۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
صادرکنندگان در دولت قبل خانه نشین شدند| صادرات غیر نفتی تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد
معاون وزیر صمت:

صادرکنندگان در دولت قبل خانه نشین شدند| صادرات غیر نفتی تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار می رسد

پیمان پاک معاون وزیر صمت با بیان اینکه صادرکنندگان به دلیل سیاست های اشتباه در دولت قبل خانه نشین شدند، گفت: میزان صادرات از مرز ۴۰ میلیارددلار عبور کرده و تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار میرسد.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: علیرضا پیمان پاک امروز در نشست خبری تبیین سیاست های تجارت خارجی کشور و دستاوردهای اخیر حوزه تجارت خارجی، گفت: میزان صادرات تا امروز از مرز ۴۰ میلیارد دلار گذشته و با توجه برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال این رقم به ۴۵ میلیارد دالار افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر صمت در پاسخ به این سئوال که با چه ظرفیت و امکاناتی قرار است صادرات ایران به روسیه ۸ میلیارد دلار افزایش یابد، اظهار داشت: جلسات متعددی برای توسعه صادرات برگزار شده و ظرفیت سنجی انجام شده است و با توجه به هدف گذاری انجام شده در افق ۱۴۰۴، هدف گذاری شده که صادرات ما به روسیه به ۷ و نیم میلیارد دلار برسد و با توجه به امکانات و ظرفیت ها این موضوع قابل تحقق است.

او با اشاره به اینکه روسیه سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، بیان داشت: این در حالی است که در حال حاضر صادرات ما به این کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است اما امسال صادرات به این کشور به ۷۰۰میلیون دلار می رسد.

رشد ۱۵ درصدی بازگشت ارز
پیمان پاک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موانع صادراتی در دولت قبل، ادامه داد: در کدام کشور دیده‌اید که ارزش ارز ۳ برابر شود اما صادرات افت کند؟ در هیچ کجای دنیا اینچنین نیست.

او همچنین ادامه داد:صادرکنندگان در دولت گذشته به‌ دلیل سیاست های اشتباه دولت گذشته خانه نشین شدند و کارت‌های بازرگانی اجاره ای رونق گرفت و این در حالی است که صادرکنندگان درحال حاضر معتقدند که سیاست‌هایی که در دولت سیزدهم اتخاذ می‌شود، حامی صادرات و صادرکننده است نه مانعی برای آن.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای توسعه صادرات و رفع موانع صادراتی، گفت: آمار بازگشت ارز حاصل از صادرات را بانک مرکزی منتشر می‌کند اما طبق اطلاعات ما در سه ماه گذشته با تنوع بخشی در مسیر رفع تعهد ارزی آمار بازگشت ارز ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است یک کارگروه مشترک با بانک مرکزی ایجاد شده است.

او همچنین در ادامه گفت: ما سازوکارهایی را تعریف کرده‌ایم تا ارزش افزوده بیشتری در صادرات داشته باشیم برای مثال حتی موضوع خرده‌فروشی برای چین مطرح شده است. اینکه کالا را درب کارخانه بفروشیم صادرات نیست باید به موضوع توسعه مراکز تجاری توجه کنیم تا خیال تاجر راحت باشد و بتواند در کشور هدف حضور پیدا کرده و کالای خود را بفروشد نه اینکه با فروش در درب کارخانه کل ارزش افزوده به طرف خارجی برسد.

پیمان‌پاک همچنین در مورد صادرات خدمات فنی مهندسی اظهار کرد: طی ۹ ماهه سال جاری ۱.۸ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم درحالی‌که سال گذشته تنها حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در این بخش داشتیم البته هنوز به اهداف مد نظر نرسیده‌ایم اما همین مقدار هم پیشرفت قابل توجهی بوده است.

صادرات خودرو به کجا رسید؟
معاون وزیر صمت در مورد وضعیت صادرات خودرو بیان کرد: در مورد صادرات خودرو مذاکراتی با ارمنستان و شمال آفریقا انجام شده و خطوط آذربایجان نیز فعال است. مشکل اساسی صادرات خودرو به سوریه موضوع خروج ارز است، دولت سوریه نگران خارج شدن ارز از کشور است. در سفر معاون اقتصادی رئیس جمهور به آمریکای لاتین نیز یکی از خواسته‌های این کشورها ایجاد خط تولید ایران خودرو در این منطقه و ونزوئلا بوده است. ما نیز تلاش خود را برای افزایش صادرات انجام می‌دهیم.

او همچنین در مورد سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی و عراق گفت:‌ رایزن بازرگانی ما نیز در مدیریت فرآیند این هیات تجاری نقش داشت و در این سفر مواردی مانند ایجاد مرکز داوری و همچنین تکمیل مرکز تجاری در کربلا توسط اتاق بازرگانی زنجان انجام شد. ما این روند را در مورد باقی کشورها نیز پیش می‌گیریم.

استفاده از رمزارزها در تجارت
پیمان پاک در پاسخ به پرسشی مبنی بر زمان عملیاتی شدن استفاده از رمزارزها در فرآیند واردات اظهار کرد: ارز رمزها یکی از ابزارهای تجاری ارزشمندی است که تاجر ایرانی می‌تواند بر مبنای آن کار کند و دراین راستا سامانه‌ای را طراحی کردیم که ارتباط آن با سامانه جامع تجارت برقرار شده است.

او افزود: رمزارزها فرصتی است برای صادرکننده که در قالب آن رمزارز، اعتبار آن را به فردی منتقل کند که قصد واردات دارد. مجوزهای آن را گرفته‌ایم که در حال پیاده‌سازی بر بستر سامانه جامع تجارت است.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: نظر بانک مرکزی این بود که از رمزارزهایی که به طور رسمی در داخل استخراج می‌شوند نیز در فرآیند تجارت استفاده شود چرا که سرمایه کشور است و این موضوع نیز مورد توافق قرار گرفته است که به زودی هم عملیاتی خواهد شد.

مذاکرات با نمایندگان طالبان برای توسعه روابط
پیمان‌پاک در مورد وضعیت رابطه با کشور عربستان گفت: دولت و وزارت امور خارجه به دنبال بهبود روابط با عربستان هستند که این بهبود روابط می‌تواند به توسعه اقتصادی هم کمک کند. کمیسیون مشترک عربستان به وزارت صمت منتقل شده و برنامه‌ریزی‌ها برای بهبود روابط در حال انجام است البته کمیسیون مشترک برای عمان هم تشکیل شده و طی دو، سه هفته آینده در مسقط جلسه این کمیسیون برگزار خواهد شد. همچنین کمیسیون مشترک ازبکستان تشکیل شده است.

معاون وزیر صمت درباره ارتباط با افغانستان اظهار کرد: ما با نمایندگان افغانستان که عنوان وزیر هم داشتند، نشست‌هایی داشتیم و صحبت‌های مختلفی در مورد رفع مشکلات صادرات و واردات کالا انجام شد البته هنوز در افغانستان متولیان سوار کار نشده‌اند اما مشکلات در حال رفع شدن است. مذاکرات ما با نمایندگان (به عنوان وزیر) طالبان در مورد تبادل و توازن تجارت بود.

کد خبر: ۱۳۱٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha