۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۰
آرایشگرهای زنانه همدان؛ از درآمدهای نجومی تا بازرسانی پشت درهای بسته
بازار گزارش می‌دهد؛

آرایشگرهای زنانه همدان؛ از درآمدهای نجومی تا بازرسانی پشت درهای بسته

همدان- آرایشگرهای زنانه همدان این روزها درحالی درآمدهای نجومی را تجربه می کنند که به گفته مسئولان؛ بازرسان همچنان پشت درهای بسته می مانند و از بازرسی این واحدها به کمک آیفون های تصویری جلوگیری می شود.

بازار؛ گروه استان ها: با شیوع ویروس کرونا تعطیلی های چند ماهه بسیاری از صنوف و مشاغل رقم خورد و در این دوران همه مردم به لحاظ اقتصادی به نوعی تحت تاثیر قرار گرفتند.

آرایشگاه ها نیز یکی از همین صنوف بود که در دوران کرونا تعطیلی هایی را بر خود دید اما حال با توجه به لغو محدودیت ها و از سرگیری مراسم و مناسبت ها و برگزاری جشن ها و غیره بازار آرایشگران داغ شده ولی در این مسیر شاهد نقره داغ شدن مشتریان هستیم.

رشد قارچ گونه آرایشگاه های زنانه از یک سو، عدم نظارت بر عملکرد آن ها از سویی دیگر و قیمت های عجیب و غریب ارائه خدمات به ویژه با نزدیک شدن به ایام نوروز در همدان از جمله مسائلی است که بحث برانگیز شده که در گزارش بازار به بررسی وضعیت آنها پرداختیم.

در این راستا نگاهی به وضعیت آرایشگاه های زنانه همدان انداختیم، آرایشگاه هایی که انگشت شمار در شهر همدان مطرح هستند اما هر کدام در گرفتن هزینه های سرسام آور بر دیگری پیشی می گیرند.

پول های نقد در سایه نبود نظارت ها
خانم احمدی به خبرنگار بازار گفت: به عنوان عروس به یکی از آرایشگاه های زنانه همدان سری زدم، از من خواستند که هزینه های بسیار بالایی را که مطرح کرده اند، قبول کنم؛ زمانی که از آن ها درخواست فاکتور کردم، نه تنها فاکتوری به من ندادند بلکه برای فرارهای مالیاتی و اینکه من نتوانم شکایتی داشته باشم از من خواستند که تمام پول را که بیش از دو میلیون تومان بود به صورت نقدی برایشان ببرم!

وی ادامه داد: این روال در همدان قدیمی شده و کسی هم پاسخگو نیست؛ خواهرم هم در سال ۹۶ برای هزینه هایش بالغ بر ۷۰۰ تا یک میلیون تومان را نقدی به آرایشگاه داد.

آرایشگرهای زنانه همدان؛ از درآمدهای نجومی تا بازرسانی پشت درهای بسته

یکی دیگر از بانوان همدانی نیز به به خبرنگار بازار گفت: چرا باید برای کوتاهی مو در آرایشگاه های زنانه همدان نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان هزینه بدهیم؟ آرایش صورت طبق نرخنامه چه قدر است؟ چرا نرخ نامه ها در جلوی چشم مشتریان نصب نمی شود؟

در همدان بر نرخ های نجومی نظارتی نیست، نرخ نامه ها عملی نمی شود و آرایشگران هرطوری دوست دارند با مشتریان برخورد و پول های نجومی پارو می کنند

وی با بیان اینکه برای یک رنگ موی ساده در همدان هزینه بسیار بالایی را پرداخت کردم، آن هم با مواد بسیار نامناسب و برخورد بسیار بد آرایشگر، اما پس از شکایت کارم به جایی نرسیده است؛ ادامه داد: در همدان بر نرخ های نجومی نظارتی نیست، نرخ نامه ها عملی نمی شود و آرایشگران هرطوری دوست دارند با مشتریان برخورد و پول های نجومی پارو می کنند.

یکی از آرایشگران همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت ها باید تغییر کند، گفت: متاسفانه طی چهار سال است که نرخ خدمات دهی در آرایشگاه ها افزایشی نداشته است.

این بانوی آرایشگر به گرانی مواد اولیه اشاره کرد و بابیان اینکه آرایشگران مواد مورد مصرف را گران می‌خرند و باید با مشتری ارزان حساب کنند در حالی که نرخ نامه ها هر دو سال یکبار اضافه می شود، گفت: فکر می کنید که چقدر افزایش قیمت و نرخ نامه متوجه صنف آرایشگران می شود؟ واقعاً این افزایش ها چشمگیر نیست.

یکی دیگر از آرایشگران زنانه همدان به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر ماهانه ۶۰ میلیون تومان لوازم آرایش عروس خریداری می کنیم اما قیمت های نرخ نامه ها با این هزینه ها همخوانی ندارد.

وی گفت: بازرسان اتاق اصناف سرشته ای در امور ندارند و وقتی وارد واحد صنفی می شوند اجازه نمی دهند که به عنوان آرایشگر توضیحاتی ارائه کنیم!

آرایشگرهای زنانه همدان؛ از درآمدهای نجومی تا بازرسانی پشت درهای بسته


مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بر صنف آرایشگران لطمه و صدمات اقتصادی وارد کرد، گفت: آرایشگران زنانه از جمله اصنافی هستند که از هنر خود ارتزاق می کنند و در دوران شیوع کرونا شاهد تعطیلی ۳۰ واحد صنفی در استان همدان بودیم که در این میان، صنف آسیب پذیری که از همه بیشتر متضرر شد صنف آرایشگران بود.

داریوش جودکی با تاکید بر نقش آرایشگران در ترویج فرهنگ و با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران سومین کشور مصرف کننده در زمینه محصولات بهداشتی و آرایشی است، گفت: با کمک آرایشگران باید نگاه و رعایت عرف جامعه اسلامی بیش از پیش احساس شود.

جودکی با بیان اینکه درآمد برخی آرایشگران زنانه شاید از درآمد پزشک عمومی نیز بیشتر باشد، عمده تخلفات در صنف آرایشگران را گران‌فروشی عنوان کرد و افزود: این در حالی است که به آن قیمت واقعی هم خدمات دهی انجام نمی پذیرد.

پرونده های تخلفی که به دست ما می رسد بیانگر گران‌فروشی در واحدهای صنفی آرایشگران زنانه است

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کمسیون تنظیم بازار قیمت ها نباید بیشتر از نرخ مشخصی باشد که در این کمیسیون به تصویب رسیده ولی متاسفانه پرونده های تخلفی که به دست ما می رسد بیانگر گران‌فروشی در واحدهای صنفی آرایشگران زنانه است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان با تشریح اینکه بیشتر پرونده ها گویای گران‌فروشی است و کمتر پرونده ای در مورد کم فروشی به دست ما می رسد، اضافه کرد: کالاهایی که تحت لیسانس نبوده و از استاندارد های لازم برخوردار نیستند و اشل و برچسب غیر استاندارد دارند سلامت افراد و مشتریان را با خطر مواجه می سازد که باید از استفاده و مصرف آنها جدا خودداری شود.

جودکی با اشاره به پرونده هایی که در زمینه کالاهای قاچاق در این زمینه تشکیل می شود، گفت: تعزیرات حکومتی با کالاهای قاچاقی که در آرایشگاه ها استفاده می شود، برخورد جدی و قانونی دارد.

آرایشگرهای زنانه همدان؛ از درآمدهای نجومی تا بازرسانی پشت درهای بسته

وی در خصوص اعتراض برخی آرایشگران نسبت به قیمت های مصوب خود نیز گفت: اگر آرایشگران نسبت به قیمت مصوب صحبتی دارند که کمتر از آن خدماتی است که ارائه می شود، باید به مسئول مربوطه مراجعه کرده و یا با نامه نگاری از طریق نماینده اتحادیه قیمت ها آنالیز شود و اگر اعتراض آرایشگر نسبت به قیمت های مصوب به حق باشد توسط ۱۳ نماینده اتحادیه که در استان ها فعالیت می کنند، آنالیز قیمت صورت می گیرد.

بازرسان پشت درهای بسته آرایشگاه ها
جودکی با تاکید بر اینکه آرایشگران به سبب اعتراضشان به قیمت ها حق گرفتن رقم بیشتری از مشتریان را ندارند، اظهار کرد: متاسفانه در برخی مواقع واحد صنفی آیفون تصویری دارد و با مشاهده بازرسان تعزیرات حکومتی درب را باز نمی کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان عنوان کرد: باید از عروس ها نیز طبق تعرفه و نرخ مصوب هزینه ها همراه با فاکتور دریافت شود.

نرخ نامه یکی از مواردی است که می تواند سنگ محکمی برای عبور از خط قرمزهای تخلف باشد، اما در بیشتر آرایشگاه های همدان این نرخنامه ها به جای نصب در معرض دید مشتریان در پستوها نگهداری می شوند و در عمل، ارقام و هزینه های فرد مشتری چندین برابر نرخنامه تمام می شود

نرخ نامه یکی از مواردی است که می تواند سنگ محکمی برای عبور از خط قرمزهای تخلف باشد، اما در بیشتر آرایشگاه های همدان این نرخنامه ها به جای نصب در معرض دید مشتریان در پستوها نگهداری می شوند و در عمل، ارقام و هزینه های فرد مشتری چندین برابر نرخنامه تمام می شود.

هزینه هایی که به گفته مشتریان و افراد مصاحبه شونده در بیشتر مواقع به صورت نقدی دریافت و فاقد فاکتور هستند؛ حال باید دید در سایه این نبود نظارت ها چه روندی قرار است در پیش گرفته شود؟ درجه بندی آرایشگاه های همدان نیازمند ستاره دار کردن آن ها است به نوعی که هر آرایشگاه با توجه به منطقه ای که قرار دارد، تخصصی بودن خدمات، مواد اولیه و غیره ستاره های بیشتری داشته باشد و همین ستاره ها در معرض دید مردم قرار گیرد.

دسته بندی آرایشگاه ها و تبعیت آن ها از نرخنامه ها و البته نظارت بازرسانی جدی در این عرصه می تواند مسیر را بر درآمدهای نجومی بدون پشتوانه و تخلف در این عرصه ببندد اما در حال حاضر، در شهر همدان افراد بسیار کمی به عنوان بازرس در قسمت آرایشگاه های زنانه همکاری دارند که آن ها نیز یا وقت کافی برای ورود به این عرصه را ندارند، یا به قول مسئول مربوطه در اداره تعزیرات حکومتی همدان پشت درهای بسته می مانند!

این روندی است که حتی شاهد بودیم برخی آرایشگاه های همدان در دوران کرونا نیز علی رغم محدودیت ها، باز بوده و فعالیت داشتند و تنها بازرسان را راه نمی دادند و پشت در می ماندند! اما به راستی حال باید دید این مسیر تا کی قرار است ادامه دار شود و خبری از نظارت ها و ورود جدی به این عرصه نباشد که نباشد!

کد خبر: ۱۳۱٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      3 3
      کارشان فقط آرایشگری باشه،پول زیادی هم گرفتند عیبی ندارد
    • یگانه IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      متاسفانه بازرسان بابعضی ارایشگرها دوستند .ودیگه اینکه چراباید اجازه بدن ارایشگرها کارپوستی تخصصی انحام بدن اینکار درحدتخصص یه پزشک هست نه یه خانم ارایشگر وفروش محصولات ارایشی قاچاق درسالنها خواهشا جلوی اینکار گرفته شود .هرکس برای کارخودش باید تبلیغ کنه دیده شده ارایشگرها بدگویی پزشکان رومیکنن که خودشان کارای پوستی انحام بدن .
    • نازنین IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      2 0
      بازرس خانوم بفرستید خب!!! یعنی اینقدر سخته؟؟؟؟ به عنوان مشتری وارد آرایشگاه بشید. و تاکید کنید که نرخ های مصوب رو جلوی دید مشتری بزنن و یه سری قوانین مشخص کننن براشون و در صورت رعایت نکردن، درب آرایشگاه رو پلمپ کنید. فکر نمیکنم کار سختی باشه نظارت بر آرایشگاه ها. شاخ غول شکستن که نیست...