۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
تسریع کربُن زدایی با دیجیتالی کردن زنجیره تأمین| آلودگی زیمنس ناشی از چیست؟
بازار گزارش می‌دهد؛

تسریع کربُن زدایی با دیجیتالی کردن زنجیره تأمین| آلودگی زیمنس ناشی از چیست؟

دیجیتالی کردن زنجیره تامین، کربن زدایی و گذار به آینده ای پایدار را تسریع خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: تصور کنید وارد یک فروشگاه می‌شوید و تنها با برنامه ای در گوشی هوشمند خود، ردپای کربن هر محصول را می‌دانید. تصمیم شما برای خرید ماکارونی، کفش یا مسواک برقی می تواند بر اساس چیزی بیش از هزینه، برند یا کشور مبدا باشد.

می تواند بر اساس اثرات زیست محیطی باشد. تولید کالاها - از ماشین گرفته تا ماشین لباسشویی و شکلات تخته ای - حدود یک چهارم گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد که سیاره ما را گرم می کند. بحران های آب و هوایی شدید فقط یکی از اثراتی است که گرم شدن کره زمین به دنبال دارد. با افزایش جمعیت جهان و افزایش رفاه، تغییرات اقلیمی احتمالاً قبل از اینکه بهتر شود بدتر می شود – در نهایت، همه می خواهند از یک زندگی مرفه لذت ببرند.

چالش کنونی این است که چگونه نوع بشر را در مسیر شکوفایی نگه داریم و در عین حال تحول اقتصاد را تسریع کنیم. برای جلوگیری از رخ دادن بدترین سناریوی اقلیمی، انتشار کربن باید تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد - به همین دلیل است که صفر خالص کلمه ای رایج در حال حاضر است.

در حالی که کربن زدایی مطمئناً چالشی دلهره آور است، دلیلی برای امیدواری وجود دارد. بیش از ۱۳۰ دولت و بیش از ۴۰۰ شرکت بزرگ، اهداف خالص صفر را برای سال ۲۰۵۰ یا قبل از آن تعیین کرده اند. برخی در حال حاضر به طور ۱۰۰٪ از انتشار کربن جلوگیری می کنند و به دنبال بازپس گیری کربن آزاد شده در گذشته هستند. به عنوان مثال، در شرکت زیمنس در حال حاضر ۵۴ درصد از انتشار کربن در عملیات آنها حذف شده است.

اما باید گفت حدود ۹۰ درصد از انتشار CO۲ زیمنس از عملیات آن ناشی نمی شود، بلکه از زنجیره تامین است و از آنجایی که زیمنس بیش از ۶۵۰۰۰ تامین کننده دارد - که به نوبه خود توسط هزاران نفر دیگر تامین می شود - حمایت از شرکای آن برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کار بزرگی است.

با این حال اکنون فرصتی بزرگ برای کربن زدایی اقتصاد است. زیمنس قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشار CO۲ در زنجیره تامین را ۲۰ درصد کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ آن را به صفر برساند. اما چگونه؟ در پاسخ باید گفت زیمنس با یک رویکرد سه جانبه: ارزیابی وب کربن، روند دیجیتالی سبز و استفاده از اطلاعات شبکه Estainium.

رویکرد ارزیابی وب کربن از دیجیتالی شدن برای تعیین انتشار گازهای گلخانه ای تک تک تامین کنندگان و آغاز راه هایی برای کاهش آنها استفاده می کند. روند دیجیتالی سبز، زنجیره تامین ردپای دقیق تک تک کالاهای تولید شده توسط تامین کنندگان را می داند - و Estainium اولین شبکه باز، بین شرکتی و مشترک برای تبادل اطلاعات در مورد ردپای کربن محصولات است.
جمع آوری داده های مرتبط یک کار بسیار پیچیده ، وقت گیر و فشرده است. انجام ارزیابی وب کربن به معنای درخواست از ده‌ها هزار تامین‌کننده برای افشای جزئیات مصرف انرژی و منابع و همکاری با آنها برای یافتن راه‌هایی برای کاهش کربن در تمام عملیات‌هایشان است.

در همین حال، روند دیجیتالی سبز بر تعهد زیمنس به صفر خالص، با آشکار کردن میزان کربن منتشر شده در هر جزء استفاده شده در محصولات و امکان انتخاب آگاهانه تاکید می کند. اگر ردپای کربن یک تامین کننده برای یک محصول دو برابر ردپای کربن دیگری باشد، در هنگام تصمیم گیری در مورد خرید، این رویکرد عامل مهمی جهت انتخاب بهترین کالا خواهد بود.البته باید توجه داشت که همه افراد درگیر در تولید یک محصول می دانند که کدام بخش از فرآیندها بیشترین کربن را دارد.

باید این واقعیت را بیان کرد که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در زنجیره تامین برای بازار مخرب خواهد بود. به همین دلیل است که پس از دهه‌ها خرید متمرکز بر قیمت، باید ترس تامین‌کنندگان را از افزایش قیمت محصولات از بین برده و به آنها اطمینان خاطر داد. تامین کنندگان نیاز به اطمینان خاطر دارند که تصمیمات آینده منبع یابی بر اساس ردپای CO۲ بوده و تلاش تولید کنندگان برای کاهش آن خواهد بود - ایجاد انگیزه واقعی برای کربن زدایی. – نه افزایش قیمت محصولات.

بله، رسیدن به صفر خالص کار بزرگی خواهد بود، زمان می برد و بدون اعتماد بیشتر و همکاری نزدیک تر کارساز نخواهد بود. اما تغییرات آب و هوایی برای ما چاره ای باقی نمی گذارد. هر بهبودی و هر روند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مهم است. ما زمان زیادی نداریم - کارشناسان می گویند این دهه مهم است. دیجیتالی کردن زنجیره تامین، کربن زدایی و گذار به آینده ای پایدار را تسریع خواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha