۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
مصرف گاز در ۲۷ استان کشور بیشتر از مقدار مجاز | سوخت انرژی منهای ارزش افزوده
مازندران،گیلان و گلستان رکودداران اضافه مصرف گاز

مصرف گاز در ۲۷ استان کشور بیشتر از مقدار مجاز | سوخت انرژی منهای ارزش افزوده

۶۵۰ میلیون مترمکعب از گاز کشور بی آنکه ارزش افزوده ای ایجاد کند در بخش خانگی و تجاری می سوزد. ۲۷ استان کشور بالاتر از سرانه مجاز گاز سوزانده اند و تنها در ۵ استان کشور الگوی مصرف رعایت شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: رکورد مصرف گاز بازهم شکسته شد و آنگونه که محمد عسگری سخنگوی صنعت گاز به بازار می گوید دیروز از مرز ۶۵۰ میلیون مترمکعب هم گذشت.

جداول منتشر شده از سوی شرکت گاز از وضعیت بحرانی مصرف در استان های مختلف حکایت می کند. آنگونه که آمارها نشان می دهد تنها ۴ استان کشور در روز پایانی دی مطابق الگوی مصرف گاز سوزانده اند و در مابقی استان ها میزان مصرف بیشتر از حد استاندارد بوده است. انرژی هایی که بی آنکه ارزش افزوده ای خلق کننده به راحتی سوخته می شوند.

میزان مصرف در مازندران دو برابر سرانه مجاز مصرف اضافه مصرف در برخی از استان ها حتی به دو برابر سرانه مجاز اقلیمی هم رسیده است. به عنوان مثال سرانه مجاز مصرف هر خانوار در استان مازندران در حالی از ۱۶.۵ متر مکعب هم گذر کرده که سرانه مجاز اقلیمی در این استان تنها ۸.۴ مترمکعب است. اما گیلان از دیگر رکوردداران مصرف در روزهای گذشته بوده که ۸۷.۵ درصدی بیشتر از مقدار مجاز گاز مصرف کرده اند.

در گلستان هم اوضاع چنگی به دل نمی زند و با وجود اینکه سرانه مصرف در این استان ۸.۳ مترمکعب تعیین شده چیزی حدود ۱۵.۳ مترمکعب گاز سوخته می شود. جالب است که بدانید پایتخت نشین ها ۵۱ درصد بیشتر سرانه اقیلمی مجاز مصرف کردند. به طوری که این اضافه مصرف در استانی با جمعیت بالا می تواند فشار بالایی را به شبک گاز رسانی وارد کند.

مصرف بالای گاز در بخش خانگی و تجاری حالا سوخت رسانی به نیروگاه و صنایع را با چالش مواجه کرده است. حالا نیروگاه ها ناچارند که از سوخت مایع استفاده کنند.

برخی از صنایع هم تعطیل شده اند. این در حالی است که عسگری می گوید که خیلی راحت می توان با کمی مدیریت مصرف گاز در کشور را تا ۳۰ درصد یعنی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب کاهش داد. در چنین حالتی دیگر نیازی به قطع گاز صنایع و نیروگاه نیست.

مصرف گاز در ۲۷ استان کشور بیشتر از مقدار مجاز | سوخت انرژی منهای ارزش افزوده

رکورد مصرف بازهم شکسته می شود

بر اساس آنچه اعلام شده در ۳۰ دی تنها در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، کرمان و البته هرمزگان میزان مصرف مطابق الگو بوده است. البته در دو استان کرمان و خراسان شمالی هم میزان مصرف معادل سرانه اقلیمی مجاز بوده است. در ۱۸ استان کشور بسیار بیشتر از حد مجاز مصرف داشته ایم. در 7 استان البرز و خراسان جنوبی، چهار محال بختیاری، اصفهان، یزد، فارس، مرکزی هم مصرف کمی بیشتر از الگوی مجاز بوده است.

سخنگوی صنعت گاز البته احتمال می دهد که در روزهای پایانی هفته میزان مصرف از این مقدار هم فراتر رفته و مرز ۶۸۰ میلیون مترمکعب را هم رد کند. عسگری با اشاره به سرانه بالای مصرف در ایران، می گوید در حال حاضر ۸۰ درصد تولید در بخش خانگی مصرف می شود که رقم بالایی است.

او با اشاره به اینکه به راحتی انرژی با ارزشی همچون گاز در برخی از خانه های ما هدر می رود، گفت: اگر میزان مصرف در بخش خانگی مطابق با الگوی مصرف باشد، گاز بیشتری را می توان به صنایع و پتروشیمی‌ها تزریق کرده و ارزش افزوده بیشتری تولید کرد.

کد خبر: ۱۳۱٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha