۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
سهم کمتر از ۱۰ درصدی ایران از مواد تولیدی نفت و گاز جهان
مدیرعامل پتروشیمی کارون:

سهم کمتر از ۱۰ درصدی ایران از مواد تولیدی نفت و گاز جهان

مدیرعامل پتروشیمی کارون اظهار داشت: دنیای شرق و غرب در حال حاضر ۳۳۷ ماده از نفت و گاز تولید می‌کند که سهم ایران کمتر از ۱۰ درصد است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: علیرضا صدیقی زاده در مراسم رونمایی از کارون به عنوان اولین شرکت دانش بنیان هلدینگ خلیج فارس اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ سال است که کشور ما صاحب نفت است و طی این مدت با روش مشخص نفت را اکتشاف، استخراج و بفروش رسانده‌ایم، قبل و بعد از انقلاب بخصوص بعد از جنگ پتروشیمی به کمک نفت برای کسب درآمد آمد.

او افزود: بعد از انقلاب تلاش شد پتروشیمی های بزرگی احداث شوند و یک مرحله به سمت سبد کالای مردم نزدیک شدیم اما همچنان فاصله ها زیاد است.

مدیرعامل پتروشیمی کارون تصریح کرد: زمانی شرق و غرب در نظر داشت مدیریت نفت را به عهده گرفته و قیمت‌گذاری و شیوه فروش را خودشان تعیین کنند، اکنون به سمت پتروشیمی هم روی آورده و قیمت‌ها را بدون در نظر گرفتن قیمت تمام شده تعیین می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه ما باید از اوضاع کنونی منفعل بودن در حوزه مدیریت قیمت گذاری و شیوه فروش پتروشیمی عبور کنیم، گفت: سالهاست که گفته می‌شود باید از خام فروشی عبور کرده و از اقتصاد نفتی خارج شویم.

وی با بیان اینکه دنیای شرق و غرب در حال حاضر ۳۳۷ ماده از نفت و گاز تولید می‌کند که سهم ایران کمتر از ۱۰ درصد است، افزود: این در حالی است که ما بالاترین میزان ذخایر نفت و گاز را داریم و دلیل آن این است که زیرساخت و دانش فنی نداشته‌ایم.

صدیقی‌زاده خاطرنشان کرد: غرب تاکنون دانش فنی محدودی را برای تولید محصولات مورد نیاز کشورهای خودشان در اختیار ما قرار داده‌اند و برای تولید دیگر محصولات ما مجبور بودیم دانش فنی از خودشان بخریم و به این ترتیب قیمت موادی را که با تناژ بالا تولید می‌کنند پایین آورده و قیمت محصولات با تناژ پایین را بالا برده‌اند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر راه برون رفت از این موضوع استفاده از دانش‌بنیان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: مثلا در صنعت پلی اورتان که ما تنها تولیدکننده آن در کشور هستیم می‌توانیم هزینه ریسک را بپذیریم تا سرمایه‌گذار اطمینان حاصل کند که کالا فروش دارد. ما به دنبال این بودیم که ریسک نقطه اتصال شرکت‌های تولیدکننده و دانش‌بنیان‌ها را بپذیریم و لازمه آن نیز این بود که خودمان دانش بنیان شویم.

کد خبر: ۱۳۱٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha