۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۸
مزیت های تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای پیرامونی باید به اشتراک بگذاریم
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی:

مزیت های تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای پیرامونی باید به اشتراک بگذاریم

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر اظهار داشت: مزیت های تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای پیرامونی باید به اشتراک بگذاریم و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احمد علیرضا بیگی، با اشاره به گفتگوی تلفنی رئیسی و اردوغان، اظهار داشت: مزیت های تجاری و اقتصادی خود را با کشورهای پیرامونی باید به اشتراک بگذاریم و ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته این تبادلات اقتصادی از نیازهای ضروری کشور ما است.

وی افزود:در مقطعی توانستیم صادرات انرژی به ترکیه را آغاز کنیم و امروز به مرحله ای رسیدیم که نزدیک به چهار میلیارد دلار انرژی به این کشور صادر می کنیم و در شرایط سخت تحریم دولت ترکیه توانست مجوز های لازم را به دست بی آورد و فارغ از ممنوعیت ها عملیات بانکی را با ما انجام می دهد.

این نماینده مجلس بیان کرد:مشابه این اقدام را نیز قرار بود از طریق پاکستان با چین و هند داشته باشیم که با کوتاهی دولت گذشته موفق نبودیم، چرا که به ناچار مجبور بودیم به دولت پاکستان که حق لوله ما از آنجا عبور می کند امتیاز حق ترانزیت پرداخت کنیم و گاز ارزان تر بفروشیم و در مقابل می توانستیم انرژی خود را به هند و چین برسانیم که نظر دولت گذشته بر این بود که به نفع کشور نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در خصوص کشور همسایه ترکیه هم منافع مشترک زیادی وجود دارد که حتماً باید از آن استفاده کنیم تا بتوانیم از آن طریق از فرصت سایر کشور های پیرامونی نیز بهره مند شویم.

وی در خصوص توسعه بازارچه های مرزی نیز گفت:باتوجه به برخی از محدودیت های تحریمی کشورها شاید تمایلی برای مبادله مصنوعات دوکشور در بازارچه های مرزی نداشته باشند به عنوان مثال ما از سالها قبل با ترکیه توافقی داشتیم که در منطقه مشترکی در نزدیکی دوکشور مزیت های تولیدی برای استفاده شهروندان به اشتراک گذاشته شود و هر کدام از طرفین با توجه به توان داخلی خود آنجا سرمایه گذاری کند اما این اتفاق هنوز به طور کامل محقق نشده است.

کد خبر: ۱۳۱٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha