۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
مصرف ۷۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی
مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران خبرداد

مصرف ۷۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به استمرار هوای سرد، پیش بینی می‌کنیم در روزهای آینده مصرف گاز بخش خانگی و تجاری به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسد.

به گزارش بازار، محمدرضا جولایی مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: با توجه به کاهش دما در مناطق شمال و شمال غرب کشور، به طور متوسط هم اکنون روزانه بین ۶۵۰ تا ۶۶۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که حدود ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان این که این میزان مصرف رقم بسیار بالایی است و موجب اعمال محدودیت‌ها در دیگر صنایع می‌شود، گفت: هر چقدر مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا کند به همین میزان مجبوریم سوخت نیروگاه‌ها و همچنین صنایعی مثل فولاد و پتروشیمی‌ها را کم کنیم.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در نیروگاه‌ها کمبود سوخت را با جایگزینی سوخت مایع جبران می‌کنیم، اما در برخی صنایع مثل پتروشیمی و فولاد امکان جایگزینی نیست و ناچار باید فعالیت آن‌ها را محدود کنیم.

جولایی درباره پراکندگی مصرف گاز کشور هم افزود: هم اکنون استان‌های تهران، قم و البرز بیشترین مصرف روزانه را دارند و چیزی حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند و بعد از این، استان‌های شمال غربی کشور قرار دارند که مصرفی بالغ بر ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون متر مکعب در روز دارند.

وی گفت: استان‌های شمالی کشور با مصرف ۸۰ میلیون متر مکعب در روز و استان‌های شمال شرق کشور با مصرفی در همین حدود در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران در خصوص نسبت کاهش درجه هوا با افزایش مصرف گاز در کشور هم افزود: این دو عامل نسبت عکس با هم دارند یعنی هر چه دما کمتر شود مصرف بیشتر می‌شود.

جولایی با بیان این که هر چه نسبت این دو عامل کمتر باشد بهتر است، گفت: هر چه به دمای صفر نزدیک‌تر می‌شویم مصرف به صورت تصاعدی بالا می‌رود بنابر این پیش بینی می‌کنیم با توجه به ماندگاری هوای سرد در روزهای آینده ۴ یا ۵ درصد به مصرف گاز کشور افزوده شود و حد نصاب ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز را ثبت کنیم.

وی با بیان این که این میزان مصرف تاکنون در کشور سابقه نداشته است، افزود: سال گذشته تنها یک روز مصرف ۶۶۷ میلیون متر مکعبی را ثبت کردیم و این در حالیست که امسال، حدود دو هفته است که مصرف بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب داریم.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که سرانه مصرف نسبت به متوسط وزنی کاهش دما بیشتر از استانداردهاست، گفت: هم اکنون طبق محاسبات انجام شده حدود ۱۰ درصد بالاتر از آن چیزی که باید، مصرف می‌کنیم.

جولایی بخشی از این افزایش مصرف را مربوط به مشترکان جدید دانست و افزود: ۲ تا ۳ درصد افزایش به دلیل مشترکین جدید است، اما هم اکنون ۷ تا ۸ درصد بیشتر از استانداردها مصرف می‌کنیم که دلیل آن بدمصرف کردن است.

وی با بیان این که گاز در کشور ۲۸ میلیون مشترک دارد، گفت:، چون تعداد مشترکان زیاد است هر کس تنها چند درصد گاز را بیشتر مصرف کند، نتیجه اش همین می‌شود که می‌بینیم.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که ۸۰ درصد سبد انرژی کشور با گاز تأمین می‌شود، افزود: اگر این روند اصلاح نشود حتماً در سال‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.

کد خبر: ۱۳۰٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha