گیلان خواهند بود استانی که رفع بیکاری و گرانی و احیای کارخانه‌های راکد و تعطیل شده از مهمترین مطالبات آن است.

سیده فاطمه ثابت: بازار؛ رفع محرومیت، حل معضل گرانی، بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی، کشاورزی و ... از جمله خواسته های مهم مردم گیلان از رئیس جمهور و کابینه دولت سیزدهم به شمار می رود و تقاضا دارند سفر دولت به استان، نوشدارویی برای رفع مشکلات دیرینه این استان باشد.

گیلان به دلیل شرایط منحصر بفرد آب وهوایی و برخورداری از جنگل، کوه و فضای سرسبز وزیبا، مرزهای زمینی ودریایی وهمسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه یکی از استان های مهم واستراتژیک کشورمحسوب می شود.

تراکم جمعیتی
تراکم بالای جمعیت و نزدیکی شهرها و روستاها گیلان را در مقایسه با دیگر استان های کشور از موقعیت ویژه‌ای برخوردار کرده است
. گیلان با موقعیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک در منطقه، همجواری با استان‌های صنعتی و کشاورزی کشور، برخورداری از صنایع غذایی، ابریشم، سلولزی، نساجی، فولاد، دارویی، چای، برنج، زیتون و نیروی انسانی متخصص و همچنین پیشینه تاریخی، جزو استان های مطرح در زمینه سرمایه گذاری وتجاری است.

گیلان به دلیل شرایط منحصر بفرد آب وهوایی و برخورداری از جنگل، کوه و فضای سرسبز وزیبا، مرزهای زمینی ودریایی وهمسایگی با کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه یکی از استان های مهم واستراتژیک کشورمحسوب می شود

منابع آبی گیلان زمینه فعالیت واستعداد درآبزی پروری وصید و صیادی را فراهم کرده به طوری که در تامین بخشی از پروتئین کشور نقش مهمی دارد. گیلان با تمام اوصاف وزیبایی های منحصر بفرد خود همواره از سوء مدیریت در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری و... در محرومیت کامل بسر برده است. چرخ اقتصاد گیلان با سوءمدیریت ها از حرکت ایستاده و مردم از عدم نظارت و رسیدگی به مشکلات خود بسیار گله مند هستند.

در آستانه سفر حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیئت همراه به گیلان جمعی از مردم گیلان در گفتگو با خبرنگار بازار به بیان مشکلات خود پرداختند و خواستار پیگیری جدی دولت از مشکلات بر زمین مانده خود شدند.تحقق وعده های ملی، پیگیری مشکلات معیشتی، توسعه اقتصادی، حمایت از صنعت گردشگری، کشاورزی، منابع ملی و... و. از جمله خواسته های مردم گیلان از رئیس جمهور است.

احیای کارخانه‌های راکد مطالبه گیلانی ها از رئیسی | دولت گرانی و بیکاری را کاهش دهد

گله مندی مردم از گرانی افسار گسیخته
محمد رسولی یکی از بازاریان رشت خواسته خود را نظارت جدی بر قیمت ها عنوان کرد و بیان اینکه گرانی افسار گسیخته و روزافزون کالا و مواد غذایی مردم را خسته و درمانده کرده است به طوری که بسیاری از فروشگاه ها در حال ورشکستگی هستند، می گوید: گرانی به حدی است که هیچکس نظارتی روی قیمت‌ها ندارد و مردم توان خرید ندارند و علاوه بر این، سرقت مواد غذایی در فروشگاه ها بسیار زیاد شده است.

یکی دیگر از شهروندان رشت نیز بیکاری را عامل بسیاری از مشکلات مردم دانست و گفت: بنده کارگر یکی از کارخانه های گیلان بودم که اکنون تعطیل شده و تعداد زیادی از ما را اخراج کرده اند تعطیلی بسیاری از صنایع بزرگ گیلان بیکاری در جامعه را افزایش داده و موجب سرخوردگی خانواده های کارگران شده است.

گرانی افسار گسیخته و روزافزون کالا و مواد غذایی مردم را خسته و درمانده کرده است

وی با تاکید بر اینکه از رئیس جمهور خواستار احیای کارخانه ها و واحدهای صنعتی تعطیل شده هستیم، افزود: اگر روند تعطیلی صنایع استان همچنان ادامه پیدا کند فاجعه ای جبران ناپذیر در انتظار کارگران و خانواده های آنها خواهد بود.

رسیدگی به مشکلات کشاورزان
یک کشاورز گیلانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، عدم حمایت از وضعیت معیشت کشاورزان را یکی از مشکلات اساسی ذکر کرد و گفت: کشاورزان گیلانی از روی ناچاری و عدم توان تامین مالی اقدام به فروش زمین های خود کرده اند
از سوی دیگر فرزندان کشاورزان بیکار هستند و رغبتی به کشاورزی ندارند و به همین دلیل زندگی ما با سختی تامین می شود.

این کشاورز روستایی خواستار رسیدگی دولت به کشاورزی گیلان که رکن اساسی اقتصاد این استان را تشکیل می دهد، شد و تاکید کرد: گیلان در سطح پایینی از اقتصاد قرار دارد و کشاورزی از بین رفته است و دولت باید در این زمینه فکری به حال خراب کشاورزی کند.

تعدادی از شهروندان نیز خواستار به کارگیری افراد توانمند برای تصدی پست های مدیریتی گیلان شدند. همچنین ترمیم جاده های خراب به ویژه در مناطق حادثه خیز گیلان، رفع ترافیک شهری، اقدام برای تامین نیازهای اساسی مردم استان، تکمیل پروژه خط آهن رشت، انزلی_ آستارا، احداث پل مرزی آستارا، پیگیری نامه های مردم، قانونمند شدن مشکل ساخت و ساز در زمین های فاقد سند رسمی، تکمیل کریدور شمال_ جنوب و اتصال آن به بند کاسپین از جمله خواسته های مردم گیلان در سفر هیات دولت به این استان است.

احیای کارخانه‌های راکد مطالبه گیلانی ها از رئیسی | دولت گرانی و بیکاری را کاهش دهد

موانع خط ریلی آذربایجان - آستارا رفع شود
نماینده مردم آستارا در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار بر ضرورت رفع موانع پروژه خط آهن جمهوری آذربایجان تاکید کرد و مهم ترین خواسته و مطالبات گیلان را رفع موانع پروژه خط آهن جمهوری آذربایجان - آستارا دانست و گفت: این پروژه در بخش سرمایه گذاری و اقدام جمهوری آذربایجان معطل باقی مانده و اقدام مناسبی از سوی این جمهوری انجام نشده است.

غلامرضا مرحبا با تاکید بر اینکه پروژه مذکور دو آستارای روسیه و ایران را به هم متصل می کند، تصریح کرد: این خط ریلی در سال 97 از طرف ایران افتتاح شده اما در بخش کشور مورد نظر بارانداز و پل تقاطع ریلی در کمربندی آستارا- اردبیل به تعهد خود عمل نکرده و این پروژه به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

وی تعهد سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در پروژه خط آهن مذکور را ۶۰ میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: امیدواریم در سفر رئیسی به گیلان این پروژه مورد پیگیری قرار گیرد و رفع موانع شود همچنین راه اندازی پروژه مذکور موجب رونق اقتصادی گیلان و کشور است و این پروژه می تواند در زمینه ترانزیت کالا و صادرات و واردات را بسیار تسهیل کند و موجب شکوفایی و رشد اقتصادی شود.

فعال شدن کارخانه‌ها
فعال شدن کارخانه های نیمه فعال مانند ایران پوپلین یکی دیگر از خواسته های مردم گیلان در سفر هیات دولت به این استان است. شناسایی مشکلات گیلان در حوزه‌های زیست محیطی، اقتصادی، کشاورزی و صنعتی، مسئله پسماند، آب شرب و اشتغال در استان جزء مطالبات مهم مردم گیلان از رئیس جمهور بوده است.

تعهد سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان در پروژه خط آهن

پیگیری تکمیل بندر چمخاله، بیمارستان نیمه تمام برخی شهرهای گیلان مانند لنگرود و احداث سدهای لاستیکی، فعالیت سایت نفتی خزر، اصلاح دفن زباله و پسماند، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری، آسفالت راه های روستایی، رفع فرسودگی شبکه برق در برخی از روستاها، شکوفایی صنعت دامداری، مرغداری و گردشگری از دیگر خواسته های مردمی در سفر دولت به گیلان است که احتمالا جمعه رقم خواهد خورد.

کد خبر: ۱۳۱٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha