۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
نظام چند نرخی؛ عامل اصلی عدم بازگشت ارز صادراتی
کارشناس بازار ارز مطرح کرد

نظام چند نرخی؛ عامل اصلی عدم بازگشت ارز صادراتی

کارشناس بازار ارز گفت: چند نرخی بودن ارز به عاملی بزرگ و مهمی در ایجاد انگیزه برای عدم ورود ارز حاصل از صادرات به کشور تبدیل شده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، شاهین شایان آرانی؛ کارشناس بازار ارز درباره مصوبه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: مهم‌ترین امتیاز این مسئله الزامی است که به دنبال دارد زیرا انتخاب رفتاری غیر از این خلاف به حساب خواهد آمد.

وی در ادامه یادآور شد: دلیل اصلی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را وارد کشور نمی‌کنند یا نمی‌کردند، الزام به فروش آن با نرخی پایین‌تر از نرخ بازار بود. به این معنا که جنسی به ارزش یک میلیون دلار در داخل با نرخی پایین‌تر از آن به فروش برسد. همین فرد در نوبت بعدی که به دلار نیاز دارد مجدد باید با سختی از دولت آن را تهیه کند، یعنی این روند خرید و فروش دلار برای صادرکنندگان دردسرساز شده است.

این کارشناس بازار ارز در این خصوص تاکید کرد: تمام این موارد سبب می‌شود تا صادرکننده از دلار به دست آمده، حفظ و حراست کند تا در زمان نیاز از آن بهره ببرد. بنابراین مهم‌ترین عامل در این زمینه چند نرخی بودن است که به عاملی بزرگ و مهم در ایجاد انگیزه برای عدم ورود ارز حاصل از صادرات به جامعه تبدیل شده است.

شایان آرانی در این رابطه اظهار داشت: ارزی که در بازار موجود است، چنانچه با نرخ بانک مرکزی نزدیک به هم شود، انگیزه بزرگی بابت جلوگیری از این مسائل به حساب می‌آید. اساسا با نظام‌های یارانه‌ای موافقت ندارم، نظام اقتصادی باید باز باشد تا در آن رقابت به وجود آید. البته یارانه برای یک کالاهای خاص استراتژیک بسیار ویژه قابل فهم است که در تمام دنیا آن را مورد توجه قرار می‌دهند، ولی تفاوت بین ۴۲۰۰ و ۳۰ هزار تومان بسیار وحشتناک است.

وی در این خصوص تصریح کرد: تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی اساسا جای سوال دارد که اساس آن چه بوده است؟ گستردگی این رانت بسیار بالا بود و اکنون باید بسیاری از آن به حذف درآید و به نظام منطقی که تمام نرخ‌ها یکسان باشد، برگردد تا مردم بتوانند کار کنند. نتیجه چنین یارانه‌ای دلال بازی و به دست آمدن پول‌های بادآورده توسط گروهی است.

این کارشناس ارز در ادامه چنین توضیح داد: افرادی که این ارزها را دریافت می‌کنند این منطق را در جامعه پیاده می‌کنند که اکنون شرایط حذف آن وجود ندارد، اما بحث بر سر این است که از اول نباید به این صورت شکل توزیع می‌شد. متاسفانه جامعه را به سمتی برده‌ایم که تعداد زیادی شرکت و افراد این رانت‌ها را دریافت کردند و از کنار آن بدون هیچ زحمت و خدمتی منافع سرشاری را به دست آورده‌اند که این کار غلط بوده و باید حل شود.

کد خبر: ۱۳۱٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha