۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
کاهش ۴۰ درصدی عرضه خودرو نسبت به سال ۹۷| کاهش ۵ درصدی خودروهای مونتاژ با جدی شدن واردات
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران در گفت و گو با بازار؛

کاهش ۴۰ درصدی عرضه خودرو نسبت به سال ۹۷| کاهش ۵ درصدی خودروهای مونتاژ با جدی شدن واردات

موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران، گفت: اگر قیمت خودروهای مونتاژی را بررسی کنید قیمت آن نسبت به بهای جهانی بالاتر است، هایما و جک خودروهای با ضعف لوازم یدکی در کشور هستند.

بازار؛ گروه خودرو: برخی از خودروهای چینی زمانی در بازار کشور کیفیت مناسبی داشتند و رفته رفته کیفیت در آن محصولات کم رنگ شد. در چند روز گذشته قیمت یک محصول مونتاژ داخل مورد توجه رسانه ها و مسئولان قرار گرفت، اما توجهی به قیمت سایر خودروهای چینی مونتاژ در بازار نمی شود. خودروهای که طی یکسال گذشته دو تا سه بار افزایش قیمت را در کارخانه تجربه کردند. خودروهای مذکور تولید شرکت کرمان خودرو هستند که مدعی کیفیت، خدمات پس از فروش و افزایش عمق ساخت داخل است. محصولاتی که مشابه خودروهای دو تولید کننده بزرگ کشور، اختلاف فراوان قیمتی میان کارخانه و بازار آزاد وجود دارد.

از آن سو زمزمه واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور در بازار جو روانی مثبتی ایجاد کرده است، با انتشار این خبر یک خودروساز بزرگ در کشور حدود ۵ هزار دستگاه خودرو روانه بازار کرد. آنچه که در باره واردات وجود دارد این هست که تا زمان حضور خودرو در خیابان، نمی توان توقع کاهش قیمت را داشت. با تمام این تفاسیر به سراغ سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه دارن تهران رفتیم تا موضوعات مذکور را بررسی کنیم.

اگر قیمت خودروهای مونتاژی را بررسی کنید قیمت آن نسبت به بهای جهانی بالاتر است

* در خودروهای چینی به ویژه محصولات جک در بازار و کارخانه شاهد افزایش قیمت بودیم، بازار این محصولات به چه سمتی در حال حرکت است؟
در دو هفته گذشته که ارز روند کاهشی داشته است، خودروهای چینی مانند برند جک حدود ۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. اگر قیمت خودروهای مونتاژی را بررسی کنید قیمت آن نسبت به بها جهانی بالاتر است. این مساله نیز به دلیل انحصار در کشور رخ می دهد.

کاهش ۴۰ درصدی عرضه خودرو نسبت به سال ۹۷| کاهش ۵ درصدی خودروهای مونتاژ با جدی شدن واردات

* باتوجه به اینکه اکنون در دو ماه پایانی سال جاری قرار داریم، بازار خودرو در چه وضعیتی قرار دارد؟
طی دو هفته گذشته خودروهای تولید داخل ۳ درصد و محصولات مونتاژی ۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. در زمان رصد قیمت ها می توان به کاهش آن رسید، اگر در بازار عرضه به اندازه کافی وجود می داشت، فاصله قیمتی کاهش می یافت.

تا زمانی که خودرو وارد بازار نشود، فرکانس مثبتی که بازار نسبت به آن انتظار دارد رخ نخواهد داد

* بحث واردات ۵۰ هزار دستگاهی خودرو می تواند سیگنال های مثبتی در کاهش قیمت خودرو داشته باشد؟
تا زمانی که خودرو وارد بازار نشود، فرکانس مثبتی که بازار نسبت به آن انتظار دارد رخ نخواهد داد. اگر به دی ماه سال ۱۳۹۷ برگردیم، متوجه خواهید شد که فاصله قیمت خودرو های داخلی از کارخانه تا بازار، بها بسیار کمی داشتند. اما اکنون شاهد هستیم که محصولی مانند پژو ۲۰۶ اختلاف بها آن به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. اگر خودرو به اندازه کافی تولید یا عرضه شود، فاصله قیمتی آن کاهش خواهد یافت. این نابسامانی که اکنون در بازار مشاهده می کنیم حاصل عرضه کم و انحصار در بازار است. از نظر روانی برای کاهش قیمت خودرو باید توجه داشت که چه خودرویی با چه برندی وارد بازار می شود، خودروها شامل چه سگمنت کلاسی از نظر قیمت خواهد بود. اگر خودروهای ارزان قیمت وارد بازار شود، تاثیر آن را در محصولات مونتاژی مانند جک که به آن اشاره کردید، وجود خواهد داشت. اگر خودروهای لوکس وارد شود، تاثیری در خودروهای مونتاژی نخواهد داشت. اکنون بازار خودرو به سمت بازار مصرفی حرکت کرده و تقاضا کاذب برای آن روبه کاهش است. مشتریانی که نیازمند خودرو هستند، خرید خود را انجام می دهند.

* باتوجه به بحث واردات ۵۰ هزار دستگاهی خودرو، نمایشگاه داران چه درخواستی از دولت دارند؟
نمایشگاه داران از سال ۱۳۹۷ که واردات خودرو کاهش یافت، با ضعف کسب و کار مواجه شدیم. در زمانی که خودرو به کشور وارد می شد، مشتریان هر سال اقدام به تغییر خودرو و تهیه محصول جدید می کرد. اکنون مالک خودرویی که هیوندای سانتافه دارد، نمی تواند آن را تعویض کند. از سوی برای نمایشگاه داران سهمیه خودرویی در بحث واردات در نظر گرفته نشده است. اگر عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی افزایش یابد، کسب و کار نمایشگاه داران نیز افزایش خواهد یافت. خودروسازان نیز باتوجه به سرمایه گذاری که کردند، قیمت محصول را برای سود دهی مشخص می کنند.

به طور کلی خودروهای چینی با ضعف خدمات پس از فروش و کمیابی لوازم یدکی در بازار مواجه هستند که به عنوان مثال می توان به برند هایما و جک اشاره کرد

* چرا برخی از مشتریان نسبت به خرید خودروهای چینی مانند محصولات جک در کشور مردد هستند؟ آیا به ضعف خدمات پس از فروش آن ها مربوط است؟
به طور کلی خودروهای چینی با ضعف خدمات پس از فروش و کمیابی لوازم یدکی در بازار مواجه هستند که به عنوان مثال می توان به برند هایما و جک اشاره کرد. البته قطعات را می توان یافت، اما هزینه خرید آن برای مالک بسیار زیاد خواهد بود. هر شرکتی که به کشور خودرو وارد می کند، وظیفه دارد ۵ سال خدمات پس از فروش را ارائه دهد.

* پیشتر به کاهش تقاضا کاذب در بازار اشاره کردید، چه مقدار رانت در بازار خودرو جود دارد؟
این مورد را می توان از مقدار ثبت نام خودرو دریافت کرد، تقاضا در بازار آزاد وجود ندارد بلکه تقاضا کاذب در خودروساز وجود دارد. اگر فاصله قیمتی یک محصول از کارخانه تا بازار ۵ تا ۲۰ درصد باشد، تقاضا کاذب برای خودرو ایجاد نمی شد. تعداد و درخواست ثبت نام ها به دلیل رانت موجود در نظام فروش خودروسازان است که مشتری تمایل به ثبت نام دارد. اگر تولید و عرضه را افزایش دهند، بحث تقاضا کاذب کاهش خواهد یافت. زمانی خودرو از کالا مصرفی به سرمایه ای تبدیل می شود که عرضه آن کاهش یابد.

کاهش ۴۰ درصدی عرضه خودرو نسبت به سال ۹۷| کاهش ۵ درصدی خودروهای مونتاژ با جدی شدن واردات

اگر به آمار تولید خودرو در سال ۱۳۹۷ توجه کنید حدود یک میلیون دستگاه خودرو وارد بازار شد. اکنون نسبت به سال مذکور حدود ۴۰ درصد تولید کاهش یافته

* گاهی شنیده می شود که این تقاضا کاذب برای خودرو به دلیل ثبت نام دلال ها و فروشندگان خودرو ایجاد شده است، نظر شما در خصوص این موضوع چیست؟
تقاضا کاذب در هر کالا زمانی ایجاد می شود که محصول دچار کاهش عرضه شود. زمانی که واسطه ها احساس کنند که سود قابل توجهی از یک محصول ایجاد خواهد شد، با دخالت در عرضه محصول سود اندوزی خواهند کرد. ستاد تنظیم بازار باید برای تعادل عرضه و تقاضا ورود کند، اگر به آمار تولید خودرو در سال ۱۳۹۷ توجه کنید حدود یک میلیون دستگاه خودرو وارد بازار شد. اکنون نسبت به سال مذکور حدود ۴۰ درصد تولید کاهش یافته و نیاز در بازار افزایش پیدا کرده است. در این میان واسطه های هستند که با توجه به این شرایط اقدام به دپو خودرو در پارکینگ برای کسب سود بیشتر می کنند.

پژو ۲۰۶ که پیشتر در کارخانه ۱۲۰ میلیون تومان فاکتور می شد و اکنون ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می رسد، در بازار حدود ۲۶۵ میلیون معامله می شود

* زمزمه واردات خودرو به کشور سبب عرضه بیشتر محصول به بازار شده است؟
با ذکر بحث واردات خودرو شاهد هستیم که خودروهای دپو شده در پارکینگ ها روانه بازار شده و قیمت ها شکسته می شود. به طور مثال یک محصول مانند پژو ۲۰۶ که پیشتر در کارخانه ۱۲۰ میلیون تومان فاکتور می شد و اکنون ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می رسد، در بازار حدود ۲۶۵ میلیون معامله می شود. ۱۲۵ میلیون تومان فاصله قیمتی میان محصول از کارخانه تا بازار به دلیل عدم عرضه مناسب است، اگر از همین محصول ۲ هزار دستگاه خودرو اکنون به بازار عرضه شود، حدود ۳۰ درصد قیمت ۲۰۶ در تهران کاهش خواهد یافت. از نوسان قیمت مذکور احتکار کننده ها سود می برند، همکاران بنده در این مسیر نقشی ندارند، ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو که سال گذشته تولید شده بود حدود ۱۰ درصد آن نیاز واقعی بازار است. مشتریان سعی دارند، از بازار محصول تامین کنند. دلال ها و واسطه ها به دلیل اینکه کد اقتصادی ندارند، هزاران خودرو را خریداری و عرضه می کنند. اما فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو به دلیل اینکه کد اقتصادی دارند، اگر بیشتر از دو خودرو داخلی دریافت کنند، مالیات باید پرداخت کنند، بنابراین صرفه اقتصادی برای آن ها وجود ندارد.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha