بانک مرکزی بر تحقق ملزومات تقویت صادرات تمرکز کند
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران:

بانک مرکزی بر تحقق ملزومات تقویت صادرات تمرکز کند

رایزنی با بانک‌های مرکزی کشورهای هدف صادراتی و طراحی مدل‌های جدید برای امکان نقل‌وانتقال پول در راستای تقویت و حمایت واقعی از تولید است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، یکی از مشکلات امروز تولید، مهیا نبودن شرایط برای صادرات است. تولید زمانی رشد می‌کند که زمینه برای رشد صادرات فراهم باشد. در این وادی اگر بخواهیم پر و بالی به صادرات دهیم باید به فکر طراحی مدل‌هایی برای امکان نقل‌وانتقالات پول بین صادرکنندگان و طرف‌های تجاری آنها باشیم و این موضوع محقق نمی‌شود مگر با مذاکره بین روسای بانک‌های مرکزی ایران و کشورهای هدف.

در این رابطه رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران یکی از مطالبات اصلی بخش خصوصی را باز شدن مسیر تجارت حداقل با شرکای اصلی تجارت خارجی به ویژه کشورهای همسایه و منطقه از طریق بسترسازی‌های دولتی دانست.

امیر عابدی افزود: صادرکنندگان می‌دانند که برای حضور و حفظ بازار خود چگونه رفتار کنند؛ اما در این بین برخی هماهنگی‌ها و بسترسازی‌ها به عهده دولت‌هاست. بنابراین ضرورت دارد رئیس کل بانک مرکزی در وضعیت کنونی که کشور به ارزهای صادراتی نیاز دارد با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با وزارت‌خانه‌های اقتصادی و وزارت امور خارجه، سفرهایی را به کشورهای هدف صادراتی داشته باشد و مجموعه رایزنی‌های خود را با این کشورها گسترش دهد تا به راهکاری برای برقراری تبادلات پولی در حین صادرات دست پیدا کنیم.

عابدی وظیفه‌ای که بر دوش رئیس کل بانک مرکزی است را فراتر از گذشته دانست و او را یکی از افرادی معرفی کرد که نقش کلیدی در توسعه صادرات به عهده دارد.

به اعتقاد رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران انگیزه تولید، امکان صادرات است؛ اگر شرایط صادرات فراهم باشد، به تدریج شاهد رونق تولید هم خواهیم بود و به دنبال آن نرخ اشتغال بالا رفته و در پی آن معیشت مردم بهبود می‌یابد.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهم‌ترین موانع در برابر صادرات را مسائل ارزی عنوان کرد و خواستاررسیدگی به این مسئله شد. او یادآور شد: دولت باید درباره شیوه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان فکری کند. چراکه ادامه روند جاری تنها منجر به توقف کامل صادرات در کشور می‌شود.

براساس گفته‌های عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پی اجرایی شدن پیمان‌سپاری ارزی از سال ۹۷ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، صادرکنندگان واقعی به تدریج از صحنه خارج شدند و افرادی وارد این عرصه شدند که پیش از این تجربه و سابقه‌ صاردات نداشتند. ازطرفی شاهد فعالیت شرکت‌های بزرگی بودیم که در واقع بنگاه‌های خصولتی هستند. اگر حساب این دو گروه را از صادرکنندگان واقعی جدا کنیم می‌بینیم که این افراد برای ادامه فعالیت تجاری خود راهی جر بازگشت ارزی ندارند و شاید به دلیل پیچیدگی‌های موجود نتوانند از روش‌های اعلام شده ارز را برگردانند اما در هر حال این اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در نهایت بر کاهش شکاف ارزشی بین ارز نیمایی و ارز آزاد تاکید کرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha